Zaldi of Ninon Schutte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bianca

Zaldi of Ninon Schutte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 09:34

Ervaringen gezocht!

Ik ga einde van dit jaar op zoek naar een goed passend zadel voor mijn jonge Lusitano. Aan één kant zonde, want hij gaat nog heel erg veranderen, aan de andere kant.. Ik ga zijn jonge lijf niet verpesten met een slecht passend zadel. Dus ik wil een keurig op zijn maat aangeschaft nieuw (!) zadel, waar ik stiekem dan zelf ook nog fijn in zitten met mijn nogal hypermobiele rug.. :D

Inmiddels heb ik me in aardig wat merken verdiept. Ik twijfel nu tussen Zaldi of Ninon Schutte. Over zadelmakers die Zaldi verkopen hoor ik wisselende verhalen, over Ninon vooral positieve. Om die reden neig ik naar de laatste. Maar omdat ik nog even de tijd heb (een maand of 6 zeker), wil ik graag alle ervaringen met elkaar vergelijken.

Volgens mij zijn er best wat bokkers met Iberische paarden zijn die beide merken hebben (gehad). Wat is het verschil in kwaliteit? Wat zouden jullie doen?

Ik weet dat ook nog andere merken passend te maken zijn, maar die heb ik allemaal om diverse redenen 'afgeschreven'. Ik ben dus echt alleen op zoek naar ervaringen met Zaldi en met Ninon! :)

Zerena

Re: Zaldi of Ninon Schutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:41

Voor Zaldi zou ik Callista van exclusivesaddles aanraden.

Zaldi kan ook na het op maat maken nog aangepast worden in de boommaat.
Waardoor je langer met de veranderingen van je paard mee kan gaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:14

Over Ninon zijn ook legio minder klantvriendelijke berichten te vinden. Veelal gaan die over de nazorg. Waarschijnlijk om dat ze het daar te druk hebben (gehad?).
Callista is een goede tip - die is buitengewoon kundig, heeft veel ervaring met Spaanse dieren en omdat ze het wat minder druk heeft dan Ninon, heb je ook kans op betere service na de verkoop.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 10:25

Ah okee!! Wel jammer dat zij zo ver weg zit voor mij! Komt zij overal in Nederland?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:28

Ja ze komt overal wel.
Gewoon even contact opnemen en kijken wanneer ze in de buurt zit.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:42

Goede ervaringen met Ninon!
Een goed passend zadel voor paard en mij (en ook ik heb een lastige rug)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:48

Hier erg goede ervaringen met Ninon, ook qua nazorg. Ben er echt erg tevreden over. Zadel is prachtig, zit heerlijk en ligt super.
Als er wat is wordt er goed meegekeken en meegedacht. Ook met bijvullen/checken is mijn ervaring prima, nooit lang hoeven wachten en altijd goede service.

_Penny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:50

Ook hier super positief over Ninon. Het is een echte vakvrouw! :j

Als je op tijd bent met een afspraak maken is er niets aan de hand. Wachttijd is soms wat lang, maar de nazorg heb ik altijd als zeer positief ervaren!

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 13:06

Thanks voor al jullie berichten! Ik zou toch pas een afspraak willen maken aan het einde van het jaar, dus in dat opzicht ben ik denk ik ruim op tijd ;-)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:10

Hier niet zo positieve ervaring met Ninon. In het begin was wel super, tot er zadelproblemen kwamen na 2-3jaar na aankoop die ze niet oplost kreeg (na 4x langskomen met lange wachttijden en ben zelf vanuit friesland maar naar haar thuis gereden)
Uiteindelijk stakend paard, drukplekken op de rug. Ze snapte het niet hoe het kon.
Uiteindelijk kreeg ik een hele lange app met dat ze geen oplossingen meer had en dat ze mijn zadel wel terug wilde kopen(wat echt een laag bod was..)
Ze bood geen opties meer aan kwa andere zadels proberen of nw zadel aanmeten.

en daar sta je dan met je zadel van €2200 die niet meer past..

