welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

laurapathuis

welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 18:42

hallo,

voor mijn tinkermerrie ben ik opzoek naar een ander bit, voornamelijk een sterker bit. in de galop is ze totaal niet meer te houden en vliegt ze er echt vandoor.. ik heb een vriendelijk bit geprobeerd maar hiermee kon ik haar in de draf al niet meer mee houden, verder heb ik ook les genomen (en heb ik nogsteeds) en mij instructrice denkt ook aan een ander bit... aangezien ik het liefst de dressuur in wil maar hiervoor thuis eerst zou moeten trainen, hoeft het geen bit te zijn die op wedstrijden niet is toegestaan omdat ik pas op wedstrijd gaan als we er beide klaar voor zijn! zelf zat ik aan een pessoa bit of pelham te denken.. graag wil ik jullie meningen daarover horen.. ze werd eerst met een simpel enkelgebroken trensje gereden.. ik heb toen een dubbelgebroken trens en een dubbelgebroken kneveltrens geprobeerd maar dit hielp ook niet. ook bitloos heb ik al geprobeerd en is het hetzelfde verhaal... ik rijd momenteel met een enkelgebroken bustrens maar dit helpt dus nog niks.. vandaar dat ik opzoek ben naar een sterker bit dus oa. pelham of passoa... graag hoor ik jullie meningen en eventueel tips! :)

Hilary

Re: welk bit voor mijn erg sterke tinker merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 18:50

Is je paard recent nog behandeld door een goede tandarts (elektrisch, met verdoving)?
Is je paard lichamelijk helemaal in orde?
Is er recent nog door een zadelmaker naar je paard en zadel gekeken?

Oy with the poodles, already

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 18:59

gebit en lichaam is in orde! zadel past ook 100% die is goedgekeurd door een zadelpasser!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:02

Een bit zal dit probleem niet oplossen, krijg al medelijden met je paardje.

Als ze zo gaat lopen zou ik eerst medische oorzaken gaan uitsluiten.

Door een scherper bit zal ze alleen meer pijn krijgen in haar mond. Dat wil je toch ook niet?
Hoe is ze aan de longe in draf en galop?

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:06

vind dit een erg ongepaste reactie... zoals ik in mijn reactie hier net zei is ze verder helemaal nagekeken. vandaar dat ik ook eerst vraag voordat ik er allerlei dingen aan en in de mond ga hangen, ik zat tussen deze twee biteen te denken en dan gewoon dubbelgebroken dan kan ik met 1 teugel op de normale trens rijden en mocht ze er vandoor gaan de tweede teugel erbij pakken.. aan de longe is ze in draf normaal maar na een poosje gaat ze er ook vandoor racen...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:06

Ik zou eerder kijken naar; wat is de oorzaak dat ze het op een rennen zet?

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:08

daar heb ik het met mijn instructrice ook over gehad, zei zegt dat ze aan het puberen is...

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:09

ben eigenlijks alles al bij langs gegaan... van allerlei oefeningen geprobeerd maar alsnog gaat ze er snel vandoor in galop en is ze niet terug te houden

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:10

Stang en trens bit en goede instructie daarmee waardoor ze respect j
Krijgt voor het bit. Jou probleem lijkt wel rijtecnisch te zitten. Hoeveel respect heeft ze voor jou aan de hand? Grondwerk is een goede basis voor respect

zonder LIPIZZANER geen leven
Poek 32 jaar RIP ik mis je elke dag
met ATILLA is het leven compleet SUNNY BOY x MARTELxx
Elrond alias maestoso Flamina

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:11

Het paard vertelt jou iets, jij en je instructeur zouden hiernaar moeten luisteren ipv het verhaal te smoren met een ander bit. Als jouw instructeur er pal achter staat om een ander bit te nemen dan zou ik een andere instructeur zoeken.

Paarden zijn hele intelligente wezens die nooit zomaar iets zonder reden doen; ruis in de communicatie en ongemak waar en hoe klein dan ook kunnen hiervan de oorzaak zijn.

Verder kan ik mij alleen maar bij bovenstaande aansluiten.

laurapathuis schreef:
daar heb ik het met mijn instructrice ook over gehad, zei zegt dat ze aan het puberen is...

Ofwel ruis in de communicatie, ze erkent jou niet als leider. Een scherper bit los dit niet op.

Mijn project "Paardenneusjes" is te zien via https://flic.kr/s/aHsmn4wpGo.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:12

is stang en trens vriendelijker dan een pessoa bit of pelham? aangezien er dan 2 bitten in liggen?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:13

Grondwerk gaan doen. En van daaruit uitbouwen naar rijden.
Eerst zorgen voor respect naar jou toe.

