Sinds september afgelopen jaar heb ik mijn eigen pony. Aan het begin een zadelmaker laten komen, leuk zadeltje gekocht met een verwisselbare boom zodat hij een beetje op de groei zou zijn, met in mijn achterhoofd het idee om ooit, als ze goed in de bespiering zat en wat uitgezwaard was een mooi westernzadeltje voor haar te kopen. Ons doel is namelijk lekker recreatief rijden, buitenritjes touren, dat soort dingetjes.
Nu ben ik helaas in november heel erg hard ten val gekomen (hele flinke hersenschudding, cap in stukken, twee maanden amper wat gekund) en heeft mijn pony vooral lekker in de wei gestaan. Na die tijd weer iets begonnen met wat longeren, maar vooral veel wandelen want tja, winter, geen bak, weiland bevroren.
Lilly (de pony) is sindsdien iets (veel!) gegroeid, ik heb er nooit weer een zadeltje opgehad aangezien ik nog al angstig ben geworden voor het rijden (geen zorgen, zowel zij als ik staan nu in training). Nu hebben ze laatst op de trainingsstal het zadel er opgelegd en daar is ze gigantisch uitgegroeid. Ik heb twee nieuwe bomen erbij gekocht (op de groei en het afvallen vooral

Over een week of twee komt ze weer naar huis en wil ik haar graag weer zelf oppakken.
Nu zit ik dus met een aantal opties...
- Ik zou een Wintec Wide kunnen kopen, die moet zeker passen, maar mijn zadelmaker heeft deze niet tweedehands dus dan zou het betekenen dat ik €700 uitgeef voor misschien maar eventjes, aangezien de verwachting is dat ze zeker nog 100 tot 150 kilo af zal vallen (althans, dat is wenselijk). Daarnaast is mijn doel nog steeds om als ze eenmaal op gewicht is en in de juiste bespiering zit een Westernzadel aan te schaffen.
Eventueel tweedehands zou een optie kunnen zijn, alleen vind ik er tot nu toe niet zoveel en zeker niet in de buurt.
Ik zou ook kunnen kijken naar een boomloos zadel, maar dat schijnt (zelf geen ervaring mee) ook niet altijd te passen + minder stevige zit, terwijl ik dus al angstig ben en alles behalve een fantastische zit heb (wederom, ik heb zit/houding/evenwichtslessen op dit moment).
De derde optie is om voor een westernzadel te gaan, die vervolgens over een maand of twee waarschijnlijk niet meer past, waardoor dus eigenlijk deze optie al vrij snel af valt.
Wat zouden jullie doen? Zijn er nog andere mogelijkheden?