Zadel jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:21

Omdat ik heel binnenkort een paard aan ga schaffen, het is al vrij zeker, ze moet alleen nog klinisch gekeurd worden, ben ik wat info aan het inwinnen over zadels.

Het paard is een merrie van 1.55, 3 jaar oud die nog groeit. Net zadelmak dus weinig bespiering.

Ik wil dus graag een zadelmaker langs laten komen zodra ik haar heb, maar wat is verstandig? Een zadel wat nog aan te passen is straks? Welke merken moet ik dan aan denken en is dat niet een heel gepruts, zo'n zadel 'verbouwen'?
Wat zijn nog andere opties waar ik niet aan gedacht heb?

Ik wil er op den duur springwedstrijden mee gaan rijden, dus wil graag een springzadel. Ik twijfel of ik nu gelijk een springzadel moet nemen of bijvoorbeeld volgend jaar. Maar goed, ik heb ook geen geldboompje en wil niet 'onnodig' geld over de balk smijten.

Ik heb al even contact gehad met een zadelpasser en die begon gelijk over nieuwe zadels, want tweedehands zadels zijn slecht. Maar goed, ik ga ook geen 1000 euro uitgeven aan een zadel. Budget is toch wel max 750 inclusief kosten zadelpasser.

Wie kan me helpen?

Alvast bedankt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:25

Er zijn zeer goede 2de hands zadels te koop. Een zadelmaker die zonder jullie als combi gezien te hebben al meteen begint van 2de hands zijn prut is op geld uit en zou ik niet eens meer langs laten komen.

Welke regio zit zit je?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:27

Een 2de hands zadel lijkt me juist een goeie optie.Springzadels passen ook iets makkelijker dan dressuurzadels maar er zijn er 2de hands ook minder van.
Je paard zal nog wel veranderen, soms is het een optie om een iets ruimer zadel te nemen en er een onderlegger onder te doen.
Mocht je veel verandering zien in bespiering dan na een half jaar nog eens laten nakijken.

Change3x

Re: Zadel jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:34

Niks mis met tweedehands zadels. :D

Ik denk dat je je niet aan een merk moet vastklampen. Gewoon een zadel kopen dat past en dan maakt het merk niet uit.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:38

Is een veelzijdigheidszadel geen optie anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:44

Eventueel eerst een vzh is ook een optie, maar ik wil op den duur wel een springzadel. En ik heb wel zoiets van, als ik meteen een goed passend springzadel kan aanschaffen doe ik dat.

Nou dat vond ik dus ook wel onzin. Er zullen vast slechte tussen zitten, maar ook zat goeden denk ik. Merk heb ik opzich ook niks mee, ik wil alleen wel een leren zadel. En ook nog bruin, aangezien het een koffievos is en daar vind ik zwart niet op staan :o

Ik zit op de grens Drenthe Overijssel, vlakbij Meppel. :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:49

Voor 750 koop je ofwel een nieuw zadel van de 'mindere' merken als in, die merken zijn minder duurzaam en slijten misschien sneller. Ofwel koop je een mooi tweedehands zadel van een goed merk als Stübben bijvoorbeeld. Ik zou dus gaan voor tweedehands. En die zadelmaker zou ik ook niet laten langskomen, die zal je toch niet verder kunnen helpen met een tweedehands zadeltje.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 11:58

Springzadels zijn zeer geschikt voor het inrijden van jonge paarden, ze knellen minder snel bij de schouders bv.

Ik heb zelf Kentaur, zijn niet zo heel duur en makkelijk aan te passen.
Die van mij heb ik al op meerdere gehad en mee ingereden, zonder al te veel aanpassingen.

@heleenn, zadelpasser is juist heel belangrijk! En er zijn er genoeg die ook 2e hands zadels hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:21

Uiteraard Silly, ik zeg dan ook 'die' zadelmaker. Ander en beter in dit geval! Bedoel dus dat ze niet deze zadelmaker moet laten langskomen aangezien hij tweedehandszadels twee keer niks vindt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:21

Silly1972 schreef:
Springzadels zijn zeer geschikt voor het inrijden van jonge paarden, ze knellen minder snel bij de schouders bv.

Ik heb zelf Kentaur, zijn niet zo heel duur en makkelijk aan te passen.
Die van mij heb ik al op meerdere gehad en mee ingereden, zonder al te veel aanpassingen.

@heleenn, zadelpasser is juist heel belangrijk! En er zijn er genoeg die ook 2e hands zadels hebben.

Heleenn bedoeld dat denk ik dat ze de zadelmaker van ts die ze noemt in haar eerste post niet zou laten komen. Die zadelmaker noemt 2de hands zadels bij voorbaat al prut en dan zeg ik al snel " zadelmaker je bent op geld uit dus toedeldokie voor jou 10 anderen"

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:32

ooh zo! haha ja dat is absoluut waar.

