Welke lengte singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Welke lengte singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 11:39

Alvast excuus voor de stomme vraag :+

De laatste tijd begin ik mij steeds meer af te vragen wat nou een correcte lengte is voor een singel zodat hij het meest comfortabel zit voor mijn paard. Ik heb een dressuurzadel en op dit moment een 50cm singel. voor mijn gevoel zou een 40cm singel ook niet mis staan. Op dit moment hebben wij als we aangesingeld hebben aan beide kanten nog 1 gaatje vrij. Ik vraag mij af of dit eigenlijk wel voldoende is en of dit wel lekker voor hem zit. Wat is jullie kijk hier op? Ik hoor het graag :)

studentje_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 16:57

Ik kijk naar wat fijn zit met aansingelen voor jezelf, dus dat je niet moeilijk moet gaan doen met die singel vastkrijgen en verder gewoon goed kijken of er geen gekke drukpunten te zien zijn of haren/huid dat ergens tussen kan gaan zitten.

Afwezig

Re: Welke lengte singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:01

5 cm is ongeveer 1 gaatje.. wellicht dat je iets aan deze 'wijsheid' heb.

Neem aan dat de singel recht is? Mocht het een anatomische singel zijn, zorgen dat deze goed recht zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:05

Ik heb eens geleerd dat een dressuursingel als hij aangesingeld is net een vinger onder het dekje moet zitten. Aan beide zijden.
Zodat de gespen ook zeker niet in de elleboog prikken wat je erg vaak ziet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:24

Zo lang mogelijk! Dus inderdaad 1 vinger onder je dekje, of ongeveer 5-10 cm onder het zweetblad. De gespen in ieder geval ruim boven de ellebogen. Bij een anatomische singel moeten de uitsparingen goed vallen en de ellebogen vrij liggen.
Het gaat niet om de gaatjes, die kun je bij prikken. Veel mensen hebben eerder een te korte singel.
Mijn Arabische merrie (wel een hele stevige met diepe en brede borstkast) heeft een singel van 70 cm.

savieralover

Re: Welke lengte singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-17 14:19

Bedankt voor de informatie dames! Word hier weer wat wijzer van en zo te horen is de lengte van mijn singel niet eens heel verkeerd. Ik ga eens opletten waar mijn gespen eindigen en eens kijken hoe dat zit.