Stang en Trens passend setje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Stang en Trens passend setje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 17:12

De zoektocht is gestart, waar loopt hij het fijnst op is dan de vraag.

Mijn paard loopt momenteel met een bijelkaar geraapt setje van mijn fjord (hoofdstel en stang) en een onderlegtrensje dat ik voor hem had liggen.

Vind voor hem eigenlijk deze onderleg trens te dun en zou graag iets dikkere hebben (nu dubbel gebroken ringentrensje gok het op`13 mm).
Iemand ervaring met iets dikkere onderleg trens denk 16 mm? En dunnere stang 13 mm?

Stang vind ik dan weer te dik, zou graag dunnere hebben. (nu een simpele HH, met weinig tongboog, meen 18 mm)
Dit vanwege het feit dat ik iets dikker trensje erin wil hebben en de ruimte uiteraard beperkt is.

En je stang moest meende ik halve maat groter zijn dan je trens, lang geleden dat ik ben wezen winkelen zal ik maar zeggen.

Nog iemand tips?

Paard lijkt S&T geen probleem te vinden, na eerste keer indoen toen hij wel dacht dat ter plekke de aarde zou vergaan en hij nog geen koekje wou aanpakken. (het is soms beetje aparte) Maar ben er gewoon opgestapt en naar vereniging gereden toen vond ie het al wel oke.

En nee, het is geen noodzaak dat hij met S&T loopt als hij met trens fijner lijkt te lopen gaat die er weer in, maar voor nu lijkt hij S&T ook prima te vinden, maar wil wel geschikte combi S&T proberen.
Het is een paard dat makkelijk zijn mond open doet en ik ben een ruiter die niet zijn snuit dichtsnoerd, dus met keuze hier ook rekening mee houdend.

Aangezien EJ nu karting 25% heeft wel interessant om nu bitten te gaan kopen. 8-)

Iemand wijze tips en adviezen over wel of niet waarom welke dikte?

Waar hij nu mee loopt.
Afbeelding

PrinceAmos

Re: Stang en Trens passend setje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:14

Een bitfitter..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 17:19

Die snap ik, maar hij loopt hier niet rottig op, alleen vind ik het voor het idee fijner om er iets dikker trensje in te hangen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:20

Gezien de discipline die je rijdt. ;) Waarom niet enkel een kandare en dan twee teugels eraan? :) Dat is uiteindelijk ook makkelijker met de overgang naar het op één hand rijden & blanke kandare.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 17:27

@Rider, daar zit een probleempje..... Ehh, de discipline S die ik rijdt met Toobs.

Mennen.. Liverpool
WE tot nu toe dubbelgebroken ringentrensje, gaat ooit vast wel wat anders worden :+ :D, als ik klasse 3 ga starten (mijn barokke hoofdstel is er voor geschikt, kandare en trens).
Dresuur KNHS tot nu toe dubbel gebroken ringentrensje, die is nu op proef vervangen door S&T, mag Z starten (moet dus niet perse S&T, maar als je hem hebt liggen van een ander paard en je paard er geen probleem van maakt, why not?)

Gaat nu om een toegestane KNHS bitten/hoofdstel combi.

Weet eigenlijk ook niet of je eventueel met een kandare hoofdstel waar je kandare aan de bakstukken vast zit waar je neusriem ook aan vast zit mag starten in de KNHS, zou ik wel graag willen, vind het hoofdstel zo mooi. :o

Dit is mijn barokke hoofdstel, maar volgens mij mag je hiermee geen KNHS starten.
Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:32

Waarom zou dat niet mogen? Het is een normaal S&T hoofdstel. Het ziet er gewoon apart uit, maar denk dat ze daar echt niets op kunnen zeggen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:33

Gaaf hoofdstel!

Ah, ik wist niet dat je ook 'gewone' wedstrijden reed. :o Dan is S&T inderdaad handiger.

Maar lijkt me inderdaad al snel 'vol' met dubbel bit. Daarom vind ik zelf alleen kandare erg fijn, geeft toch wat meer ruimte in de mond. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 17:34

Heleennn schreef:
Waarom zou dat niet mogen? Het is een normaal S&T hoofdstel. Het ziet er gewoon apart uit, maar denk dat ze daar echt niets op kunnen zeggen.

Hoop dat hij mag, vind hem zo mooi met die messing gespen (oke, smaak dingetje, maar ik vind hem mooi). Ga de KNHS maar eens mailen om het zeker te weten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 17:36

rider schreef:
Gaaf hoofdstel!

Ah, ik wist niet dat je ook 'gewone' wedstrijden reed. :o Dan is S&T inderdaad handiger.

