Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:40

Ik ben bekend met de Deuber zadels. Werk voor Equimaro ;)
Vind het zelf erg fijne zadels ook qua zitting.

Je bent altijd vrij om een afspraak te maken hoor!

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:37

Leuk! Weet jij misschien dan wat voor maat de zadels zijn die jullie hadden liggen afgelopen weekend op Paarden van de Zon?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:45

hoefijzer schreef:
Leuk! Weet jij misschien dan wat voor maat de zadels zijn die jullie hadden liggen afgelopen weekend op Paarden van de Zon?


Dat zou ik even aan Marielle kunnen navragen, was er zelf dit weekend niet bij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:59

Ik heb volgens mij een 2ehands zadel uit Duitsland naar mij toe laten sturen (Grandeur Tomentum Fellsattel) en vervolgens ook weer die kant op verkocht. Ging prima met de post. Toevallig heb ik net weer een zadel tweedehands verkocht en die gaat morgen op de post naar Duitsland, verzekerd verzonden via PostNL betekent dat hij tot 500 euro verzekerd is en dat kost iets van € 34. In beide gevallen ging het echter wel om zadels tot € 500, met zadels daarboven heb ik geen ervaring, behalve als ik binnenkort toch zwicht voor een 2ehands Deuber-impulsaankoop. 8-)

Ik vermoed dat ik ook in S1 zadels zou kunnen passen qua zit, alleen waar de benen dan blijven dat is per model afhankelijk en ik denk dat die bij S1 zadels minder ruimte hebben. Zeker als je een model neemt met de optie voor Klettpauschen/klittenbandwrongen, want zodra je die gebruikt gaat er nog meer beenruimte van de voorkant van het zadel af.
Ons laatste/huidige zadel is een Trekker en dat is echt de overtreffende trap van plat: niet alleen de zitting is volledig plat, maar de kussens liggen ook als een soort worsten langs de ruggengraat/schoft: ze knikken dus niet onder de voorboom naar beneden om zo een soort wrong zonder wrong ;) te vormen voor het ruiterbeen. Op een Trekker zit je dus echt alsof je zonder zadel rijdt, met niks voor of achter je been. In stap is dat heerlijk, maar in draf is dat behoorlijk wiebelig, helemaal als je een wiebelig paard hebt dat nog niet bevestigd is in draf onder het zadel. Dan is een kniewrong of zo'n naar beneden buigend en voor de knie liggend stuk kussen wel zo prettig. 8-)

@ Sasja0705: Toevallig had ik dat idee ook, en nu jij dat ook zegt weet ik het bijna zeker, maar ik kan het niet meer terugvinden op de Duitse Marktplaats sites of FB.

@ Jessix: hoe heb je de zadels naar Nederland of Duitsland verkocht?

sasja0705
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:54

Zo, nu weet ik het weer- de maten zijn er ook bij de Deubers veranderd . Wat vroeger S1 was zou dan nu S2 (42 cm )zijn. Tenminste : mijn Espaniola was S1 en nu de Relvas is S2 en hebben beide 42cm... Alleen is dan de vraag vanaf waneer het verandert is.
Ik heb trouwens zadels al naar Duitsland en Oostenrijk verkocht ( alle 2 bakbeesten 1 Vaquero en 1 western ) Dat met de +/- 35 € is ok... en ging ook bij mij zonder problemen

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 00:44

Goed om te weten! Ook wanneer die omslag precies was, voor alle 2ehands zadelmarktafspeurders, dus als je dat ook nog kunt uitvinden dan zou dat helemaal super zijn. :))
Op zich heeft Deuber een leuke site, maar ik vind het wel echt een gemis dat ze geen tijdlijn online hebben staan met welke veranderingen wanneer zijn doorgevoerd. Ook vrij onhandig om S1 te veranderen in S2 - noem het dan Z1. 8-)
Interessant is trouwens wel dat ik laatst het 'nieuws' voorbij zag komen dat ze nu ook zadels in S4 hebben. Maar dat is dus helemaal geen grotere zit, maar gewoon de oude S3?

