Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 15:59

Vind je mijn reactie nou dom of die andere :x
Snap het even niet meer

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:00

Cheminee schreef:
Vind je mijn reactie nou dom of die andere :x
Snap het even niet meer

Die van SGorter :Y)

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 16:01

Buiten dat het een stomme opmerking is kan ik er ook niks mee.. dan stel ik het probleem tot het m2 nu uit en daarna begint het probleem opnieuw..

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:06

Ik denk dat je naar je paard moet luisteren. Het dier geeft aan een mega gevoelige mond te hebben en dus pijn krijgt met een bit Door open scheuren/bijten oid gezien je al zo ontzettend veel geprobeerd hebt. Snap niet waarom wedstrijden voor gaan op het welzijn van je geliefde dier..

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 18:25

Omdat er vast wel iets werkt. Heb nog lang niet alles geprobeerd. Gister voor het eerst met de Sprenger gereden.. mondje is nog dicht en tongetje zat nog binnen! Dus wie weeet is het de oplossing!!

Ik vind het stom dat mensen gelijk naar bitloos gooien terwijl eigenlijk de optie bitloos er niet is. Ik wil wedstrijden rijden, mijn paard gaat graag mee en is ook nog eens een goed paard. Bitloos is niet altijd de oplossing. En zoveel zachter is het ook niet

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:30

En een gewoon simpele ongebroken trens dan? Geen tongboog er in, gewoon ongebroken? Meestal blijft de mond dan ook wel heel.

Bitloos is zeker niet zachter, dat klopt. Maar het kan wel tijdelijk moeten wegens wondjes. Maar als de boel nu dichtzit, dan zou ik ook eens ongebroken proberen.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:37

germie schreef:
En een gewoon simpele ongebroken trens dan? Geen tongboog er in, gewoon ongebroken? Meestal blijft de mond dan ook wel heel.

Bitloos is zeker niet zachter, dat klopt. Maar het kan wel tijdelijk moeten wegens wondjes. Maar als de boel nu dichtzit, dan zou ik ook eens ongebroken proberen.



Precies wat mijn gedachten ook zijn. Maar op een ongebroken komt zijn tong eruit. Dat is het enige bitje waar hij met zijn tong eruit komt.

S_a_f_a_r_i
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-05-05
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:54

Heb je de flexcontrol?? Ben daar echt zo super tevreden over zoals ik al zei. Hoop echt dat het voor jullie ook de oplossing is. Net zoals voor mij.

En bitloos niet ieder paard is er geschikt voor. Vindt die opmerkingen dus nogal kort door de bocht dat je dan maar bitloos moet gaan rijden.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 23:04

Ik vind de flex controle helemaal niks.. hij is heel zwaar op de hand terwijl hij dat nog nooit is geweest.. en hij heeft zijn mond open.. maar mondhoeken zijn nog dicht! Dus we stoppen nog niet met rijden!! Misschien is het even wennen voor ons beide! Woensdag een les ingepland.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:19

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paard. Is helaas een keer met een kapotte mond teruggekomen van een groepsbuitenrit door onverantwoorde mederuiters voor me die het grappig vonden om hun paard in te houden en vervolgens te laten bijgalopperen. In combinatie met een voorganger met losse achterbenen zorgde dat voor de aardige noodstops.

Paard lag open en de wonden natuurlijk laten helen. Helaas kwamen de wonden heel gemakkelijk terug en precies dezelfde wonden die jij beschrijft. Allerlei bitten geprobeerd. Paard loopt nu op een dikke, zware dubbelgebroken RVS bustrens en dat gaat goed!

Tips die ik je kan meegeven uit deze ervaring zijn géén anatomisch gevormd bit nemen, géén watertrens en géén al te dun bit. Dit waren bij dit paard allemaal factoren die het risico op wondjes groter maakten.

Voor de bitloze ridders: probeerden wij ook meteen bij dit paard en ook verschillende soorten optomingen. Paard reageerde echter gestrest op druk op het gezicht en zette zich als gevolg daarvan helemaal vast in het lichaam. Met het bit erin was er direct weer ontspanning... Bitloos is niet vriendelijker voor alle paarden. Sommige geven alsnog voorkeur voor het bit, ook al veroorzaakt het wondjes...

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 01:42

Hoop dat het goedkomt ts, wat een zoektocht! Ik denk wel dat je dat bitloos niet helemaal moet wegsmijten. Je kan bitloos proberen elke keer dat de wondjes terugkomen zodat die wondes even kunnen bekomen. Ondertussen werk je natuurlijk hard aan een oplossing want je gaf al aan dat je bitloos niet ziet zitten op lange termijn.

