Stijgbeugelriemen aan oud zadel bevestigen... Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starship

Stijgbeugelriemen aan oud zadel bevestigen... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 13:01

Hallo bokt,

Eergisteren heb ik nieuwe stijgbeugels gekocht voor m'n verzorgpaard. De volgende dag wilde ik ze gebruiken dus stijgbeugelriemen eraf gehaald en de nieuwe beugels eraan. Het bevestigen ervan ging alleen niet zo goed.
Het zadel is oud en de beugelriemhaak dus ook.
De beugelriemhaak ziet eruit zoals hieronder (zie link):
https://goo.gl/images/rJv9u8
Hij hoort dus open te kunnen, maar dat kan hij niet (meer). Ik heb samen met m'n beste vriendin geprobeerd om de beugelriem er vanuit onder tussen te duwen (zelfs met hoevenkrabber) maar dat lukte niet.
Nu heb ik de riem er zeg maar verkeerd om in gedaan, maar dat reed niet heel comfortabel.

Weet iemand hoe ik die beugelriemen er weer fatsoenlijk in kan krijgen?

kraakte

Re: Stijgbeugelriemen aan oud zadel bevestigen... Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:02

Even wat wd40 op t scharnier spuiten?
En anders idd met hoevenkrabber. Zo deden we dat vruuger ook altijd.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:05

Een touwtje vast maken aan laatste gaatje en die via de achterkant erdoor trekken, wil dat niet?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:09

Dat is een KN zadel. Die haken horen goed te zijn, zo oud is dat zadel heel nog niet. (tenminste, als de haken op de foto van het werkelijke zadel zijn en niet zomaar van internet geplukt ;) )

Als je de beugelriemen niet meer door de haak kunt krijgen, dikke kans dat het leer dan is uitgedroogd en daardoor te stug is om mee te werken.
In dat geval: http://www.carrdaymartin.co.uk/product/ ... -compound/

Op de haak zelf kun je siliconenspray gebruiken, waardoor het mechanisme meer speling gaat krijgen.

Overigens, laat de haken ALTIJD open staat. Je wilt niet meemaken dat de beugelriem niet kan losschieten als dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door Dees op 08-07-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:10

Wat WD40. Werkt altijd. En de hoevenkrabber niet gebruiken om de beugelriem er doorheen te duwen, maar het haakje open te trekken.

Starship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 18:27

Bedankt voor de tips allemaal!! WD40 ga ik morgen eens proberen, ik hoop dat het werkt!

@Dees ik heb de foto van het internet afgehaald. Ik had (en heb) geen foto bij de hand van de daadwerkelijke haak, daar had ik die dag stom genoeg niet aan gedacht.

De beugelriemen vallen best mee qua stugheid. Ik kon de riemen gewoon verstellen als ik erop zat, en rechttrekken zonder dat de oude vorm er in bleef zitten, dus dat is het probleem niet. Maar ik denk dat een likje geen kwaad kan, want zó soepel is het leer nou ook weer niet :D

Dat over de haak altijd openlaten vind ik een goeie! Als ik dat ding überhaupt nog open krijg, ten minste :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:05

Dees schreef:
Dat is een KN zadel. Die haken horen goed te zijn, zo oud is dat zadel heel nog niet. (tenminste, als de haken op de foto van het werkelijke zadel zijn en niet zomaar van internet geplukt ;) )

Als je de beugelriemen niet meer door de haak kunt krijgen, dikke kans dat het leer dan is uitgedroogd en daardoor te stug is om mee te werken.
In dat geval: http://www.carrdaymartin.co.uk/product/ ... -compound/

Op de haak zelf kun je siliconenspray gebruiken, waardoor het mechanisme meer speling gaat krijgen.

Overigens, laat de haken ALTIJD open staat. Je wilt niet meemaken dat de beugelriem niet kan losschieten als dat nodig is.

Nee inderdaad,als die haken nu dicht zijn en niet meer open kunnen dan is het zadel zeer onveilig geworden.Ik zou ze laten openen en dan verder open laten.