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:15

nogmaals mijn instructrice en ik zijn alles al bij langs geweest, tandarts, ostheopaat, zadelpasser, door de DA laten nakijken en hier kwam verder niks uit dan dat ze aan het puberen is en een eigen wil heeft, ik zoek niet gelijk een ander bit om dan te denken dat het probleem over is maar als ik de rest al bij langs ben gegaan waar zou ik verder dan nog naar moeten kijken? aan de hand etc. weet ze waar ze staat en zit ze ook niet in mijn persoonlijke ruimte... zijn zelfs al van de basis naar nu weer proberen het anders op te gaan bouwen maar nogsteeds is ze sterk

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:17

laurapathuis schreef:
nogmaals mijn instructrice en ik zijn alles al bij langs geweest, tandarts, ostheopaat, zadelpasser, door de DA laten nakijken en hier kwam verder niks uit dan dat ze aan het puberen is en een eigen wil heeft, ik zoek niet gelijk een ander bit om dan te denken dat het probleem over is maar als ik de rest al bij langs ben gegaan waar zou ik verder dan nog naar moeten kijken? aan de hand etc. weet ze waar ze staat en zit ze ook niet in mijn persoonlijke ruimte... zijn zelfs al van de basis naar nu weer proberen het anders op te gaan bouwen maar nogsteeds is ze sterk

Je bent jezelf als ruiter niet nagegaan als ik dit zo lees. Geef jij de hulpen wel correct door? Snapt ze wel wat jij van haar wilt? Ga je niet te snel? Harde hand icm onrustige benen zijn een populaire oorzaak om maar iets te noemen.

laurapathuis schreef:
is stang en trens vriendelijker dan een pessoa bit of pelham? aangezien er dan 2 bitten in liggen?

Goed plan, alle 3 bitten helpen tijdelijk en daarna knalt ze ook hier doorheen.

Jullie moeten echt terug naar de basis want die ontbreekt zo te lezen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 13-08-17 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:17

neapolitano schreef:
Stang en trens bit en goede instructie daarmee waardoor ze respect j
Krijgt voor het bit. Jou probleem lijkt wel rijtecnisch te zitten. Hoeveel respect heeft ze voor jou aan de hand? Grondwerk is een goede basis voor respect

Ik vind het echt best wel slecht dat je een S&T gaat aanraden aan iemand die hier waarschijnlijk geen ervaring mee heeft, daarbij is het bedoelt de hulpen te verfijnen, NIET om 'respect te krijgen voor het bit'.

TS, ik zou een simpele ongebroken bustrens proberen, of eventueel een correctiebitje zoals deze:
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... 0xMywwQ00&

Natuurlijk wel tijdelijk dan, wanneer het probleem weg is gewoon weer lekker terug naar een simpel bitje.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:21

heb inderdaad geen ervaring met stang en trens maar wel met pelham het is ook voor korte duur wil daarna weer met een simpel bitje gaan rijden maar wil ook graag weten of dit dan de oorzaak is of ook niet

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:23

zijn al meedere malen (met verschillende in structrieces) vanaf grondwerk de basis naar het rijden weer gegaan en alles nagekeken en alles rustig aan gedaan een poos ging het goed maar na een paar weken was het weer net zo dus weer vanaf het begin dus dit helpt ook niks...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:23

laurapathuis schreef:
vind dit een erg ongepaste reactie... zoals ik in mijn reactie hier net zei is ze verder helemaal nagekeken. vandaar dat ik ook eerst vraag voordat ik er allerlei dingen aan en in de mond ga hangen, ik zat tussen deze twee biteen te denken en dan gewoon dubbelgebroken dan kan ik met 1 teugel op de normale trens rijden en mocht ze er vandoor gaan de tweede teugel erbij pakken.. aan de longe is ze in draf normaal maar na een poosje gaat ze er ook vandoor racen...

Hoe los je dit dan op?
Wat doe je dan in deze situatie?

Als ze aan de longe al wegrent is er eerst grondwerk nodig zoals vele hier al zeiden. Want dan ziet ze jou zeker niet als leider en als je dit niet oplost zal het rijden ook alleen maar een gevecht worden.
Ook zal een sterk bit maar tijdelijk werken en zal ze hier ook doorhezn gaan rennen, wat ga je dan proberen? Nog meer ijzer in de mond?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-08-17 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Strooigoed

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:24

laurapathuis schreef:
heb inderdaad geen ervaring met stang en trens maar wel met pelham het is ook voor korte duur wil daarna weer met een simpel bitje gaan rijden maar wil ook graag weten of dit dan de oorzaak is of ook niet

Je wilt alleen het bit veranderen en niet verder kijken naar de oorzaak begrijp ik?
Scherpere bitten knalt ze ook doorheen als je de oorzaak niet achterhaald.

laurapathuis schreef:
zijn al meedere malen (met verschillende in structrieces) vanaf grondwerk de basis naar het rijden weer gegaan en alles nagekeken en alles rustig aan gedaan een poos ging het goed maar na een paar weken was het weer net zo dus weer vanaf het begin dus dit helpt ook niks...

