Zadelvragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Zadelvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 21:17

eerst en vooral: zadel is aangemeten door de zadelmaker. Dus reacties om er zo iemand bij te halen is niet nodig ;)

Dus. Vandaag is de zadelpasser geweest voor een ander zadeltje aan te meten.
tijdens de testrit liep ze als een zonnetje.

Echter heb ik nu wat twijfels.
- het kussenkanaal houdt de ruggengraat netjes vrij. Maar dat is het dan ook, de kussens liggen pal naast de ruggengraat. Bij mijn vorige zadel was er meer ruimte langs de ruggengraat . Hoort dit wel zo?

- de delen die op het paard liggen zijn best hard eigenlijk. Gaat pony daar geen last van krijgen? En is het dan slim om er een pad tussen te leggen (iemand ervaring met neo foam?) of een dik dekje? Maar doet dat dan de pasvorm niet teniet?

Foto's zal ik morgen even maken dat ben ik vergeten

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:25

Tja, deze dingen had je eigenlijk aan de zadelpasser moeten vragen voordat ie t erf verliet als je t op tijd op hebt gemerkt...
Wij kunnen er van achter de computer weinig zinnigs over zeggen ben ik bang.

Even een belletje naar de zadelpasser doen wellicht?

scrabbel

Re: Zadelvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:31

Teveel ruimte voor het tussenkanaal betekend minder ruimte voor de kussens. Er komt dus in verhouding meer gewicht per cm2 op je paard. Zowel te breed als te smal is niet wenselijk.

Harde kussens is niet ideaal, maar wat is hard? Op het moment dat je zadel goed is aangemeten kun je er geen dikkere pad, bontje ed meer onder doen. Hierdoor wordt het zadel weer smaller waardoor het gaat knellen. Wil je dit dus wel, geef dit aan voordat een zadelmaker het zadel op maakt gaat maken. Hij kan dan het zadel net iets ruimer aanmeten waardoor er ruimte is voor een dikke pad.

Dus zonder het zadel in combinatie met de pony gezien te hebben kan niemand er iets nuttigs over zeggen, maar misschien dat je wat aan deze informatie hebt.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 21:37

Hard, goh ja, niet als steen, ze zijn met beetje moeite wel indrukbaar.

Foto's komen morgen.
Ja ik had er dus niet op tijd aan gedacht eh, dat is het hem net. Omdat paard er echt goed onder loopt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:39

Ik zou gewoon even bellen/mailen met je vragen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 22:02

Deze zal toch sowieso zeggen dat het goed is? Want dit is wat er is aangemeten ?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:11

Love_Mirra schreef:
Deze zal toch sowieso zeggen dat het goed is? Want dit is wat er is aangemeten ?

Je kan altijd je twijfels uitspreken. Afhankelijk van de reactie kan je alsnog besluiten wat je doet.
Maar geloof mij, op basis van de oneindige verhalen op bokt kan het zelden kwaad om zelf kritisch te blijven ;) Zadelpasser/makers hebben het heel vaak ook fout. Dus twijfel je te veel of komt er een antwoord wat jijzelf te cliché vindt of waar je nog niet van overtuigd bent... Wees niet bang om een beetje eigenwijs te zijn ;)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 21:40

Oké, ik heb mijn best gedaan voor foto's. Op sommige staat ze een beetje scheef, als ze normaal staat, ligt het zadel ook gewoon netjes recht. maar het was best lastig foto's nemen met een paard dat constant lastig gevallen werd door de vliegen en dazen. En ook nog eens weidegenootjes die ook aandacht wouden haha.

Achterkant
Afbeelding
Achterkant close-up (hier staat ze beetje scheef)
Afbeelding
Via de voorkant
Afbeelding

En dan zij-aanzicht
Afbeelding
Afbeelding

En dan heb ik nog even de foampad van stalgenootje geleend zodat jullie ook weten wat ik bedoel in de openingspost om de hardheid mss te dempen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 14:43

Niemand meer?

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:06

Dit zadel heeft echt te weinig ruimte voor de wervels. Heb je een foto van de onderkant? De ruimte tussen de kussens lijkt vooraan breder dan achter. De pad zou ik achterwege laten.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:19

Zadel lijkt me ook voor een hoge schoft wat deze pony niet heeft..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:30

En volgens mij ligt ie op de schouder en trekt de singel naar voren....

Wat ik uit jouw verhaal mis, hoe zit jij erop? Lijkt me sowieso wel aan te raden om nog een keer in gespek te gaan met de zadelmaker.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:21

Dit zadel lijkt me ongeschikt voor jouw pony. Ik zie inderdaad ook dat wat jij al zag. Een te smal tussenkanaal en kussens die zo gevuld zijn dat ze piekbelasting geven op de spieren naast de ruggengraat ipv netjes de druk verdelen.
Ook lijkt het zadel een te smalle boom te hebben, maar dat kan ik niet goed zien. Hij ligt wel heel hoog boven de schoft en ietsjes achterover.
Nee, ik zou hier ook m'n vraagtekens bij hebben +:)+

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 17:29

Flink in het zak gezet dus, waar ik nog bijstond ook. Waar zat ik ook met mijn stomme kop.
Bon, zadel in de verkoop. Op zoek naar ander zadel en andere zadelmaker.

Hebben jullie alvast mss tips voor een passend zadel? Wintec mss iets, die hebben toch over het algemeen meer plaats in het tussenkanaal?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:37

Kan je hem niet 'ter verantwoording' roepen? Als jij bij hem dit zadel hebt gekocht en hij heeft dit zo aangemeten, dan zou ik dat niet zo maar laten gebeuren hoor.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 17:44

Ik ga het er ook niet bij laten, maar ik ga ook niet bij dezelfde persoon een zadel nog nemen

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:49

Nee dat snap ik! Maar ik zou eerst proberen bij hem je geld terug te krijgen. Zelf een zadel verkopen op de 2e hands markt loopt nog niet zo'n storm...

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 17:53

Ach zo op die manier, goed dat je het zegt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:38

Inderdaad.. Proberen het zadel terug te doen naar de zadelmaker.
Verder niet teveel fixeren op een breed kussenkanaal, want dan kan het juist naast de spieren komen te liggen, en dat wil je ook niet. Gewone breedte lijkt me prima, dit is alleen net iets te smal.
Zelf ben ik qua kussens fan van lucht. Dat verplaatst continue naar waar het nodig is om harder/zachter te zijn. Voelt ook heel zacht aan als je erin drukt, en maakt het zadel lichter.

Heel veel succes met je zoektocht!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:39

Kijk eens naar een thorowgood t4, eventueel ook in korter cob model