Zadels, wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Zadels, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 10:43

:wave:

Sinds september afgelopen jaar heb ik mijn eigen pony. Aan het begin een zadelmaker laten komen, leuk zadeltje gekocht met een verwisselbare boom zodat hij een beetje op de groei zou zijn, met in mijn achterhoofd het idee om ooit, als ze goed in de bespiering zat en wat uitgezwaard was een mooi westernzadeltje voor haar te kopen. Ons doel is namelijk lekker recreatief rijden, buitenritjes touren, dat soort dingetjes.

Nu ben ik helaas in november heel erg hard ten val gekomen (hele flinke hersenschudding, cap in stukken, twee maanden amper wat gekund) en heeft mijn pony vooral lekker in de wei gestaan. Na die tijd weer iets begonnen met wat longeren, maar vooral veel wandelen want tja, winter, geen bak, weiland bevroren.

Lilly (de pony) is sindsdien iets (veel!) gegroeid, ik heb er nooit weer een zadeltje opgehad aangezien ik nog al angstig ben geworden voor het rijden (geen zorgen, zowel zij als ik staan nu in training). Nu hebben ze laatst op de trainingsstal het zadel er opgelegd en daar is ze gigantisch uitgegroeid. Ik heb twee nieuwe bomen erbij gekocht (op de groei en het afvallen vooral :+ ) maar nu past ze zelfs de breedste maat die in dit zadeltje past (een extra wide) niet, dus wordt ze voor nu getraind met een barebackpad.

Over een week of twee komt ze weer naar huis en wil ik haar graag weer zelf oppakken.
Nu zit ik dus met een aantal opties...

Ik zou een Wintec Wide kunnen kopen, die moet zeker passen, maar mijn zadelmaker heeft deze niet tweedehands dus dan zou het betekenen dat ik €700 uitgeef voor misschien maar eventjes, aangezien de verwachting is dat ze zeker nog 100 tot 150 kilo af zal vallen (althans, dat is wenselijk). Daarnaast is mijn doel nog steeds om als ze eenmaal op gewicht is en in de juiste bespiering zit een Westernzadel aan te schaffen.

Eventueel tweedehands zou een optie kunnen zijn, alleen vind ik er tot nu toe niet zoveel en zeker niet in de buurt.

Ik zou ook kunnen kijken naar een boomloos zadel, maar dat schijnt (zelf geen ervaring mee) ook niet altijd te passen + minder stevige zit, terwijl ik dus al angstig ben en alles behalve een fantastische zit heb (wederom, ik heb zit/houding/evenwichtslessen op dit moment).

De derde optie is om voor een westernzadel te gaan, die vervolgens over een maand of twee waarschijnlijk niet meer past, waardoor dus eigenlijk deze optie al vrij snel af valt.

Wat zouden jullie doen? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:48

Als je zadel vooral niet past door de spekjes zou ik lekker doortrainen aan de hand/longe en onder de BBP, totdat ze op gewicht is. Zonde om nu geld uit te geven aan een zadel dat al snel niet meer zal passen. Nu ze in training staat zal ze vast snel afvallen :)

Donna89

Re: Zadels, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:52

ik ga mee met blijheid....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:53

Wat Blijheid zegt :j

Optie 4 kan een boomloos westernzadel zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Freemax. Die geeft stevigheid, maar is wel aanpasbaar :j

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:03

Hier hetzelfde probleem. Paard moet eerst nodig afvallen want nu een zadel kopen zou echt doodzonde zijn...
Dus ik ben nu aan het longeren en als ze eindelijk hier bij mij is wil ik ook lange teugelwerk, cavaletti e.d gaan doen.

Ik heb wel 2ehands een Wintec gekocht, hopelijk past ze die straks voor een poosje tot ik echt een goed zadel kan laten aanmeten.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 11:06

Bedankt voor de reacties.

De optie is op zich een hele goeie, alleen ik weet nu al dat wanneer ik haar niet meteen door pak met rijden, ik weer terug bij af ben en niet meer durf/ga rijden. Dan zijn de afgelopen trainingsmaanden een beetje zonde van het geld geweest, dus eigenlijk is dat geen optie :).

Ze valt al wel wat af, maar het gaat nog niet zo hard, dat moeten we echt ook met training zien te bereiken.

Boomloos westernzadel zal ik eens naar kijken :D.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:22

Ik heb in mijn wintec toen de lila boom gehad voor mijn haf die ook tonnetje rond was. Word niet aangeraden maar ging heel prima. Nu weer de witte boom erin voor mijn tinker die wel wat meer vorm heeft en ook die wissel ging goed.
Zou ze de lila boom wel passen? Wat is haar boommaat nu?

Zou boomloos of bbp niet snel aanraden als je onzeker bent en nog niet zo stevig zit. Ben zelf ook een onzekere ruiter en ben daardoor juist overgestapt op een boomzadel zodat ik steviger zat en minder spanning overbracht op mijn paard door het directere contact wat je met boomloos hebt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:37

Ik zit op mijn boomloos Freemax steviger dan op mij Thorowgood vzh zadel ;)
Die zadels zijn echt niet slap of schuiven niet. Het ziet er zelfs niet uit als een boomloos zadel. Het ziet er uit als een gewoon westernzadel en zo zit het ook. Fijn, zacht, stevige zit, smalle twist en blijft prima liggen met bokkesprongen. Het ene boomloze zadel is het andere niet.
Afbeelding

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:42

Er zijn bedrijven die zadels verhuren. Greendistance is er bijv. zo een.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 12:45

Sica schreef:
Ik heb in mijn wintec toen de lila boom gehad voor mijn haf die ook tonnetje rond was. Word niet aangeraden maar ging heel prima. Nu weer de witte boom erin voor mijn tinker die wel wat meer vorm heeft en ook die wissel ging goed.
Zou ze de lila boom wel passen? Wat is haar boommaat nu?

