Slofteugel, welk merk is fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Crealief

Slofteugel, welk merk is fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:01

Beste allemaal,

Heel bokt zal misschien spastisch worden,
maar ik wil graag een fijne Slofteugel aanschaffen en ik vroeg mij af met welk merk jullie goede ervaringen hebben?

Voor de duidelijkheid:
Het is niet voor een rijtechnisch probleem, mijn paard staat een tijd stil met een peesblessure en ik wil straks tijdens het opbouwen graag een noodrem hebben langs de weg..
dus ik hoef echt geen adviezen over rijden met slof en het verbloemen van rijtechnische problemen. Want zodra we weer "normaal" mogen rijden gaat de slof er weer vanaf.. maar ik wil liever niet verongelukken :o

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:06

Sorry hoor maar als je zonder verongelukt zou ik niet met dat dier deelnemen aan het verkeer. Dan breng je anderen mogelijk ook in gevaar en dat moet je niet willen.

Maar als dat de enige reden is dat je eentje wil dan koop je toch gewoon ergens een goedkope slofteugel? Zoveel verschil zul je niet merken voor die enkele keer.

A12345678910

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:11

Ze vraagt om een advies welke slofteugel ze het best kan aanschaffen,
niet om jullie mening qua gebruik :j

Renee_S

Re: Slofteugel, welk merk is fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:14

Dat hangt er helemaal vanaf wat jij het fijnst in de hand vind :) een anti slip of juist een gladde leren. Persoonlijk zou ik aanraden, ga gewoon eens naar de ruitersportzaak en hou er een paar vast, kijken wat je het fijnst vind!
Wij hebben een anti-slip van de epplejeck. bevalt prima :)

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:16

Thanks Renee! Ik vroeg mij inderdaad af of het verschil tussen een relatief dure kieffer Vs huismerk

Veer19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:17

Laatst bijgewerkt door Veer19 op 12-08-17 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:18

Ik zou vooral op Letten dat de gene die klipjes hebben wel eens kapot kunnen springen. Zeker met veel druk. Ik zou zelf voor eentje gaan zonder klipjes al is dit wel minder fijn vast maken.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:20

Ik vind het altijd fijn als het gedeelte wat door het bit gaat rond afgewerkt is, of van een soort touw achtig spul is. Dat glijd makkelijker door je bit als je de slof wat losser of strakker wil pakken

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 18:23

Bedankt voor de goede tips! _/-\o_

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:07

Jammer dat sommige niet on topic kunnen blijven en niet gewoon antwoord kunnen geven op jouw vraag.

De slofteufel die ik heb liggen is van anti slip gemaakt, vind ik erg fijn omdat ik niet word afgeleid als het touw steeds langer word. Ik kan het gewoon vastpakken en hoef er niet meer naar om te kijken, fijn aangezien je ook nog normale teugels hebt ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:11

Het kwam misschien wat flauw over, maar als je van te voren weet dat je een noodrem nodig hebt, denk ik dat je beter even moet wachten om in het verkeer te deelnemen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:12

Ik weet niet welk merk ik heb maar heb wel een paar kenmerken!

* nylon met stopjes ( zoals springtreugels)
*liever te lang dan te kort
*niet te dik want dat doet pijn aan je pink -O-
*draaibare clipjes om aan je singel vast te maken want als ze niet mee draaien dan krijg je er slagen in en dan is je druk ongelijk.

Helemaal niks mis met een slofje zolang hij natuurlijk goed gebruikt wordt

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:14

Ik vind zelf de basic slofteugel van de epplejeck gewoon fijn, zo vaak gebruik ik dat ding eigenlijk toch niet. Duurt wel heel lang voordat hij 'soepel' wordt. Ding blijft heel stijf. Tip voor het vastmaken, vooral met verkeer, doe hem achter je borsttuig als je een springzadel+singel hebt, of van het bit naar je singelstoten (dus aan de ijzertjes van je singel waar je stoten doorheen zitten) bij een dressuurzadel. Zo kan je paard er nooit instappen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:15

Ik heb een hele fijne van harrys horse, met een touw-stuk dat door het bit loopt. Dan ben je zeker dat hij niet vast blijft zitten op een bepaalde lengte. Hij is ook best lang, dat is misschien niet zo handig als je en klein paardje hebt. Ik heb maat full maar medium zou ik perfect geweest zijn voor mijn paard denk ik.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:19

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:30

Cinnepin schreef:
Het kwam misschien wat flauw over, maar als je van te voren weet dat je een noodrem nodig hebt, denk ik dat je beter even moet wachten om in het verkeer te deelnemen.

Je moet toch ergens beginnen? Na 3 weken of 3 maand de weg op, de eerste keer is gewoon de eerste keer. Simpel. Zo jammer dat er altijd commentaar moet worden geleverd op elkaar.

Ik geloof dat je wat goede tips hebt gehad, TS. :) Ik heb er zelf 1 van HH als ik het goed heb, toentertijd ook als noodrem gebruikt, nu al een tijd niet meer gebruikt maar hij blijft in een goede staat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:31

Cinnepin schreef:

Sommige mensen hebben geen andere mogelijkheden. Op mijn vorige stal was mijn enige optie ook langs de weg en dat ging altijd prima. En als er dan redenen waren waarin je drukte kon verwachten (blessure, harde wind (ik ging het liefst met storm ook naar buiten)) dan pakte ik ook de slof er weleens bij. Heb hem ook weleens gebruikt als 'noodrem'. Dus ja, ik zou het ook doen. Wie weet moet TS 25m door een straat en daarna de polder oid in waar weinig tot geen verkeer rijdt, dat kunnen wij allemaal niet ruiken..

TS ik vond de slof met stopjes a la springteugel erg prettig. Maar denk dat eea ook afhankelijk van met wat voor teugel je normaal rijdt en of je dat prettig vind en of je juist een slof wil van hetzelfde materiaal of een ander materiaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:33

De leren slofteugel van Euroriding.
Die is ook heel fijn als lange teugel te gebruiken (voor langeteugelen vanaf de grond).

Ik heb in een grijs verleden met een zelfde blessure ook met slof opgebouwd. Dan had ik gewoon net wat meer in te brengen en is het nooit gevaarlijk geweest.
Pas wel op dat je met een paard vers in opbouw echt op het harde blijft. Zodra ze zand of gras onder de voeten voelen willken ze soms spontaan exploderen.
Dus niet even snel in de berm voor een tractor of zo.

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 19:41

Bedankt voor alle goede tips! Ben blij dat er toch mensen on-topic kunnen blijven!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:51

Je wil het niet horen, maar ik wil hem toch meegeven: houd er rekening mee dat de kans om onderuit te gaan met paard en al echt een stuk groter is met de kin op de borst als wanneer ze vooruit kunnen blijven kijken. De slof als noodteugel vind ik als de handrem op de snelweg. Maar ik ken je paard niet en de situatie niet, ik wil je gewoon nog even wat te denken meegeven.

W.b. Slofteugel: ik vond de euroriding erg prettig idd. Ik heb hem niet veel gebruikt, maar deze had voor mij een comfortabele lengte en was goed te onderscheiden van mijn normale teugel vond ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:55

Het ligt zoooooo ontzettend aan het type paard.
Kleine stuiterballen heb je geen klap aan een slofteugel, paniekvogels zijn levensgevaarlijk met slof, maar gewoon een normaalgesproken cool verkeersmak paard met extreme stalmoed is met een slof vaak gewoon ontmoedigd om domme dingen te doen. Dan voelen ze zich ingesloten zuchten een keer en denken dan zoiets als 'ach laat ook maar'.
Die paarden kun je dan aan de dubbele longe ook gewoon goed controlleren terwijl ze aan een enkele longe uit hun plaat zouden gaan.

Ik ga er van uit dat TS haar paard kent.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:01

Hoi ts, niet helemaal antwoord op je vraag maar hier laats opgebouwd met muisjes, werkte echt super, paard wel wakker maar zeker geen neiging tot ontploffen, wat ander zeker was gebeurd. Word veel gebruikt en verkrijgbaar bij de dierenarts.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:02

Heb je al eens gekeken naar een thiedemann? Ik denk dat dat makkelijker als rem te gebruiken is. Dan kun je met een normale lengte rijden en als het nodig is pak je je teugels op voor de rem. Is maar 1 teugel, met slof lijkt me lastig overpakken in geval van nood.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:10

Ik rijd niet zo vaak met slof, maar ik wil je aanraden wel een slofteugel te nemen met een stuk rond touw (?) aan het begin dat dan door de bitringen rolt. Dat is wat prettiger omdat dat beter glijd zegmaar.
Ik bedoel zoiets: https://www.divoza.com/nl/pagony-slofteugel-leder-combi
Ik weet niet welk merk ik bij mijn bijrijdpaard heb, maar die in de link staan lijken er wel verdacht veel op. Misschien kan je zoiets vinden met anti-slip als je dat fijner vind.

En wat een aantal hier ook al zeiden; ga naar een ruiterzaak. Dan kun je het zelf even in de hand houden en voelen wat je fijn lijkt.
Succes

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 20:11

Wederom bedankt voor de tips! Het is niet zo dat ik bepaalde dingen niet wil horen, maar ik ken mijn paard goed en mijn paard (vorige eigenaar) en ik zijn beide bekend met hetgebruik ervan. Omdat ik er voor deze situatie zelf een wil aanschaffen ipv lenen, dit topic. Ik ga er verder niet in op de exacte situatie etc, omdat ik wil vermijden dat er een anti-Slofteugel bokt discussie ontstaat.