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:31

Via de Duitse E-Bay. Daar staan er meestal wel een aantal op. Ik heb ze uiteindelijk in Nederland verkocht via MP.

Ik vond het wel even eng om zo'n aankoop te doen vanuit Duitsland, maar heb twee keer over een heel mooi zadel ontvangen in goede staat en nog binnen een week. En zoals ik al schreef ik heb ze voor hetzelfde bedrag uiteindelijk weer verkocht een jaar of twee later. Ze zijn redelijk waarde vast. (tenminste de tweedehands waarde)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:43

Hier is trouwens het nieuwe zadel op [***]'s rug. Erg grappig als je uit de boomloos-hoek komt, dan is zo'n zadel met flexibele boom echt enorm stijf in verhouding. 8-) Ook is het even wennen dat het zadel niet de vorm van de rug volgt, maar echt een eigen vorm heeft. Als [***] graast dan zit het zadel bijvoorbeeld voor geen meter, maar zodra hij zijn hals horizontaal heeft dan heeft de onderkant van het zadel precies dezelfde vorm als zijn rug. Voor we ermee gaan rijden zijn we nog wel een paar maand verder en dan moet het ook nog op officieel aangepast worden, maar voor zover ik het kan beoordelen valt de pasvorm me alles mee.
Ook de kussenvorm is erg mooi aan de achterkant door dat die naar achteren toe oploopt, en lijkt daardoor zelfs beter om te gaan met zijn spierbulten naast de lendenen dan boomloze kussens die aan de achterkant altijd heel abrupt ophouden en daardoor op het enige teveel druk kunnen geven. Ik was bang dat het zadel te lang zou zijn omdat qua lengte altijd de complete kussenlengte opgegeven wordt, maar zo lijkt die erg goed te passen. Maar dat verandert misschien nog met ruitergewicht erop.

Wel grappig: toen ik het thuis kreeg (12 uur na betalen aan de Duitse 2ehands verkoopster, was volgens mij echt een record is) vond ik het er echt gigantisch uitzien. Op [***]'s rug lijkt het zadel juist erg klein, wat meteen weer duidelijk maakt dat hij nog flink wat af mag vallen...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik zag vandaag ineens een Deuber Amaranth S1 te koop staan, maar zonder prijsopgave dus die zal wel duur zijn. Sowieso zijn de Amaranth en de Bückeburgers behoorlijk prijsvast, waarschijnlijk omdat daar minder van gemaakt zijn dan van de andere barokke zadels?

OlympicOrry

Berichten: 594
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:03

Ik ben zondag wezen passen bij equimaro en ben ook bij een deuber Amarant uitgekomen. Heb het als testzadel meegekregen tot mijne er is maar wat een zadel! Heb er verschillende geprobeerd maar de amarant kwam er echt als topper uit voor mijn merrie, ik ben helemaal enthousiast over deuber, mooie nette pasvorm , verstelbaar kopijzer en bovendien goede kussens en over de passervice van equimaro ben ik helemaal tevreden, veel kennis en een objectieve kijk.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:19

Wat leuk! Heb je foto's? :D
En wat waren voor jou de verschillen tussen de Deubers?

OlympicOrry

Berichten: 594
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:03

Foto's heb ik helaas niet, in al mijn enthousiasme vergeten te maken. Maar die volgend ongetwijfeld nog wel. Aangezien ik nu het testzadel heb om de periode te overbruggen.
Ik heb een Deuber SKL en impuls en de amarant geprobeerd. Als eerste de SKL en die paste ook mooi op paardlief en zat ook vrij goed voor mij, de impuls paste mijn merrie niet mooi en zat voor mij ook helemaal niet goed. Daarna de Amarant en toen was ik helemaal overtuigd, heerlijk zitten, mooi vast zitten en enorm veel steun, en héél zacht. Ondanks het prijsverschil was ik toch snel overtuigd dat het de amarant moest worden :o .

