Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 18:57

Hoi bokkerss,

Heb weer eens een vraag, zal waarschijnlijk heel dom overkomen hahaha :D

Hoeveel dekens heb je nou echt nodig? Zie van alles en nogwat voorbijkomen, maar ik snap het niet echt meer haha! En wat voor soort want als je pony geen last heeft van vliegen ga je geen vliegendeken aanschaffen dacht ik toch :')

Het liefst gewoon in alle situaties, geschoren, niet geschoren etc. En sorry trouwens als ik iets geks zeg bv als pony's altijd geschoren moeten worden of weet ik veel wat :D Denk namelijk niet echt na over wat ik allemaal typ nu :')

En gebruiken jullie 's zomers veel dekens? Zo ja welke?

Bedankt voor jullie antwoorden alvast,
Groetjes :)

moyra

Re: Hoeveel dekens heb je nou echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:01

Ik heb voor mijn pony een zweetdeken voor het geval ze ziek wordt en een zomereczeem deken.
Meer hebben wij niet nodig aangezien ze met pensioen is.
Haar vacht is in de winter haar deken.

Hiervoor had ik een regendeken en een winterdeken wanneer ze geschoren was.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:02

ik gebruik alleen zweetdekens en voor een van mijn paarden een vliegendeken met hals

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:03

Ik heb er 2 geschoren staan: 0 gram, 200 gram en 400 gram zonder nek (staldeken). Ik heb ook nog een regendeken. Indien heel koud combineer ik dekens maar zwaarde dan 600 gram heb ik nog nooit opgelegd :) Buiten dat ook een fleece deken.

In de zomer hebben de mijne enkel een deken op als ze de volgende ochtend op wedstrijd moeten :)

1 ongeschoren: 200 gram en 400 gram deken met nek (outdoordeken) en fleecedeken.

Heb er gelukkig nog wel wat meer liggen als reserve, tussen maatjes ed :P

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:06

0, hier momenteel 11 paarden en pony's maar geen dekens. Ze worden allemaal zomer en winter gereden, staan 24/7 buiten en de dierenarts komt erg weinig gelukkig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:08

Mijn antwoord is: die dekens die je nodig hebt. Het ene paard heeft het eerder koud dan het andere, of heeft wel/niet last van de dazen. Je vraag is theoretisch, de oplossing ligt in de praktijk. Kijk naar je paard, als er wat mis is wat je kunt oplossen met een deken dan doe je dat. Er is niet één standaard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:08

Erg verschillend.
Ik heb er 2 staan zonder.
Dan 1 die alleen een vliegen / eczeem deken heeft.
En een met ongeveer alles wat je maar kunt vinden.
Vliegen deken.
Gecombineerde vliegen/ regen deken.
Regendeken 0 gram
Tussen deken 100
Winterdeken 300
Extra dikke 400.
Losse hals zo nodig.
Fleece deken
Wollen deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:11

Ik heb er vrij veel :=

Voor mijn mini
2x 0 gram regendeken
1x 100 gram winterdeken
1x 200 gram winterdeken
1x 200 gram staldeken
2x 300 gram winterdeken
1x 500 gram winterdeken
1x zweetdeken

Voor mijn paard
1x 0 gram regendeken
1x 100 gram winterdeken
1x 200 gram winterdeken
1x 200 gram staldeken
1x 300 gram winterdeken
1x eczeemdeken
1x zweetdeken
1x waterdichte uitrijdeken
1x vliegen uitrijdeken (gedeeld met paard 2)

Mijn tweede paard heeft alleen een zweetdeken, regendeken en eczeemdeken. Ik heb ook altijd een eczeemdeken op reserve, mijn paarden slopen er af en toe een, dan is het wel prettig als er direct een nieuwe op kan. Gelukkig hebben ze dezelfde maat, dus hoef ik er maar 1 op voorraad te hebben :) De paarden staan 's zomers met een eczeemdeken, de een omdat ze eczeem heeft, de ander omdat zij heel veel last heeft van dazen, voor haar helpt een gewone vliegendeken niet genoeg, daarmee wordt ze alsnog gestoken :( Mijn mini heeft weinig last van de vliegen, dus die kan lekker zonder deken in de zomer. Moet zeggen dat ik al deze dekens eigenlijk wel veel gebruik. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-17 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:17

Ik heb een fleecedeken, ongevoerde regendeken, 200 gram winterdeken en 3 eczeemdekens. Pony wordt in winter gedeeltelijk geschoren.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:18

Dit wisselt echt per paard en de omstandigheden waarin hij gehouden wordt. Zo heb ik voor mijn pony de volgende dekens:
- uv-werende vliegendeken. Deze is noodzakelijk, anders krijgt hij in de zon echt verbrandde plekken.
- fleecedeken voor na het harde werk in de winter. Deze gebruik ik heel soms.
- winterdeken 200-300 gram. Deze heb ik voor noodgevallen. Als mijn pony ziek wordt dan wil ik hem zo kunnen helpen.
- regendeken ongevoerd. Deze heb ik gekocht toen mijn pony 24/7 buiten op de wei stond zonder schuilstal, nu heeft hij altijd de mogelijkheid om binnen te gaan staan dus deze gebruik ik niet meer.

