Wat is een longeerhulpteugel precies

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

horsezz578

Wat is een longeerhulpteugel precies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 08:08

Ik longeer al een tijdje mijn paard en een vriendin van mij zei dat ik de Pessoa een keer moest proberen, want daar zou mijn paard beter van lopen.

Hoe zit dat precies, hoe werkt het, en zelf enige ervaringen??

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:22

Mocht je een hulpteugel willen gebruiken. Neem dan altijd les van iemand die weet hoe je hem juist moet gebruiken. Want verkeerd gebruik doet meer kwaad dan goed.

Een Pessoa is een hulpteugel die (naar mijn mening) behoorlijk zwaar inwerkt.

Een bontje achter de billen, die loopt naar voren via de longeersingel naar het bit en dan terug naar de longeersingel. Je kan deze in verschillende standen zetten. Bijvoorbeeld Laag(tussen de benen), hoger en dressuur houding.

Afbeelding

Ik gebruikte hem voor mijn vorige paard geregeld. Voor mijn huidige paarden heb ik hem nog nooit gebruikt.

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:35

Inderdaad wat Sabbientje zegt, een pessoa is een heel krachtige en goede hulpteugel tijdens het longeren mits hij juist gebruikt wordt. Met deze hulpteugel stimuleer je jouw paard actief na te geven over de achterhand en train je hem om in de goede houding te lopen voor het opbouwen van de juiste spieren. /3

Doordat de pessoa teugel rondom je paard zit, ontstaat er zowel druk op het hoofd als bij de achterhand. Als jouw paard op de voorhand loopt of zijn hoofd omhoog beweegt, stimuleert de pessoa teugel de achterhand om onder te treden en van daar uit nageefelijk te zijn. Het is een soort van weegschaal effect. Als de achterhand onder treedt, dan word je paard beloond doordat de druk afneemt op het hoofd. Bron:https://www.galopperen.nl/paardenspullen/hoofdstel/teugels/

Ik ben begonnen met alleen het bilkoort om hem zo te laten wennen aan de aanraking van zn billen (ik heb nog al een panisch paard). Dan zou je later de voorkant erbij kunnen zetten, het is maar net wat je zelf fijn vindt. Je kan hierbij het beste wel professionele hulp inschakelen van je instructeur of iemand die weet hoe hij werkt.

Laatst zag ik zelfs iets op Facebook voorbij komen met een soort elastiek die hetzelfde effect zou hebben, ik weet alleen niet meer hoe het heet. :=

Succes met je zoektocht naar een goede hulpteugel en als je het niet weet, vraag hulp op je stal, daar is vast wel iemand die je wilt helpen +:)+

Duc du la Mér | B+18 | L1+2https://www.galopperen.nl/blog/equilab/

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie