marleen_a_a schreef:Ik denk dat je beter een goede zadelpasser erbij kunt halen. Altijd met een bbp rijden kan volgens mij niet goed zijn voor de rug van je paard (uiteraard afhankelijk van hoevaak je rijd)
Hier ga ik in mee.
Zoek een goed aangeschreven zadelpasser (hoewel er bij vrijwel elke ook wel mensen zijn met mindere ervaringen). Ook eentje die veel verschillende merken verkoopt en ook tweedehands zadels. Zodat je veel keuze hebt. Een goede zadelpasser meet de rug en vertelt je wat evt de moeilijke punten zijn van de rug van jouw paard en waar je op moet letten voor een passend zadel.
Boomloos is mss ook een optie? Let wel op dat boomloos ook geen wondermiddel is en dat je daarvoor het beste ook een zadelpasser kunt laten komen. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van de Easytrek (Engels) en de Freemax (Western); die lijken ook echt op conventionele zadels.
Voor Fjorden kan het lastig zijn, maar ik heb zonder al te veel moeite een passend dressuur zadel en een passend Westernzadel kunnen vinden! Beiden bij gerenomeerde zadelpassers. Beiden boomzadels. Liggen prima op mijn tonnetje ronde Fjord.