Maar ik snap dat het geen blijvende oplossing is, is ook lang niet voor iedereen ideaal. Hou ons zeker op de hoogte van alle probeersels, ik vind het een heel interessant verhaal.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 02:37

Myler level 2 zou ik toch eens proberen.
Met kunststof heb ik geen positieve ervaringen. De pony van mijn dochter kreeg daar kloven van. Met een simpele dubbel gebroken met een plat tussenstuk loopt die het fijnste.

Mijn eigen paard loopt het fijnste op een myler level 1. Bitten met tongboog loopt ie niet op. Bitten met schakels gaat ie met de tong klieren.

Myler zijn fijne bitten maar vereisen wel een fijne ruiterhand en met een slof zijn ze ronduit gemeen vind ik.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 06:21

Het is dus echt uitproberen. Ik dacht dat de myler level 1 en 2 de oplossing waren. Maar paard pakt vreselijk vast op rechts dan. Ja de mond blijft heel, maar de mijne wist je echt 20 minuten lang eerst je rechterarm te laten trainen voordat ze loslaat. Kun je zeggen je mag niet trekken, maar anders komt ze nooit. Daarna laat ze wel los en is recht. Maar dit is het ook niet natuurlijk. Mond blijft heel, maar heb je ineens een trekbok. Terwijl de eerste ritjes veelbelovend leken. Misschien zijn er paarden die afgewisseld moeten worden qua bit. Met een hielspoor moet je telkens andere schoenen aan omdat je amnders meer pijn krijgt. En een paard zo een paar bitjes nodig waar de mond heelblijft.
Vroeger liep de mijne goed op dubbelgebroken, sinds 5 jaarheeft ze toch liever enkelgebroken. Het kan dis ook gaan wisselen in de loop der tijd.

Ik heb bijna alle 12.5 cm bitten verkocht. Ik heb nog een sweet iron 23 mm watertrens liggen, maar ik denk niet dat die het is voor jouw paardje, en een scholingsbit. Mogelijk is dat wel een fijn bit, maar helaas mag je er niet meer mee starten.
En een dikke enkelgebroken aurigan bustrens. Dit zou ook wat kunnen zijn. Maar is al 13 cm.

Myler heeft nog een correctiebit waar je wel mee mag starten, maar de werking is me vanaf plaatjes nog niet duidelijk. En 10 dagen provberen is vaak te kort.

Weet je wel of jouw paard van lichte of zware bitten houdt? Anatomische is altijd massief en dus zwaar ( neue schule, sprenger). Myler is wel licht.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 09:31

Cheminee schreef:
Ik vind de flex controle helemaal niks.. hij is heel zwaar op de hand terwijl hij dat nog nooit is geweest.. en hij heeft zijn mond open.. maar mondhoeken zijn nog dicht! Dus we stoppen nog niet met rijden!! Misschien is het even wennen voor ons beide! Woensdag een les ingepland.


Hij had voorheen altijd zijn mondhoeken zeer, best kans doordat dit bit hem geen zeer doet hij er lekker makkelijk in gaat hangen.
Veel schakelen kan dan helpen, zodat hij weer terug gaat naar zijn eigen benen. Maar dat zal in je les ook vast aan de orde komen! Top iedergeval dat bekkie nog heel. Is!

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:14

SGorter schreef:
Cheminee schreef:
Stomme opmerking.. kan der niks mee en mijn wedstrijden blijf ik rijden


Dan heb ik echt vreselijk medelijden met je paard! Tot het M2 mag je bitloos starten, is dat zo'n probleem? Welzijn boven alles toch? Of heb je een bit nodig om je paard in de krul te rukken?


Ja want bitloos is per definitie heel vriendelijk }:0 8)7

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:20

Dan heb ik echt vreselijk medelijden met je paard! Tot het M2 mag je bitloos starten, is dat zo'n probleem? Welzijn boven alles toch? Of heb je een bit nodig om je paard in de krul te rukken?[/quote]

Ja want bitloos is per definitie heel vriendelijk }:0 8)7[/quote]

Dat zeg ik niet, ik zeg dat wedstrijden toch niet belangrijker zijn dan het welzijn van je paard? Als je paard zijn mondhoeken kapot gaan van alle bitten, is bitloos toch een goede optie? Of ga je net zolang verder met bitten proberen -en dus ook het slopen van de mond- totdat je er 1 hebt gevonden waar de mond minder kapot van gaat? Het bespaart je paard veel pijn (het lijkt mij niet echt fijn om elke meer kapotte mondhoeken te hebben) als je bitloos gaat rijden. En néé bitloos is niet altijd vriendelijker, maar in dit geval zou ik het wel aanraden.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:32

Cheminee schreef:
Bitloos rijden is prima voor een buitenritje maar echt trainen kan ik er niet mee.. als ik stuur dan blijft hij maar met zijn hoofd schudden.. bevestigd mijn mening over her bitloos rijden maar weer..

