Shanna schreef:Ik denk niet dat er veel mensen zijn die bij het inrijden continu een zadelmaker laten komen. De meeste pony's worden zelfs met een oud zadeltje ingereden wat niet eens perse hoeft te passen of nog goed/ comfortabel hoeft te zijn, dus opzich is het best gek wat je zegt ja.
Ik ben mijn jonge paard (pony eigenlijk nog, hij is 1,56) aan het inrijden en laat juist nu elke 3 tot 6 maanden de zadelmaker komen. Zadelmak maken heb ik inderdaad gedaan met een oud zadel, maar vanaf het moment dat ik er 'los' op ging, heeft er gelijk een goed passend zadel op gelegen. Nu nog een springzadel, maar ik ga binnenkort op zoek naar een dressuurzadel dat perfect ligt. Het risico is dat ik na 1 of 2 jaar een nieuwe moet kopen, maar dat wist ik toen ik een jong paardje kocht.
Veel paarden krijgen met een jaar of 4 a 5 het stempel "moeilijk, niet te rijden, stout, puber".. Terwijl we ze eerst lange tijd met een slecht passend zadel laten lopen. Als kinderen leren lopen, doen ze dat toch ook niet op veel te grote of te kleine schoenen? De rug van jonge dieren is al zo kwetsbaar, daar ben je dan toch juist extra zuinig op??
Ik zou zeggen: koop een goedkoper zadel en geef meer geld uit aan het passend maken.