Peesbeschermers nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarkayunda

Peesbeschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 14:40

Hoi!
Ik zit bij de ponyclub en alle andere hebben peesjes om bij hun paard. Ik heb dat niet maar ik vroeg me af of dat echt nodig is.. mijn pony is nog nooit kreupel geweest. In de les doen we eerst 3 kwartier dressuur en daarna 20 min springen. Is peesbeschermers dan wel nodig? Ik rijd geen wedstrijden

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:41

yarkayunda schreef:
Hoi!
Ik zit bij de ponyclub en alle andere hebben peesjes om bij hun paard. Ik heb dat niet maar ik vroeg me af of dat echt nodig is.. mijn pony is nog nooit kreupel geweest. In de les doen we eerst 3 kwartier dressuur en daarna 20 min springen. Is peesbeschermers dan wel nodig? Ik rijd geen wedstrijden

Nee hoor. Hier ook nooit om. Alleen als ze strijken

marleen_a_a

Re: Peesbeschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:43

Ik vind het pas nodig wanneer ze inderdaad zichzelf aantikken. Ik gebruik ze bij het ene paard wel, bij de ander niet.
Waarom om doen als het niet nodig is? *D

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:44

Bij springen heb ik ze altijd om, bij dressuur vind ik het enkel echt nodig bij aantikken :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:45

Ik heb altijd peesbeschermers om. De meningen zijn erover verdeeld. Tijdens het rijden zeker met springen is de kans groter dat ze zichzelf kunnen raken. Ik ben liever save dan sorry.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:46

Als het niet nodig is niet doen! De benen worden er alleen maar zwakker van.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 14:57

HorseTopShop schreef:

Je bedoelt misschien bandages. Ik heb nog nooit gehoord dat peesbeschermers de benen zwakker maken. Goed bandageren kan in mijn ogen ook geen kwaad. (of je moet ze 24/7 ermee laten lopen)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:21

Nee hoor, gebruik ze zelf nooit.
Veel mensen gebruiken ze omdat het mooi staat volgens mij.
Heb alleen gemerkt dat de benen er alleen maar zwakker en warm van worden.
Heb ze niet om met springen, dressuur, buitenrijden , echt nooit.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:34

Als je paard niet aantikt of strijkt tijdens dressuur is het niet nodig. Met springen zou ik het zekere voor het onzekere nemen omdat ze misschien een gekke sprong kunnen maken.

Ik zelf moet altijd met beenbescherming rijden omdat mijn paard enorm aantikt met haar benen, dan is het dus voor het behoud van de benen.

Ik heb nog nooit gehoord dat benen 'zwakker' worden van peesbeschermers, ik ben ook wel nieuwsgierig naar waar dit vandaan komt. Het wordt natuurlijk wel warm (zeker 's zomers) onder de beschermers wat niet goed is voor de pezen en vaten.
Ik spoel daarom zelf wel altijd de benen af met koel water na het rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:35

HorseTopShop schreef:

Die 4 uurtjes per week gaan de benen heus niet zwakker maken hoor. Tenzij je elke dag uren lange ritten maakt met peeskappen om, dat is niet zo bevorderlijk natuurlijk.

Ik doe nu eigenlijk enkel springschoenen om, enkel als ik daarna ook nog naar buiten ga of lang niet gereden heb doe ik bescherming om. Ook nooit van die harde peeskappen met neopreen, enkel van die flextrainers met wol van HKM.

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:47

Hoihoi,

Als jou pony zichzelf niet aantikt of strijkt heb je ze niet echt nodig. Met springen zou ik ze wel aanbevelen omdat jou pony dan wat onverwachter moves moet maken dan bij dressuur. (better safe than sorry :j ) Als jou pony ijzers heeft zou ik springschoenen aan doen. Ik heb er meer over staan op mijn website; https://www.galopperen.nl/paardenspullen/beenbeschermers/

Zelf rijd ik alleen met beenbeschermers tijdens een buitenrit of met springen.

Succes op de ponyclub! /3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:50

Van peesbeschermers worden benen echt niet zwakker.
Het zou wat zijn zeg zo'n huseltje er omheen wat je niet eens aan mag snoeren.
Met springen zou ik dat dus wel doen. Ee keer een struikel over een balk en als hij dan vol op zijn pees trapt heb je spijt als je dat niet hebt gedaan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:54

Iedereen beslist daar toch zelf over. Jij doet met jouw pony wat jij wilt en klaar. Of het nodig is... bij de ene allicht wel, bij de andere vaak om de mooi. Ik doe het bij mijn paarden ook (peesbeschermers of bandages), gewoon uit voorzorg. (ze gaan zo ook de stapmolen in en de paddock)
Al te vaak in het verleden wel problemen gehad, dus beter voorkomen dan genezen. (wat anderen er ook van mogen vinden) Maar vooralsnog dus ieders eigen keuze

Guusje113

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:47

Ik gebruik nooit peesbeschermers. Voorheen wel altijd met springen! Gewoon uit voorzorg. Ook als je niet springt kan je pony een gekke beweging maken, maar het risico is met springen wat groter vind ik.

Is het je eigen pony? Als het een pony van de club/iemand anders is, zou ik in ieder geval even vragen wat hun wens/voorkeur is.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:24

Ik gebruik ze zelf ook alleen met springen. Als ik een paard zou hebben wat aantikt of om een andere reden extra bescherming nodig heeft zou ik ze uiteraard wel gebruiken

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:29

Peesbeschermers verminderen de kans op wonden, maar verhogen juist de kans op blessures omdat warmere pezen kwetsbaarder zijn. Als het lukt zonder: houden zo! Wil je wel met peesbeschermers rijden, doe die dan zeker uit bij het uitstappen (best zelfs benen even afspoelen) zodat ze rustig kunnen afkoelen.