Zadel schuift helpt een antislip pad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperone

Zadel schuift helpt een antislip pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 16:35

Hallo,
ik heb een welsh pony en ze is best vol, ze heeft weinig schoft waardoor het zadel schuift.
Een zadelpasser hier naar laten kijken zal geen zin hebben en jammer van het geld zijn want het zadel blijft niet zitten zeg maar. Ik zat even te denken en ik las hier net wat over, zou een anti-slip zadeldekje helpen tegen het schuiven naar de zijkant?

Groetjeesssssss

BigOne

Re: Zadel schuift helpt een antislip pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:38

Wanneer je zadel echt naar één zijkant schuift kun je dat met lapmiddelen misschien oplossen maar loop je het risico dat je je pony op den duur helemaal kapot rijd.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:44

Als je zadel zo erg schuift past het gewoon niet.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:47

Ook op ronde welsh pony's kan het geschikte zadel ook gewoon netjes blijven liggen zonder te schuiven.
Als hij gaat schuiven, past je zadel niet. Als je pony echt vet is (ik zeg ALS, niet dat) dan kan een paar kilootjes eraf vaak ook bevorderlijk zijn voor de ligging van je zadel ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:00

Pepperone schreef:
Hallo,
ik heb een welsh pony en ze is best vol, ze heeft weinig schoft waardoor het zadel schuift.
Een zadelpasser hier naar laten kijken zal geen zin hebben en jammer van het geld zijn want het zadel blijft niet zitten zeg maar. Ik zat even te denken en ik las hier net wat over, zou een anti-slip zadeldekje helpen tegen het schuiven naar de zijkant?

Groetjeesssssss

En daarom is een zadelmaker níet jammer van het geld, want die zorgt dat het zadel wél blijft liggen ;)

mijnjasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:02

Een schuivend zadel is een teken van een niet goed passend zadel. Zou toch wel een zadelmaker laten komen, voordat je pony kapot wordt gereden, wat je dan uiteindelijk méér geld gaat kosten dan een zadelmaker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:14

Nu een zadelmaker erbij halen is goedkoper als straks de dierenarts moeten betalen voor een kreupele pony. Ieder zadel dat schuift past niet. Laat de zadelmaker beoordelen wat nodig is om het zadel passend te maken, of welk lapmiddel gebruikt kan worden in een periode dat het paard bijvoorbeeld moet afvallen tot het weer wel in het zadel past.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:31

Mijn zadel schoof ook omdat mijn paardje niet recht was/is. Ik kocht ook een antislipmat die direct op de huid onder het zadel kon. Ze vond het verschrikkelijk omdat het aan haar haartjes trok. Het was de eerste keer geweest dat ze gebokt heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:41

Een anti-slip pad is meer symptoombestrijding, maar zal op den duur ook niet meer werken. Eerder averechts werken. Je zou bij een zadelpasser/-maker een driepuntssingel kunnen voorstellen, waardoor het zadel beter blijft liggen. Dat is indertijd bij mijn ronde, schoftloze ook gedaan en dat werkte prima! :j

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:53

Ik heb er hier ook een gehad (fjord) met een hele ronde rug(ribben) en geen schoft maar ook daar zijn passende zadels voor die niet schuiven. Ik zou dus zeker een zadelmaker er naar laten kijken!

Stallinggoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:03

Een zadel dat naar voor of achter schuift is te smal of te breed. Of indien het naar links of rechts schuift heb je een recht zadel op een scheef bespierd paard. Een scheef zadel op een recht paard(al zal die niet lang recht blijven!). Of zelfs scheef op scheef.

Een antislip pad gaat dus zeker niks oplossen.

Een zadelpasser wel! Die kan vertellen of je zadel nog passend is te krijgen. En hem passend maken. Of dat je een ander zadel nodig hebt. En een ander aanmeten.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:37

Zoals al vermeld moet je echt gewoon de zadelmaker bellen. Je kan verschillende lapmiddelen proberen, pads en onderleggers, maar op lange termijn camoufleren die het probleem en voelt het zadel nog altijd niet goed voor de pony. Daarom is het dus heel belangrijk dat je niet wacht tot je vijf osteopaten en dierenartsen moet bellen om de kapot gemaakte rug van je pony te redden.

Een corrigerende pad is enkel een optie als je pony moet afvallen bijvoorbeeld maar het mag absoluut geen definitieve 'oplossing' worden in jouw geval.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:45

Wij hebben extreem ronde paarden (franse trekpaarden) maar ook hierbij schuift een goed passend zadel niet.
Zou theoretisch gezien op kunnen stappen zonder kruk

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:02

Ik zou toch een zadelmaker laten komen als het zadel daadwerkelijk zo slecht past dat het schuift. Mogelijk heb je een ander zadel nodig