Zou boomloos of bbp niet snel aanraden als je onzeker bent en nog niet zo stevig zit. Ben zelf ook een onzekere ruiter en ben daardoor juist overgestapt op een boomzadel zodat ik steviger zat en minder spanning overbracht op mijn paard door het directere contact wat je met boomloos hebt.

Ik heb gisteren de lila boom gepast, maar ook die is nog te smal. Zit echt nog wel een centimeter of 4 verschil tussen die en wat wel zou passen.

Amanda, dat ziet er uit als een heel mooi zadel! Vraag me nog wel af of dat zal passen, maar ik ga hem in mijn achterhoofd houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:57

Waarom zou het niet passen? Het is op veel manieren aan te passen, is in verschillende lengtes te koop. Dat maakt het juist zo ideaal :j
Daarom past het op veel paarden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:25

Kun je het zadel niet lenen/huren van de stal waar hij in training is?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:50

Een boomloos zadel bijv Barefoot.
Dat kan de veranderingen aan van je paard, is aanpasbaar dmv verwisselbare pommels en ook in westernzadel uitvoering. Prijzen zijn ook nog te doen, zeker 2e hands.
Ik ben nu m'n 4 jarige ruin aan het beleren met een Barefoot London zadel (dressuurzadel model), zit als een huis. Je zit iets breder op je paard maar veel meer 'in' het zadel, softleder materiaal is ook stroever. Voor m'n andere paard heb ik een Barrydale, daar kan ik ook precies hetzelfde mee als een boomzadel. En heb er al wat bokpartijen in overleefd, zadel zit voor mijn gevoel veel vaster zelfs. M'n jonge paard heeft boomloos vanwege de groei en ontwikkeling, m'n oude paard kon niet meer uit de voeten met boomzadel ivm z'n weke rug en boomloos bleek voor hem de uitkomst.
Er bestaat ook een boomlooszadelpasservice ;-) Daar kun je allerlei merken en types uittesten en uitzoeken wat je precies voor je paard nodig hebt.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 16:10

Het boomloze klinkt wel goed, ik zal me daar eens wat meer in verdiepen, want daar weet ik dus nog niet echt wat van af.

Amanda, ik heb iemand gesproken die vertelde dat het niet zo is dat het altijd past door de pommel (?) Zoals ik al zeg, ik weet er echt weinig van, ik ga me eens inlezen!

Sneeuwpop, het zadel dat nu wordt gebruikt ligt mwa, daarom rijden ze eigenlijk alleen met barebackpad. En daar zie ik mezelf nog net niet mee rijden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:19

http://boomlooszadelpasservice.nl/

Gewoon eens passessie afspreken, dan kun je uitproberen/informeren.
Die pommels zijn heel eenvoudig verwisselbaar.
Ik kan met boomloos exact hetzelfde als met boomzadels, niet te vergelijken met een barebackpad maar een echt zadel. Vandaar ik er zelfs nu mee zadelmak maak.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:27

Jeetje, als ze echt zo breed is gaat een boomzadel lastig worden, vooral als ze dan inderdaad weer af gaat vallen.

Wauw Amanda, wat een mooi zadel!
Als dat echt zo stevig zit zou dit een goede optie zijn TS! Dan ben je gelijk klaar voorlopig, want deze pommels kun je ook wisselen toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 23:08

Je kunt de fork wisselen en de boomconstructie is flexibel. Er zit geen vaste boom in. Niet zoals bijvoorbeeld de Wintec waar je alleen het kopijzer kan verwisselen, maar er wel gewoon een statische boom in zit. Daardoor kan het zich aanpassen aan de rug, maar is het wel stevig en past het op veel paarden :j

Boomlooszadelpasservice is zeker een aanrader. Zij is niet verbonden aan een merk en verkoopt ook niks. Maar heeft wel een bus vol zadels die gepast kunnen worden. Waaronder de Freemax, maar ook nog andere westernmodellen.

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 01:07

Wellicht kan je een dergelijk zadel te koop vragen? Bijvoorbeeld op facebook heb je ook heel veel paardenspullen marktplaatsen. Zoek er een of enkele op met veel leden en plaats een bericht. Proberen kan altijd.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 11:58

Boomlooszadelpasservice zal ik eens benaderen, bedankt! Ik zie tot nu toe dat boomloze wel zitten, ben benieuwd of ik dat idee nog heb als ik er een keer mee heb gereden.

Als tussenoplossing heb ik nu inderdaad ook een berichtje op de zadelverkoophoek van facebook gezet, bedabkt voor de tip 911carrera, daar had ik nog niet over nagedacht!

911Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:15

Graag gedaan, succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 09:33

Een Bob Marshall zadel kan ook. Is ook boomloos en zit zelfs ik stevig in. (Heb een verminderde balans en kan bijvb echt niet fijn rijden met een barefoot. Daar lig ik zo naast.)