Heb gisteren uit frustratie maar een knoop in mijn teugels gegooid. En ben maar eens het doorzitten gaan verfijnen. Handjes op mijn hoofd, handjes naar mijn voeten.. sturen met mijn lichaamsgewicht.. overgangen rijden op je zit.. middendrafje.. pfoeeeeh nu weet ik weer wat ik mijn manege kinderen aan doe als ik weer ga gymnastieken tijdens de les! :+


Uit dit stukje is wel duidelijk dat je eigenlijk bitloos bij voorbaat al niks vindt, dus geef je het ook niet de tijd om er zelf en je paard aan te laten wennen. Ik ben er van overtuigd dat elk paard dat goed gereden is bitloos (met een goed hoofdstel) goed gereden kan worden. Heb laatst nog een filmpje van bitloos M en Grand Prix hier gepost. Een vriendin van mij heeft ook problemen met mondhoek van haar paard. Ze heeft het laten laseren en rijdt nu tijdelijk bitloos. Gewoon M1 mee gestart en in de prijzen. Zij wil verder in de dressuur dus is nu ook met bitfitter bezig en hoopt dat het dan beter gaat. Hoop dat jij de oplossing ook gaat vinden!

nadina

Berichten: 1071
Geregistreerd: 07-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 18:51

SGorter schreef:
Dan heb ik echt vreselijk medelijden met je paard! Tot het M2 mag je bitloos starten, is dat zo'n probleem? Welzijn boven alles toch? Of heb je een bit nodig om je paard in de krul te rukken?


Ja want bitloos is per definitie heel vriendelijk }:0 8)7[/quote]

Dat zeg ik niet, ik zeg dat wedstrijden toch niet belangrijker zijn dan het welzijn van je paard? Als je paard zijn mondhoeken kapot gaan van alle bitten, is bitloos toch een goede optie? Of ga je net zolang verder met bitten proberen -en dus ook het slopen van de mond- totdat je er 1 hebt gevonden waar de mond minder kapot van gaat? Het bespaart je paard veel pijn (het lijkt mij niet echt fijn om elke meer kapotte mondhoeken te hebben) als je bitloos gaat rijden. En néé bitloos is niet altijd vriendelijker, maar in dit geval zou ik het wel aanraden.[/quote]

Dat zeg je niet, je suggereert dat ze het bit nodig heeft om hem in de krul te trekken. Bitloos kan inderdaad een goede optie zijn, als je paard al een behoorlijk bevestigde basis heeft, als het op de juiste manier gebruikt wordt en dan ligt het ook nog maar aan het soort optoming en aan hoe je paard op druk reageert. Het bespaart je paard zeker niet per definitie veel pijn want sommige (de meeste) optomingen zijn ontzettens scherp. Bovendien ben ik in de veronderstelling dat je paard in de basis al behoorlijk bevestigd moet zijn om een goede overstap te kunnen maken naar bitloos. Goed bitloos kunnen rijden vergt gedegen opbouw, training en scholing, het is niet een kwestie van hup bit eruit en gaan met die banaan (tenzij je paard echt al verder geschoold is, dan gaat het toch vaak makkelijker). Als je paard en ruiter niet kent kun je niet beweren dat bitloos per definitie een goede oplossing is. Ik ben het er mee eens dat een paard geen pijn moet hebben en dat er niet met een kapotte mond gereden moet worden, maar dat is iets anders. En TS beweert niet dat wedstrijden ten koste van alles gaat, maar dat ze een oplossing met bit wil vinden voor haar paard omdat het anders het probleem vooruitschuiven is. Tja, dan kun je medelijden hebben met het paard maar het lijkt mij doordacht en weloverwogen... Ik lees nergens dat ze met kloven in de mond rijdt, alleen dat ze het wil voorkomen en een oplossing wil.

Ik ben geen tegenstander van bitloos, wel van mensen die roepen dat bitloos dé oplossing is en vriendelijker is dan met bit.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:29

SGorter schreef:
Ach ga lekker bitloos. Welzijn is belangrijker dan wedstrijden, toch?



