Wat voor zadel? Endurance/western-achtig.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

Wat voor zadel? Endurance/western-achtig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 08:42

Voor mijn PRE merrie ben ik langzaam aan het kijken naar een zadel. Omdat ik vooral buitenritjes met haar wil gaan maken zoek ik meer een endurance of western achtig zadel voor haar. Ze heeft een hele korte rug en dat maakt het extra lastig.

Ik hoor graag jullie ervaringen of suggesties.

Animal

Re: Wat voor zadel? Endurance/western-achtig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:43

Omdat je topic een vraag bevat over harnachement, verplaats ik het topic naar HAR.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:10

Qua westernzadels kan ik die van Silverado.de (onder baumlos) aan raden. Dat is een mooie kwaliteit en met een zittingmaat van 15,5/16" western (= 17,5/18" engels) zijn die erg kort met maar 62 cm. De kussens onder het zadels zijn op meerdere manieren te plaatsen en zo kun je de pasvorm heel goed aanpassen. Die kussens zijn zelfs nog iets korter als de lengte van het zadel, dus het daadwerkelijk oppervlakte op de rug past zelfs op de kortste paarden.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:19

DubbelDun schreef:
Qua westernzadels kan ik die van Silverado.de (onder baumlos) aan raden. Dat is een mooie kwaliteit en met een zittingmaat van 15,5/16" western (= 17,5/18" engels) zijn die erg kort met maar 62 cm. De kussens onder het zadels zijn op meerdere manieren te plaatsen en zo kun je de pasvorm heel goed aanpassen. Die kussens zijn zelfs nog iets korter als de lengte van het zadel, dus het daadwerkelijk oppervlakte op de rug past zelfs op de kortste paarden.

Is dit zadel vergelijkbaar aan de Cirkle Y JBN? Op de website zien ze er wel goed uit! Kende deze nog niet in de boomloze westernzadels maar ze zijn wel mooi gemaakt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:37

Kwalitatief gezien lijken ze er op, maar de konstruktie is toch wel anders.
De CY-JBN heeft weliswaar 2 pommelmaten, maar die zijn niet verwisselbaar, ook heeft het zadel geen kussens.
Omdat de Silverado dit wel heeft is het zadel altijd passend te maken. De kussens zijn er in veel vormen o.a. voor een swayback rug (erg hol), maar kunnen op gemaakt worden voor een uphill of downhill gebouwd paard. De pommels zijn heel simpel zelf te vervangen, kwestie van die strings losmaken en de schroeven los maken. De pommels zijn er momenteel in 4 maten.
Mét kussens heb je zelfs geen speciale pad voor boomloos nodig. Maar ook zonder kussens kan het zadel gebruikt worden. Dan heb je echter wel een speciale pad nodig om de ruggengraatvrijheid te garanderen.
De nieuwere modellen hebben 2 D's om de singelplaats goed te bepalen, de oudere modellen hebben er maar één.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:40

Ik rijd voor beide paarden met een massimo.....

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:52

Massimo heeft ook hele korte zadels. Heb zelf een tölt, maar zijn ook dressuur en trail zadel.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:14

Heb zelf een podium (champion tex) die is ook niet lang. Maar die moet je wel liggen... (Ok, ik ben een veelzijdigheidszadel gewend en vind hem vreselijk dus ik gebruik hem nu voor de kleinere kinderen die erop rijden :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:25

Ik weet niet precies wat je kort noemt, maar voor de gemiddelde PRE is een zadel van 62 cm al 10 cm te lang. Ik heb zelf een kruising PRE en die heeft een ruglengte van 46cm. Als je op zoek bent naar een endurance zadel dan zou je eens kunnen kijken bij de Trekker Aussi of de Trekker True Talent, die zijn verkrijgbaar met kussens van 45.5 cm.
Deuber maakt ook hele korte zadels, zowel endurance als westernmodellen met echt korte kussens. Ook Startrekk staat bekend als kort merk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:28

Ik vond de ghost wel fijn op mijn korte PRE, maar de freemax en de bob mashall nog fijner :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:51

Mensen die geen westernzadels gewend zijn denken al snel dat een dergelijk zadel te lang is :D
Het echte zitgedeelte bij western is veel kleiner dat het hele zadel oogt.
Mijn BM is 68/69 cm lang en ik blijf met mijn zit nog voor de laatste rib.

DE kortste Silverado die gemaakt kan worden is 46 cm (14,5/15" zit) , standaard voor de korte versie is 53 cm. waarvan de kussens dus nog iets korter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:27

Dat wordt mede veroorzaakt door dat mensen met Engelse zadels uitgaan van hoe lang de kussens op de rug van het paard zijn, terwijl westernruiters om de een of andere rare reden altijd de totale lengte opnoemen terwijl de achterste X centimeters blijkbaar in de lucht zweven. :+
Waarom denken westernruiters in totale zadellengtes in plaats van in zadelruimte bij het paard? Zo kun je toch nooit het werkelijke draagvlak van zadels met elkaar vergelijken? Als je bijvoorbeeld schrijft dat Silverado superkorte westernzadels heeft van slechts 62cm lang, dan weet je dus niet of die volle 62 cm van voor tot achter op de rug liggen en dus dragen, of dat alleen de middelste 40 cm daadwerkelijk contact maken met de rug, en of het dus geschikt is voor een paard met een korte of een lange rug.
Wat is bijvoorbeeld het werkelijke draagvlak van jouw zadel van 68cm lang?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:33

Mijn zadel draagt waar ik zit en waar mijn bovenbenen liggen, dus het oppervlakte van mijn zadelzitting ong. 35/40 cm :)
Bij een Silverado zal er misschien van enige drukverdeling sprake zijn vanwege de kussens, maar ook daar zal de grootste druk direct onder het zitvlak en bovenbenen zijn.

In de meeste westernzadels zitten bars van 21" of 23" en die verdelen de druk wel meer, maar dan nog is door de vorm van de bars de grootste druk direct onder de zit en wordt dit minder naar de voor- en achterkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:45

Hmm, ik wil dingen toch liever precies weten. Het verschil tussen een dragend oppervlakte van 35 cm en 40 cm bedraagt 10% en die 10% kan net bepalen of een zadel voor een paard past of niet. Op [***] past 45cm bijvoorbeeld wel, maar 50 cm never nooit niet. Ook bij de boomloze en dus volledig flexibele Trekker niet, want de meeste druk bevindt zich inderdaad onder kont en bovenbenen van de ruiter, maar de rest van de druk waaiert wel naar voren en naar achteren uit, overal waar de kussens het paard raken. Je hebt zelfs paarden die helemaal ellendig worden van de druk van een zadeldekje op de lendenen achter het zadel. Ook een beetje druk kan op de verkeerde plek al teveel zijn.

@ HafSjakie: wat is de ruglengte van je paard? En wat voor looks zoek je zelf qua zadel?

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 20:45

Zelf ben ik geen fan van boomloze zadels...
Ik vind bijv de Franco van greendistance.nl erg mooi qua looks maar heb geen ervaring met dat klitterbandsysteem...