Past een XX wide boom in een Wintec 500 dressuur zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje0001

Past een XX wide boom in een Wintec 500 dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 20:07

Ik heb mijn paard (arabo-friese merrie van toen 4 jaar nu 5 jaar) 1 jaar geleden gekocht samen met een Wintec 500 dressuur zadel. In de winkel hadden ze toen gezegd dat er altijd nog een bredere boom ik kon als ze nog veel ging groeien. Maar nu 1 jaar later is mijn boom aan de smalle kant. Ik heb een X wide boom (witte kleur) maar er is geen grotere maat bij de normale maten dus ga ik nu een XX wide boom (paarse kleur) moeten kopen.

Maar het probleem is dat de winkel nu zegt dat deze grotere maten niet in mijn zadel passen en het gaan kapotmaken en dat ik een nieuw zadel moet kopen. Ik vindt het heel erg dat de winkel ons niet beter had ingelicht bij de aankoop van het zadel.
Nu is mijn vraag of jullie hier ervaring mee hebben?
Is er al iemand geweest die een XX wide boom in een wintec zadel heeft geplaatst waar het normaal niet ingaat? Was hier later schade aan te merken?
Of is het een beter idee toch een nieuw zadel te nemen en mijn te verkopen?

Bedankt aan de mensen die antwoorden

Afbeelding

xLiez

Re: Past een XX wide boom in een Wintec 500 dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:18

Er zijn wel mensen die het proberen, dan vervalt wel je garantie van wintec. Ik heb zelf een wintec wide en momenteel de witte boom er in (zat eerst een lila in, deze heb ik nu over) Mijn zadelmaker vertelde dat een kleinere boom wel kan maar dat het op den duur niet goed is voor je zadel. De verhoudingen kloppen dan niet meer. Zo zal het ook wel zijn als je een wintec wide boom in een normale wintec doet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:48

Niet doen.
De kans is aanwezig dat je boom gaat draaien/krom trekken.
Ook kan het zadel dan gaan wippen op de schoftspier omdat de twist niet aangepast is op dat brede ijzer.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:51

Er zijn zadelmakers die de witte boom verbuigen en daardoor breder maken. Hoe goed dat is weet ik niet maar ik weet dat het gedaan wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:09

Dat geeft hetzelfde effect.
De boom is meestal niet de beperkende factor, maar de ruimte net achter de schoft. Die is bij de XX gewoon breder.
Dit kan voor enorme drukplekken zorgen als de boom breder is dan de ruimte erachter dan wordt dat een scharnierpunt waarop het zadel wipt.
Het kan goed gaan als het paard niet zo breed is in de schoftspieren en wervels.
Maar dat moet je dan echt samen met een zadelpasser proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:25

XX Wide is wel een hele wijde boom/kopijzer welke ik eerder zou verwachten bij een erg breed ras. Weet je zeker dat je zo'n grote maat nodig hebt?

paardje0001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 21:33

Ja ik weet zeker dat het een XX Wide boom moet zijn, zadelmaker hft dit zelf gezegd

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:05

Juist voor wit Lila en paars is de winter wide je krijgt hem er vast wel ingepropt maar zal je zadel geen goed doen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:07

Ik heb het ook geprobeerd maar kreeg de boom er simpel weg met geweld niet tussen.