Zelf zadel verkocht en andere zadelmaker gebeld :)

Als je niet in haar regio woont.. succes met afspraken plannen met problemen zadel..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:18

Heb ook een schutte zadel gehad. Ongeveer 3 jaar lang. Altijd prima goede service. Totdat mijn paard 4 maand na de check rugpijn kreeg. Tussen de wervels vocht. Paard schopte met zadelen enz. Opzich kan dat gebeuren.. alleen de wachttijd voordat er naar gekeken wordt is dan lang. Ik vind dat soort dingen spoed. Zeker als je paard pijn heeft en je op niveau traint en dus door wil/moet.
ik had graag gezien dat er tijd gereserveerd zou zijn voor spoedgevallen. Ik woon ook dicht in de buurt. Heb nu gekozen voor custom zadel. En zo'n 400 euro lichter aan dierenarts kosten..

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 16:23

Ik ben over de nazorg van C allista dan weer helemaal niet tevreden. Ooit kocht ik bij haar een zadel maar bij problemen nadien gaf ze niet thuis. Kundig leek ze me zeker wel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:22

Hier ook goede ervaring met Ninon. Zadel ligt goed en paard loopt er heerlijk mee. Contact met haar gaat ook heel makkelijk via whatsapp. Ik appte laatst voor een controle beurt, 2 minuten later hing ze aan de telefoon. Aanrader!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:44

Ik Heb jaren terug callista bij mijn paard gehad. Mijn paard had een hele moeilijke rug en callista heeft na een aantal uren opmeten passen en rijden toch een goed.passende zaldi voor me.gevonden. heb er jaren plezier van gehad. Ze neemt de tijd voor jou en je paard en je kan alle vragen stellen die je wilt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:42

Zaldi!

Ik rij 4 paarden met een Zaldi zadel ( San Jorge is mijn favoriet, New Kent is ook prima) en ben zeer tevreden :j

Nog een voordeel, t kan altijd weer breder of smaller gemaakt worden dor de zadelmaker, je hoeft dus niet meteen wat anders als je paard veranderd +:)+

Hier goede ervaring met Lenie van Westeind Ruitersport

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:26

Ik heb zelf een Ninon en ben daar tevreden over, maar wel gekocht op mijn uitgegroeide paard. Het zadel van Ninon heeft geen aanpasbare boom en zou voor een jong paard mijn keus niet zijn. Het kan niet meegroeien met je paard en als je even pech hebt moet je na een half jaar weer een nieuw zadel.

Even knuppel in het hoenderhok, waarom kies je niet voor een zadelmerk waarbij de boom mee kan groeien en aangepast kan worden? Zo kan je langer doen met een zadel en kan deze mee groeien met je paard. Er zijn meerdere merken die dit soort bomen hebben. Ik weet dat je er vele hebt afgeschreven, maar vaak is het de zadelpasser die het maakt of breekt, niet het merk.
Ik zou dus eerder kritisch zijn op de zadelpasser dan op het merk an sich.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:54

ING zaldi is dus zo'n merk.
Maar er zullen ongetwijfeld ook nog wel meer zijn.

Ik ben blij dat ik inmiddels geslaagd ben.. ik zag door de bomen het bos niet meer.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:56

Wij zijn tevreden over Ninon en het zadel. Wel waar is dat ze het erg druk heeft en het erg lang kan duren voor ze komt. Ze is echter wel te bereiken. Het is dus niet zo dat je geen gehoor krijgt wanneer je belt of appt. Haar admin assistentie is ook erg aardig.
Een tijd terug had ze een assistente in dienst die ook erg bekwaam was maar die dame werkt er nu niet meer.
Ik kan me dus wel voorstellen dat je nu geduld zal moeten hebben vooraleer je je zadel in handen hebt.

Een Zaldi heb ik ooit van iemand overgekocht bij het paard dat ik aanschafte. Ik kan niets zeggen over de nazorg maar het was wel een fijn zadel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:01

In Jerez rijdt de hele koninklijke rijschool op Zaldi's.
Die Zaldi's zijn echt gemaakt voor Spaanse paarden.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:31

ingvdh schreef:
Ik heb zelf een Ninon en ben daar tevreden over, maar wel gekocht op mijn uitgegroeide paard. Het zadel van Ninon heeft geen aanpasbare boom en zou voor een jong paard mijn keus niet zijn. Het kan niet meegroeien met je paard en als je even pech hebt moet je na een half jaar weer een nieuw zadel.