Of er wordt frequent iets gemist.
TS, je paard geeft aan dat er iets niet goed is. Echt, kijk verder dan het wijzigen van het bit wil je een duurzame relatie met je paard behouden.

laurapathuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:26

als je goed leest zie je ook dat ik dat niet wil ik wil gewoon alle mogelijke oorzaken bij langs gaan en dit is de laatste waaraan ik zit te denken... als mijn paard dat zou aangeven en toch is nagekekn op alles vind ik dit wel apart... wat zou er dan mis moeten zijn als we aan mij en het paard alles al hebben nagekeken?

Potate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:26

Zoveel ongepaste reacties, als je als duidelijk hebt aangegeven dat het lichamelijk goed is snap ik niet dat mensen dan nog zo reageren.
Ik denk inderdaad dat een iets scherper bit zou kunnen helpen (onder leiding van de instructeur), en dan inderdaad als tweede bit en als normaal bit een 'zachte'. Als ze dan niet meer te houden is kun je de scherpere erbij pakken om de hulp iets sterker door te geven, maar als het niet nodig is kun je gewoon de normale gebruiken. En als ze stopt met puberen en ze weer beter wil luisteren gewoon weer alleen met het normale bit :)
En als het scherpere bit toch niet werkt, dan moet je inderdaad toch alles opnieuw bij langs om te kijken of het daar niet aan ligt. Maar hopen dat dat niet hoeft!
Veel succes! :j

Aan een dood paard staan trekken is een groter onderdeel van mijn leven dan je zou denken :')

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:29

Ik denk dat een pelham je zeker kan helpen, op de manier zoals je het zelf ook aangeeft met dubbele teugels.

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

bruintje123

Andere instructrice zoeken.
Er puber paard zet je aan het werk.
Continue.
Elke pas.
Dan hebben ze geen tijd om aan "stoute" dingen te denken.

Art_Ificious

Potate schreef:
Zoveel ongepaste reacties, als je als duidelijk hebt aangegeven dat het lichamelijk goed is snap ik niet dat mensen dan nog zo reageren.
Ik denk inderdaad dat een iets scherper bit zou kunnen helpen (onder leiding van de instructeur), en dan inderdaad als tweede bit en als normaal bit een 'zachte'. Als ze dan niet meer te houden is kun je de scherpere erbij pakken om de hulp iets sterker door te geven, maar als het niet nodig is kun je gewoon de normale gebruiken. En als ze stopt met puberen en ze weer beter wil luisteren gewoon weer alleen met het normale bit :)
En als het scherpere bit toch niet werkt, dan moet je inderdaad toch alles opnieuw bij langs om te kijken of het daar niet aan ligt. Maar hopen dat dat niet hoeft!
Veel succes! :j
het probleem bevindt zich al aan de longe.
Waarom dan eerst niet het probleem/oorzaak daar zoeken en aanpakken voor je er mee gaat rijden? Eerst moet aan de grond de basis correct zijn. Netjes kunnen terugkomen vanuit draf of galop.

Ik heb een driejarige hengst die eerst ook niet netjes kon lopen. Laat staan meelopen aan halstertouw. Hij trok zich als een malle los.
Bij hem lag het ook grotendeels aan geen respect en het feit dat hij weet dat hij sterker is en erg gevoelig voor vanalles en nog wat.
Door zulke paarden leer je wel met je lichaamtaal om te gaan.
Dit paardje longeer ik nu gewoon op touwhalster zonder problemen, kan gewoon netjes meelopen zelfs gewoon als ik het halster vastheb.

Is nog niet zadelmak, maar is omdat ik tijd neem om de basis eerst op de grond op orde te hebben
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-08-17 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Strooigoed

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:30

Krijgt ze naast hooi/gras nog voer?
Dat bleek bij onze tinker het probleem.

Houd er rekening mee dat als je een bit als 'correctie' gaat gebruiken, je misschien niet meer terug kan naar een vriendelijker bit, als het eenmaal aangeleerd is zal ze daar helemaal doorheen knallen.

met L' ego kun je niet bouwen.