Eerst het materiaal. Een dikke oude wollen deken, een mooie stof, meubelstof in dit geval, een slaapmatje, een krant om sjablonen uit te knippen en anti slip matten van sympanova.

Met behulp van mijn andere pad en het zadel zelf een sjabloon uit papier gemaakt van 1 zijde van de pad. Die heb ik vervolgens op wol en stof uitgetekend. Het werd me al snel duidelijk dat de anti slip mat die ik gekocht had, lang niet sterk genoeg zou zijn, dus ik heb besloten om de onderkant van de pad simpelweg de wollen deken te laten zijn.

Per kant zitten 2 lagen wol en 1 laag bovenstof. Ik heb ervoor gezorgd dat ik 2 blanco wollen sjablonen uit de deken kreeg en 2 met rode strepen erin. De lappen met strepen heb ik tussen de blanco en de bovenstof gedaan. Zo zijn ze in de uiteindelijke pad niet meer te zien. Vervolgens heb ik aan de onderkant de twee zijdes met band aan elkaar genaaid.

Daarna heb ik zo dicht mogelijk op de rand de twee lagen wol en bovenstof aan elkaar genaaid. Alleen de achterkant waar de inlages in geschoven moeten heb ik open gelaten. Inlages geknipt uit het slaapmatje (zo'n zwart-grijze soort van memory foam).

Toen de inlagevakken stikken. Dit was een beetje gokken. Met de bovenrand heb ik bepaald hoe breed het tussenkanaal wordt, maar vervolgens is het een beetje gokken waar de onderrand moet komen. De inlage zorgt dat de stof opbolt, dus strak om de inlage heen een vak stikken, gaat niet. Maar je wilt ook niet dat de inlage in de pad naar beneden zakt. Uiteindelijk is dit best netjes gelukt.

In de opening waar de inlages ingeschoven kunnen worden heb ik klitteband genaaid. Bovenstof en bovenste laag wol samen, onderste laag wol apart. Zo komt de inlage tussen de twee lagen wol te liggen.

Volgende klus was biesband rondom de hele pad maken. Drie lagen samen rond de hele pad en bij het stuk met het klitteband boven en onderkant elk apart.

Als laatste band over de bovenkant van de twee helften, zodat daar het biesband ook mooi afgewerkt is. En de leren stukken ter hoogte van de singel.

Inlages erin en klaar!

En dan het eindresultaat. Vanwege de hoosbuien heb ik helaas niet kunnen rijden, maar ik kon het niet laten even te passen. Als hij net zo goed functioneert als hij eruit ziet, ben ik helemaal blij.