Eens. Ik heb mijn jonge paard eerste jaren met een flexibel zadel gereden. Toen hij wat ouder was pas een vast boomzadel. Ik heb tweedehands een Schutte zadel op de kop kunnen tikken dat toevallig perfect lag op mijn paard. Ik vind het een erg fijn zadel voor zowel mijzelf als mijn paard en ben er erg blij mee, maar kan wel beamen dat ze het druk hebben daar; toen ik hem wilde laten nakijken kon dat niet door hen zelf. Alleen voor de 1e koper deden ze checks op locatie, het kon toen alleen als ik naar hen toe zou komen.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 21:16

ingvdh schreef:
Even knuppel in het hoenderhok, waarom kies je niet voor een zadelmerk waarbij de boom mee kan groeien en aangepast kan worden? Zo kan je langer doen met een zadel en kan deze mee groeien met je paard. Er zijn meerdere merken die dit soort bomen hebben. Ik weet dat je er vele hebt afgeschreven, maar vaak is het de zadelpasser die het maakt of breekt, niet het merk.
Ik zou dus eerder kritisch zijn op de zadelpasser dan op het merk an sich.

Is zeker zo!! Ik begin nu te twijfelen of bijvoorbeeld een Kentaur niet een goede optie zou zijn. Kost veel minder en de boom is aan te passen, alleen kan ik geen zadelmakers vinden die zowel de Ithaka als de Elektra op voorraad hebben.

Over bijna elke zadelmaker hoor ik tegenwoordig slechte verhalen, dus ik vind het zo moeilijk wie ik dan zou moeten laten komen... :(

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:57

Ik heb voor mijn crusado Anda na veel omzwervingen sinds een tijdje een Zaldi en vind het jammer dat ik daar niet eerder bij terecht ben gekomen. Dit zadel klopt gewoon met de rug en de beweging van mijn paard. Het is allemaal doordacht voor het Iberische paard, met ruimte waar er ruimte moet zijn voor de brede opbollende spiertjes van mijn bodybuildertje, en een balanspunt op de goede plaats, wat weer heel belangrijk is voor mijn paardje wat heel snel naar voren neigt te kiepen bij een balanspunt verder naar voren. Met andere zadels was er altijd wel iets niet helemaal kloppend, en dat was zowel voor mij als voor mijn paard erg frustrerend. De boom van Zaldi is thermoplastisch, en kan in elke gewenste boommaat versteld worden, en volgens mij komen degenen die dat merk verkopen allemaal door het hele land.
Met Schutte heb ik hele positieve ervaringen in het contact, maar uiteindelijk niet laten komen omdat mijn paard 6 maanden kreupel werd.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 08:39

Iedereen bedankt voor de adviezen. Ik vind het niet een fijn idee dat een zadelmaker niet 'direct' tijd heeft, als er wat is met het zadel van mijn jonge paardje. Om die reden heb ik besloten (nog) niet voor Ninon te gaan. Ik denk dat die optie beter is als mijn paard al wat verder uitgegroeid is en hij niet meer zoveel verandert in zijn bouw.

Omdat ik de zadelmakers die Zaldi verkopen niet ken (en ik heel wisselende verhalen hoor over wie wel of niet goed is), heb ik besloten na de zomer eerst wat zadels van de zadelmaker uit te proberen die ik voor mijn vorige paard had. Ik was altijd wel over hem te spreken en hij denkt wel wat zadels te hebben die goed zouden kunnen liggen.. Zo niet, past hij mijn springzadel aan zodat die weer perfect ligt! :)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:58

Wij hebben een zaldi en als er wat is met onze zadel kan zij heel vaak de zelfde week nog langs komen.
Maar zij zit in venhuizen(noord-Holland)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:33

Zaldi zijn zeker goede zadels, echt een A-merk voor nog redelijke prijzen.