Zoiets gaf ik eerder ook al aan, maar bij sommige mensen is eigen plezier belangrijker dan dat van het paard

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 19:47

Hmm als ik voor eigen plezier bezig ben zou ik ook gewoon door rijden met zijn wondjes.. maar zodra ik een wondje gezien heb heeft hij gelijk vakantie en gaan we dingen met balkjes doen en vrijspringen. Ik wil een oplossing met bit omdat het anders problemen vooruit schuiven is. Mijn paard en ik gaan graag op pad en halen veel plezier uit onze (spring) wedstrijden.
Vandaag dag 3 met flexcontrole. Mondhoek dicht. Maar rommelig met zijn mond. Vandaag een lage neusriem geprobeerd en daar stond zijn mond constant wijdgespert en gerommel met zijn tong. Dus flexcontrole gaat retour naar dochorse.

Mijn eigen bitje ( hulstrens) is nog steeds het fijnst. Die ga ik van de week met lage neusriem proberen en ga ik het tussen stukje met bitbandage afplakken ( flex controle idee).

Bitfitter nog geen reactie.. suggesties voor bitfitter in noord Holland zijn dus welkom!!

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 19:52

Maar ik lees toch ergens in je reacties * IK WIL WEDSTRIJDEN RIJDEN * en dat bitloos geen optie is..Nou dat zegt voor mij al genoeg hoor ;)
Net zoals iemand eerder al aangaf, telkens al je weer wat probeert gaat de mond weer kapot. Waar ben je dan mee bezig? Stop gewoon geen bit meer in die mond, jammer dan maar geen wedstrijden

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:14

Cinnepin schreef:
Maar ik lees toch ergens in je reacties * IK WIL WEDSTRIJDEN RIJDEN * en dat bitloos geen optie is..Nou dat zegt voor mij al genoeg hoor ;)
Net zoals iemand eerder al aangaf, telkens al je weer wat probeert gaat de mond weer kapot. Waar ben je dan mee bezig? Stop gewoon geen bit meer in die mond, jammer dan maar geen wedstrijden


_/-\o_

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:28

Cinnepin schreef:
Maar ik lees toch ergens in je reacties * IK WIL WEDSTRIJDEN RIJDEN * en dat bitloos geen optie is..Nou dat zegt voor mij al genoeg hoor ;)
Net zoals iemand eerder al aangaf, telkens al je weer wat probeert gaat de mond weer kapot. Waar ben je dan mee bezig? Stop gewoon geen bit meer in die mond, jammer dan maar geen wedstrijden

Maar als ik een auto koop om in het weekend mee te gaan touren en achteraf blijkt dat de banden niet goed op mijn auto passen, dan ga ik toch ook eerst kijken of ik betere banden kan kopen dan dat ik meteen niet meer in de auto ga rijden? Ik heb de auto namelijk gekocht om in te rijden...


Kun je niet een van de andere bitfitters die in dit topic genoemd zijn emailen en dan misschien regelen dat ze langskomen als zij sowieso al in de buurt moeten zijn? Op deze manier zal je de reiskosten waarschijnlijk kunnen delen en dan valt de geldboom ook niet meteen dood neer :')

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 20:35

_Snow_White schreef:
Cinnepin schreef:
Maar ik lees toch ergens in je reacties * IK WIL WEDSTRIJDEN RIJDEN * en dat bitloos geen optie is..Nou dat zegt voor mij al genoeg hoor ;)
Net zoals iemand eerder al aangaf, telkens al je weer wat probeert gaat de mond weer kapot. Waar ben je dan mee bezig? Stop gewoon geen bit meer in die mond, jammer dan maar geen wedstrijden

Maar als ik een auto koop om in het weekend mee te gaan touren en achteraf blijkt dat de banden niet goed op mijn auto passen, dan ga ik toch ook eerst kijken of ik betere banden kan kopen dan dat ik meteen niet meer in de auto ga rijden? Ik heb de auto namelijk gekocht om in te rijden...


Kun je niet een van de andere bitfitters die in dit topic genoemd zijn emailen en dan misschien regelen dat ze langskomen als zij sowieso al in de buurt moeten zijn? Op deze manier zal je de reiskosten waarschijnlijk kunnen delen en dan valt de geldboom ook niet meteen dood neer :')



Een auto is een ding, een paard een dier, en als het goed is je maatje. Niet kunnen rijden? Boeie, je kan toch ook wandelen, longeren, vrijheidsdressuur doen en nog zoveel meer! Ik zou NOOIT een paard dat niet geschikt is voor wedstrijden (medische problemen/geen potentie) inruilen voor een paard die daar wel geschikt voor is. Maar goed, dat is wat ik niet zou doen, er zullen vast wel mensen zijn die het wel doen...

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 21:03

Bitloos rijden is geen optie. Dat wordt pas een optie als ik alles geprobeerd heb en dat heb ik nig niet