zadelpas skelet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rollytor

zadelpas skelet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 20:46

hallo,

wie kan mij helpen? hoe heet zo'n 'ruggenskeletje' die zadel passers gebruiken voor de vorm / maat van het zadel ? meestal is die van hout ? zie foto

let op , het is niet om zelf een zadel mee te passen. mijn merrie is heel erg ziek geweest en is nu aan het revalideren. ze is nu totaal onbespierd, en ik zoek een zo efficient mogenlijk manier om nauwkeurig haar voortgang bij te houden.

zo wordt haar gewicht gemonitord en op diverse punten opgemeten. nu wil ik voor de voortgang van de spier langs de ruggenwervel , deze pashulp gebruiken om te zien of haar spieren toenemen.
( doormiddel van hoeveel graden het skelet uit elkaar staat etc)

dus wie weet hoe het heet, en waar ik het eventueel kan kopen/huren/ lenen

Afbeelding

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:02

On topic
ik denk dat je deze zoekt:
http://www.equiscan.de/en/fits-your-saddle

Een vertegenwoordiger van dit systeem stond bij de Horsemandays in Peelbergen een tijdje terug. Een hele sympathieke man (sprak wel alleen Duits). Voor zover ik dat kon inschatten was hij heel competent en wist ie waar ie t over had.

offtopic
Ik vraag me af hoe nuttig het is zo precies te weten of er al wat spieren opkomen. Want wat zeggen die cijfertjes nu precies? Op het oog kun je ook al heel erg veel zien en alles dat je echt niet op het oog ziet lijkt me voor het opbouwen van training onder het zadel verwaarloosbaar.

Rollytor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 21:44

_black_rose_ schreef:
On topic
ik denk dat je deze zoekt:
http://www.equiscan.de/en/fits-your-saddle

Een vertegenwoordiger van dit systeem stond bij de Horsemandays in Peelbergen een tijdje terug. Een hele sympathieke man (sprak wel alleen Duits). Voor zover ik dat kon inschatten was hij heel competent en wist ie waar ie t over had.

offtopic
Ik vraag me af hoe nuttig het is zo precies te weten of er al wat spieren opkomen. Want wat zeggen die cijfertjes nu precies? Op het oog kun je ook al heel erg veel zien en alles dat je echt niet op het oog ziet lijkt me voor het opbouwen van training onder het zadel verwaarloosbaar.

dat is inderdaad wat ik bedoel ! dankjewel, ik zal is kijken of ik hem kan aanschrijven.
maar ik dacht dat dit soort dingen ook gewoon van hout te verkriijgen waren ?

het is niet voor de training onder het zadel, absoluut niet, want rijden zit er het aankomende half jaar niet in. de kwestie van cijfertjes is op dit moment heel belangrijk voor me , gezien op dit moment, de kleinste vooruitgang een doorslag kan geven in beslissing van in laten slapen of verder gaan. het is grotendeels spier maar ook een deel vet wat er op moet.

als ik een beslissing moet maken wil ik 100 % zeker weten dat het de goede beslissing is , en dan laat ik alle cijfers die ik heb mee tellen in de overweging

scrabbel

Re: zadelpas skelet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:01

pff klinkt heel heftig. ik ken die meetdingen niet dus kan je daar niet mee helpen. Als spier of vet niet uitmaakt zou je ook nog een meetlint kunnen gebruiken om de omvang te meten. Ben wel heel benieuwd wat er gebeurt is waardoor je deze overweging hebt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:32

Mijn zadelmaker gebruikt een flexibel stuk rubber met ijzerdraad er in. Zij meet de rug ermee op, vlak achter de schoft en neemt dit vervolgens over op papier. Is zoiets niet nog praktischer? Dan kan je iedere week het profiel van de rug opnemen en op papier zetten. Op papier kan je dan vervolgens exact zien waar de veranderingen zitten. Een dik stuk ijzerdraad zou bv. Ook goed kunnen werken. Vervolgens iedere keer bij dezelfde wervel meten.

Hoop dat je snel verbetering gaat zien, sterkte!

Rollytor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 22:34

quickie schreef:
pff klinkt heel heftig. ik ken die meetdingen niet dus kan je daar niet mee helpen. Als spier of vet niet uitmaakt zou je ook nog een meetlint kunnen gebruiken om de omvang te meten. Ben wel heel benieuwd wat er gebeurt is waardoor je deze overweging hebt.

Opmeten met lint doen we ook op verschillende punten. Maar haar ruggengraat ligt er duidelijk zichtbaar op omdat er geen spier langs loopt. Om dus de rugspier /graat te meten wil ik het skelet omdat het met omtrek meten ik de *deuk* niet goed kan meten.

Merrie heeft ziekte van lyme gehad. Daardoor zeer ernstig vermagerd. Gelukkig onder controle gekregen en ze is weer 'iets' aan het aankomen.

Maar dan blijkt dat je jaren een prutshoefsmid heb gehad . Waardoor ze zo finaal verkeerd bekapt is dat ze op haar gewrichten loopt ipv haar spieren en dus alle spieren weg zijn gevallen.

Ik ga met een nieuwe hoefsmid een traject in om haar recht in balans te zetten . Zodat de spieren terug kunnen komen. Maar dan moet ik elke resultaat hebben. Want de bekappingen worden wel wat omcomfortabel en wil ik zeker weten dat wat er gebeurd , het wel waard is.

@ weidebloem
Dat is inderdaad ook nog wel een idee. Zal is kijken of dat gaat werken !

Rollytor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 17:46

iemand nog ideen waar ik deze kan kopen ? of zoiets kan maken?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:49

Ik stuur je een pb met de link naar een advertentie :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:05

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:07

melrovers schreef:
Zoals de meeste zadelpassers het doen kan het ook, met een flexicurve kan je op meerdere punten meten, dan kan je dus ook de "deuk" zien en controleren. Zoals deze bv https://www.bol.com/nl/p/flexibele-lini ... 040213898/

Aaa ja die dingen bedoelde ik! Weer wat geleerd :+

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:48

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:48

MD --> HAR. Aangezien dit voor een zadel geldig is past dit topic beter op dit forum.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:14

Ik heb ook het rug van mijn paard helemaal opgemeten voor het maken van mijn nieuwe zadel. Was wel spannend, maar zadelmaker heeft mij goed uitgelegd hoe moest ik het doen met de flexibele liniaal.
Ging goed, want zadel past prima ;)