Mijn pony wordt niet geschoren en staat dus zonder deken in de winter.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:21

Verschillend per paard. Heb een pony die heeft alleen een eczeemdeken en een 0gr regendeken. Mijn andere pony (ongeschoren) heeft een 0gr regendeken, 100gr, 200gr en 300gr. Ondanks dat hij niet geschoren heeft begint hij snel te rillen met regen of kou en staat hij dan dus onder een deken. Heb het lang niet gedaan 'want dat hoeft toch niet bij een on ongeschoren' maar pony gaf anders aan.
Laatst bijgewerkt door finnens op 01-06-17 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:22

Ik heb geen dekens. Paardjes staan 24/7 buiten.
Recreatiepaardjes.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:23

Ik heb een fleecedeken, regenuitrijdeken 0 gram, vliegendeken met hals, regendeken 0 gram, regendeken 100 gram, regendeken 200 gram en regendeken 300 gram.

Mijn paard heeft heel erg last van de vliegen, vandaar de vliegendeken. Verder heb ik een uitrijdeken omdat hij het snel koud heeft, dan loopt hij als ik zijn deken afhaal in de winter niet gelijk bloot.
Verder heb ik een fleecedeken voor na het rijden als hij heel erg bezweet is (als de temperaturen wat kouder zijn; in de zomer gaat ie onder de douche).
Zodra het wat kouder is buiten begin ik met het opbouwen van de regendekens. Mijn paard krijgt amper een wintervacht en heeft het snel koud.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:28

Mijn verzorgpaard heeft een regendeken, een zweetdeken (die niet vaak gebruikt word) en een vliegendeken. Vliegendeken omdat ze best veel vliegen heeft in de zomer (nu ook al aardig wat) en de regendeken voor in de winter als het vaak regent en sneeuwt. Zweetdeken heb ik geruild met een stalgenootje en is altijd wel handig om te hebben vind ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:29

Ik heb voor mijn beide pony's een vliegendeken (met hals), een zweetdeken en een ongevoerde regendeken. Ze worden beide niet geschoren en ik rij meestal in het bos met daarna 10-15 minuten stappen om weer op stal te komen. Dan zijn ze eigenlijk ook al wel grotendeels weer droog of afgekoeld. Het meest intensief worden de vliegendekens gebruikt; mijn ruin heeft zijn regendeken nog nooit opgehad en z'n zweetdeken 2 keer. Mijn merrie heeft haar zweetdeken nog nooit opgehad en haar regendeken alleen het eerste jaar dat ik haar had, omdat ik toen nog niet wist hoeveel wintervacht ze ging maken.

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:02

Ik de zomer gebruik ik voor mijn paarden vliegendekens, ook al hebben ze bijvoorbeeld geen jeuk van de vliegen, ze vinden het toch irritant. En als het zomers heel veel regent gebruik ik ook een 0 grams regendeken.
Ik de winter heeft mijn geschoren pony meestal 2 dekens op, meestal een 200 grams met halsstuk en een 100 grams zonder halsstuk. En mijn niet geschoren paard heeft in de winter meestal een 200 grams deken op
Verder heb ik voor beide ook nog een dikke en een dunne zweetdeken, en meerdere uitrijdekens.
Nou volgens mij was dit het wel zo'n beetje!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:23

Minimaal vind ik 1 fleecedeken (hoeft niet voor ieder paard als je meerdere paarden hebt) en als je paard 24/7 buiten staat zonder mogelijkheid om op stal te zetten (schuilstal voldoet in dit geval niet, het gaat om gedwongen droog staan) ook een fleecegevoerd regendeken.

Bij voorkeur 2 of 3 fleecedekens, en bij buiten staan 2 fleecegevoerde regendekens zodat als er één doorlekt of sneuvelt met heel slecht weer je hem in kan zetten.

Als je hem onder dek zet zonder te scheren ook nog een 100g en een 200g regendeken (bij voorkeur 2 van de 200g) zo gekozen dat ze over elkaar kunnen zo nodig. Bij grotendeels op stal kunnen het ook staldekens zijn, dan gooi je je regendeken er overheen met buiten staan.

Als je hem scheert komt daar ook nog een deken van 400g bij.