Mijn zadelmaker die zegt gewoon dit en dit zadel past het beste, kijk maar of je een 2e hands kan vinden dan pas ik hem aan voor je ;)
Mijn Kentaur heb ik voor 300 euro en al jaaaaaaren plezier van op verschillende paarden

Guusje113

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 12:42

Ik zou gewoon beginnen met een tweedehands zadel en de pasvorm goed in de gaten houden i.v.m de spieropbouw. Het is zonde om nu veel geld in een nieuw aangepast zadel te steken voor een paard wat nog vol in ontwikkeling staat. Niks mis met een tweedehands hoor, maar inderdaad wel een (goede) zadelpasser bij betrekken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 13:37

Zou gewoon gelijk een springzadel zoeken .
Desnoods een die nu een fractie ruim is
Kan paard er wat onder groeien en gebruik je een onderlegger met vervangbare inlagen .
Er zijn diverse goede merken 2e hands te koop .
Ik kocht een gebruikte stubben scandica spring voor een nette prijs
Op de gok
Helaas past dat dan net niet bij de rug van mijn paard
Maar met een zadelpasser erbij moet je echt wat kunnen vinden hoor

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:35

Gelijk een springzadel zoeken.

Ik heb een tweedehands Eric Thomas gekocht voor mijn 3 jarige. Dit zadel kan eenvoudig aangepast worden dmv kopstuk wisselen zoals bij Wintec. Wintec vind ik zelf ook fijn als begin zadel. Prestige is fijn maar niet aan te passen. Desnoods ene Bates zadel, lederen vorm van Wintec. Zouden denk ik ook wel in je budget passen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:59

Zou ook voor een goede tweedehands gaan, al zou ik met een compleet groen paard nog wachten tot die wat getraind is aan de longe/lange lijnen, al wat cavalletti gelopen heeft e.d... Dan hebben ze soms al wat rugspieren gekweekt, en zit je na 2 maand inrijden niet in de knoei met een te krap zadel. Al ben ik van mening dat nog 1 of 2 jaar wachten natuurlijk nog beter is, 3 jaar vind ik persoonlijk te jong om in te rijden, maar deze discussie hoort niet in dit toppic thuis. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:14

Wat ik doe: Ik heb een paard dat nu 3,5 jaar is, nog niet ingereden. Ik weet wel dat hij zeer breed is (zeg maar tonnetje rond) en gelukkig had ik nog een zadel waar ik een zeer ronde fries mee heb ingereden 2 jaar geleden. Dit is geen hoogstaand kwaliteitszadeltje, maar dit is wel de juiste boommaat en met een goed drukverdelende pad eronder moet het voor de eerste periode wel lukken.

Ik ben van plan om hem hiermee in te rijden en zodra hij de drie gangen beheerst en goed aan het been is etc, dan wil ik er een zadelmaker bij halen.
Nu heeft dat weinig zin, aangezien ik nog nooit op hem heb gezeten dus ik kan een zadel nu niet zelf testen.

Dus zodra hij ingereden is, doe ik dit zadel weg en koop een kwalitatief goed zadel (max 1000 euro) en laat dat goed op maat maken. Daar kunnen we de komende jaren wel mee vooruit. Liefst koop ik er 1 die inderdaad nog aan te passen is. Zodra hij helemaal uitgegroeit is, investeer ik denk ik in een zadel wat gewoon op hem gebouwd wordt en wat goddelijk zit.
Ik zou gewoon lekker een veelzijdigheidszadeltje kopen met de juiste boommaat voor niet al teveel.. en na een paar maanden / jaar eens kijken of er een zadelmaker wil helpen in de zoektocht naar een goed zadel.

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:02

Ik heb gisteren voor mijn 3,5 jarige een zadel gekocht. Op aanraden van mijn zadelmaker een dressuur zadel gekozen, omdat ik het eerste jaar toch dressuur gericht wil gaan rijden. Is een Stubben geworden van 400euro, op den duur wil ik een springzadel, maar daar ga ik dan nu voor sparen. Ik zou het sowieso samen met je zadelmaker overleggen en gaan voor wat het paard hem het beste past

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:18

Ik zou kijken voor een zadel met verwisselbare boom. Wintec, bates, kent en masters etc. Nieuw of 2e hands.
Dat is nog geen garantie dat het blijft passen maar geeft je wel meer opties.

Ik vond een springzadel prima als inrijzadel. Zeker als je straks met springen verder wil gaan. Basis dressuur gaat prima in een springzadel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 08:01

Als jij goed uit de voeten kan op een springzadel
Gewoon lekker springzadel er op en gaan :)

Qua zadel , bij zo een jonkie, lekker tweedehands kijken , er zijn flink wat zadelpassers met een leuk assortiment tweedehands zadels en jonge dieren veranderen/ontwikkelen gewoon nog zo ontzettend veel dat het zonde van je geld is om met nieuw te beginnen
Tweedehands daar kun je zonder al te veel geldelijke schade nog eens wat van kopen en verkopen als ze er uitgegroeid zijn
En tweedehands kun je gewoon betere zadels voor een leukere prijs kopen
Die 750 is bij nieuw aardig beperkt tot goedkopere merken/modellen
Terwijl je gebruikt gewoon de betere merken in huis kunt halen
(En idd, je kunt ook laten passen door eigen zadelmaker en daarna zelf het correcte zadel gaan zoeken ipv het direct bij een passer te kopen )

Edit: ik heb zelf een boomloosje liggen maar we gebruiken nu het zadel van de stalgenoot waarmee ik die van mij samen inrijd ... boomloos bleek te veel info door te geven
Maar hier komt (als huidig boomloosje te veel ruis blijft geven). Ook gewoon een gebruikt boomzadel er bij
Ook al is ze al 7 nu(IJslander) maar Ohz ontwikkelt dat lijf zich nog zo ... daar Ga ik een nieuw voor kopen voorlopig