Maar lijkt me inderdaad al snel 'vol' met dubbel bit. Daarom vind ik zelf alleen kandare erg fijn, geeft toch wat meer ruimte in de mond. :)

We doen van alles en nog wat, jij ook, maar weer andere dingen {:} Nou is Toobs niet zo moeilijk en Sjol was dat ook niet die mende ik overigens met bokkebit en Toobs gewoon met een Liverpool, dus ze zijn wel wat gewend en lopen vervolgens ook weer op hun gewone trensjes, geen probleem.
Sjol had een enkel gebroken ringentrens, Heps heeft een dubbel gebroken ringentrens en ze hebben net weer andere maten. Sjol was de breedbekkikker, dan Toobs en dan Heps.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:09

Die neusriem loopt door het bakstuk volgens mij?
Zou je even na moeten kijken of dat mag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 18:15

Nouvel schreef:
Die neusriem loopt door het bakstuk volgens mij?
Zou je even na moeten kijken of dat mag.

Klopt, ik was er maar van uit gegaan dat ze dat niet oke zouden vinden eigenlijk. gebruik het hoofdstel vaak gewoon als trenshoofdstel en dan uiteraard met maar 1 bit en 1 teugelset en neusriem gewoon al neusriem zonder bit.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:20

Hier met stang en trens hoofdstel bitfitter laten komen, ik heb met meerdere bitten gereden en een klein verschil van bit kan zoveel doen. Het kost iets meer geld maar je hebt daarna wel een bit waarvan je zeker weet dat het goed is en goed past. Zeker het geld waard. Bianca lodeweegs kan ik aanraden, je kan ook een week met het bit rijden en eventueel nog omruilen.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:28

Ik zou ook een bitfitter laten komen. Ik vond het echt heel fijn om verschillende combinaties van bitten te proberen en inderdaad ook nog omruilen na een week als het toch niet beviel

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:51

Belangrijk is dat je bitten passen. De trens van de fjord is zeker 1 maat te groot. Je stang moet gewoon aansluiten. Denk er ook aan dat je stang en trens boven elkaar horen te liggen en niet op elkaar.
Persoonlijk zou ik niet voor een tongboog kiezen

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 22:12

Je wil een iets dikkere trens? En niet te veel tongboog? Dan zou ik kiezen voor de Sprenger Bemelmans/babystang (aangezien je naar dunner wilde, hebben ze ook een 14 mm) in combinatie met een Sprenger onderlegtrensje, aan jou/je paard de keus of dat enkel- of dubbelgebroken en een bus- of watertrensuitvoering moet zijn. Er zijn wel onderlegtrenzen van 16 mm, maar ik heb persoonlijk (al vanwege de beperkte ruimte) gewoon een 14 mm, maar dan van een zachter materiaal/anatomische vorm. Ik heb hier de ervaring dat ze Sprenger heel makkelijk aannemen (ook als ze van een dikker bit af komen), zeker als ze prima te rijden zijn op een gewone trens. Hoe meer je gaat klooien met een tongboog, hoe lastiger ze worden...
Is hij echt te licht in de mond, zou ik kiezen voor een bittencombinatie van Trust, een onderleg-bustrens en een (baby)stang met low port... zijn hele lichte bitten, dus werken uit zichzelf al wat minder in.
Hier ook HH geprobeerd, maar daar waren ze helemaal niet fijn op, dat waren gewoon te zware en te blokkerende bitten... dus ik zou zeker investeren in goed materiaal en naar een Trust/Sprenger gaan krijgen. Die hebben zoveel vriendelijke stangen en onderlegtrenzen in alle diktes en maten die je maar zou willen proberen. De stang moet netjes aansluiten, de trens mag een halve cm groter zijn. De paarden die hier op een enkelgebroken 21 mm dikke enkelgebroken bustrens tot het Z hebben gelopen, lopen nu prima in de subtop op de Sprenger combinatie :). Maar wat jij en je paard prettig vinden, is gewoon een kwestie van proberen en ruilen iedere keer, tot je de juiste hebt gevonden, en het kan een hele zoektocht zijn.. succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:50

Ik ben bij een simpel onderleg bustrensje uitgekomen en een stang van KK met kleine tongboog. Heb even geen foto van de set bij de hand, maar sinds ik hiermee rijd heb ik veel meer verbinding, ook als ik op trens (KK dynamic D trens) rijd. De bus is een gewoon simpel bitje. Mocht dit je aanspreken wil ik alles wel even nameten als ik op stal ben, dan heb je een idee van de maten.