Vliegendeken hangt af waar je paard staat en of je een exzemer hebt of niet. Sommige gebieden ontkom je er bijna niet aan of ze staan de hele dag met hun staart te meppen of in hun schuilstal te schuilen, andere gebieden is het met vliegenspray en uitmesten goed in de perken te houden en is het dus niet nodig. Exzemers hebben gewoon pech.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:29

2 vliegendekens
3 regendekens
3 fleecedekens
1 uitrijdeken
2 winterdekens

Dit zijn al mijn dekens. Ik heb 2 pony's. De ene staat zonder dekens in de winter, maar moest er toch eens iets zijn kan hij altijd een regendeken op. Ook heeft hij een fleecedeken en een vliegendeken. De rest is allemaal voor mijn tinker die geschoren wordt!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:41

Mijn zusje verzorgt een pony die normaal zonder deken stond het hele jaar. Vanwege haargroei heeft ze in de winter nu een dekentje op (250 gram geloof ik). Verder heeft ze een zweetdekentje voor toen mijn zusje er nog intensieve lessen mee reed op de manege, als we dan naar huis gingen met de trailer had ze dat dekentje op. Eigenlijk zou ze het dus zonder deken kunnen.

Maar neem nou een pony met zomereczeem, een koukleum of een geschoren paard. Dan kan je het natuurlijk niet af zonder dekens.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:43

Volgens mij heb ik voor mijn merrie 10 of 11 dekens.
Voor mijn shet 1 en daar zit het kaartje nog aan. Die is in geval van nood

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:10

Afhankelijk van paard en of je hem kort in de vacht wilt houden.

Mijn merrie maakt geen wintervacht aan dus zij moet in de dekens. Ik heb en 0, 200 en 300 gram. Weide waarin ze staat trekt geen vliegen aan dus in de zomer staat ze lekker bloot, maar in het bos word ze gek van de vliegen dus dan gaat het uitrijvliegendeken om. Tenslotte heb ik nog een fleecedeken (dat vind ik standaard) en een fluo gevoerde uitrijdeken om haar in de winter warm te houden.

Mijn vriend heeft een Haflinger die wel een lekker berenvachtje kweekt dus die heeft wel een regendeken meegekregen bij de koop maar dat is vooral voor extreem weer, hij blijft dekenloos. Dit beestje wordt wel gepest door de vliegen dus hij heeft een vliegendeken op nu, zat compleet onder de bulten. Ook hij heeft een eigen zweetdeken.

Voor de dame dus 6 dekens die allemaal gebruikt worden, voor de ruin 3 waarvan 1 eerder voor noodgevallen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:12

Tja in principe heb je voor het gemiddeld paard denk ik geen dekens nodig.

Hier heb ik inmiddels wel wel een flinke verzameling omdat ik een koukleum van een paard bleek te hebben die simpelweg vermagert zonder (dikke)winterdeken.

Vliegendekens of zweetdekens heb ik niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:18

Kijk goed naar je paard. En naar de omstandigheden die je hem kunt bieden.

Mijn ruin (24/7 ruwvoer voor zijn kiezen) valt heel erg in in de wintermaanden met kou en regen. Die kreeg een ietwat gevoerde regendeken en prompt staat ie niet meer hele dagen met een ondertemperatuur. De merrie bleef dik zat, met een hele nette vacht, dus dacht dat ze geen dek nodig had. Totdat ik erachterkwam dat ze haar spieren vast zette met regen en kou. DIe dus op eenzelfde deken. En prompt ook nu veel minder problemen.

Maar mochten ze het niet nodig hebben, dan ging er geen dek op.

Omdat de ruin in de zomerperiode met regen ook last krijgt, heeft die ook een zomer-/vliegendeken (rug is regen, rest is vliegendek). Momenteel geen vliegen of andere steekbeesten, dus ze staan beiden weer in hun blote kont

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:31

Hmm ik heb:

1x 300gram outdoordeken
2x 0gram outdoordeken(1 is te koop/overbodig)
1x 150gram onderdeken
1x ongevoerde halsdeken

1x zweetdeken
1x fleecegevoerde uitrijdeken
1x vliegen uitrijdeken
1x reflecterende uitrijdeken

En thats it haha.
Mijn paard staat 24/7 buiten en ik weet nog niet of ik hem deze winter weer ga scheren, hangt af van zijn ijsberen vacht.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:35

Je kan er nooit te veel hebben :+

Ik heb ze 's zomers met vliegendekens lopen, de ene wordt lek geprikt en de andere is een prinses. Dan heb ik het liefst twee zweetdekens per paard, al heeft mijn ene paard er veel meer. Qua winterdekens kun je het zo gek maken als je wil. Mijn ene paard heeft ongeschoren genoeg gehad aan twee dekens, terwijl de andere in augustus al geschoren wordt en hierdoor dus sowieso al meer dekens nodig heeft, van koel en waterdicht tot heel warm.

Door de tijd heen heb ik een hele stapel liggen waarvan een flink deel niet gebruikt wordt, maar als ik ze verkleumd van het land haal met een kapotte of zeik natte deken wil ik wel gelijk weer iets op kunnen doen. Dat hoeft dan niet ideaal te zijn, want een nieuwe deken heb je wel binnen een dag gekocht. Goede dekens vind ik wel belangrijk, ik heb eigenlijk niks goedkoops op een enkele uitzondering na wat voor een spoedgeval gekocht is.