Ik zit de laatste tijd met mijn zadel, een Massimo Dressuur II, in de knoei. Er ontstaan na het rijden droge plekken op de rug, terwijl de rest bezweet is. Dit is al een tijdje (half jaar/jaar) aan de gang.
Mijn huidige zadelmaker verteld mij ook dat de boom te wijd is (is hij ook iets en hij kiept wat naar voren). Dit wil ik misschien gaan aanpassen door iemand want mijn zadelmaker kan dit niet. Zij denkt dat dit een verklaring is van de plekken, maar als zij het zadel weer opgevuld heeft heb ik nog steeds droge plekken, terwijl de ligging goed is.
Doe ik er mijn prolite pad onder, zijn de droge plekken alleen nog maar groter.
Nu hoor ik dus dat droge plekken een aanduiding kunnen zijn voor veels te veel druk waardoor de zweetklieren dicht gedrukt worden. Maar aan de andere kant ook dat het geen kwaad kan en verdrijving is van het zweet.
Het gekke is.. afgezien van dat het zadel een klein beetje kantelt en de droge plekken, mijn paard geeft niks aan. Loopt prima, geen knopen in de spieren op haar rug (alles is zacht), reageert niet op druk, geen plekjes, geen zwellingen niks. Enige indicatie is dat zij bij mijn moeder wegliep van het zadel maar dit heb ik zelf niet ervaren en dat zij wat zuur kan kijken in de linker galop, maar dit is ook 9 van de 10x niet zo en komt vaak voort uit wat stijvigheid.
Kan iemand mij duidelijkheid geven? Is het goed of slecht? Want blijkbaar kan een zadelmaker mij dit niet vertellen, noch internet, noch stalgenoten. Het is een te grijs gebied en daar heb ik niks aan.
Paardlief word jaarlijks nagekeken door de osteopaat. Af en toe wat knelpuntjes achter bij de lendenen maar niet vlak achter of onder het zadel. Ook nooit bij de schoft.
Let wel; Paard is overbouwd, breed, kort en heeft een singelgroeve die naar voren ligt. Ik heb een gewone rechte singel.
De foto's zijn een paar dagen na het opvullen begin mei genomen.

De onderste is een indicatie hoe het nu ongeveer ligt (in april genomen). Ik heb nog geen betere foto. Mijn paard is de linker.