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:32

Fijn ook dat je dat al zo snel merkte, dat scheelt weer eindeloos passen. De Amaranth heeft toch vast kussens en de Bückeburg de klittenbandkussens, of was dat nou andersom?

OlympicOrry

Berichten: 594
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:49

Dat klopt, de amarant heeft vaste kussens.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:29

Ik heb ook 2 Deubers. Heerlijke zadels. We maken lange ritten en nooit last van mijn (slechte) rug.
Heb zo gauw geen fototjes op mijn mobiel staan maar in mijn profiel staat er geloof ik wel eentje.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:38

Ik heb ook een Relvas. Leren boom. Is een fijn zadel. Ik rij daar mijn jonkie mee, dus hij wordt nog niet heel intensief gebruikt. Randen van zweetbladen zijn wel wat stug, maar valt me mee. Een kennis van mij heeft er ook 1 en die heeft haar benen er aan kapot gereden. Maar doet er ookla ge ritten mee. Wordt vanzelf soepel, blijkbaar... :D

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:32

De Relvas vind ik ook erg mooi, lekker strak en licht in vergelijking met de andere barokke types.

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 23:47

Hier na 10 jaar zadel ellende alweer een jaar dol gelukkig met mijn Deuber quantum sport!


Afbeelding
(Ga de pad op maat maken maar zo een duidelijke foto van mijn zadel)


Afbeelding
Totaal plaatje. Wel ga ik nog wat dekjes aanpassen hihi.

Ik wou dat ik hem jaren eerder had gekocht en ik hoop dat ik er ooit twee in bezit mag hebben!

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 00:49

Leuk! Ik vind dit model zonder ruiter aan de voorkant erg hoog, maar met jou erop valt dat heel mooi weg. Wat is het grootste verschil met de andere zadels die je geprobeerd hebt voor jou (en natuurlijk ook je pony als die verschil aangaf 8-) )?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:21

Ik vind het echt een tof zadel. Heeft wel wat weg van de Ghost. Alleen met boom, neem ik dan aan?

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 09:28

Het zadel heb ik daar net anders afgesteld en een nieuwe pad eronder. Ook zit er nog geen singel aan op de foto (foto is gemaakt zodat ik een beeld heb met aanpassen van de pad).
Ook zit het afstel mechanisme in die ronding aan de voorkant en bij andere modellen zit die erop in zo'n driehoekje. Ik heb al wel gelezen dat dat en bij je moet passen en het zadel daarom wat hoger kan liggen vergeleken met andere modellen.

De kussens zijn zo vormgegeven dat ik inderdaad het idee heb dat hij soms voor het singelen wat hoger ligt. De barokke modellen van mijn vriendinnen doen dat niet. De beschrijving zegt ook een zo kort en licht mogelijk zadel. Wel met de fijne Deuber kussens maar die zijn dus maar de helft, van o.a. het zadel wat ik op de rug van Rio zag liggen. Die lopen heel mooi met de zweetbladen mee, ik merk dat verschillende paarden die vormgeving erg prettig vinden.

Met een kieffer medium begonnen als jong paard, daar is ze uitgegroeid. Thorowgoid aan laten meten, pastte niet witte haren en niet meer op te zadelen. Daarna Barefoot, leek goed maar voor mij veel te breed. En voor paard drukplekken. Toen passervice een jaar Ghost, na een krap jaar dezelfde plekken. Toen Strada met 3 maanden weer drukplekken (ja inderdaad goed voor je spaargeld).

Ik was het zo zat dat ik het barokke model van mijn vriendin gepast heb. Toen ineens stond de sport, die ik al uit Duitsland wilde kopen in NL te koop voor dezelfde prijs. De verkoopster kwam hem brengen met twijfels vanuit mij ivm mogelijk te lang en hij lag te hoog op haar paard. Eenmaal opgezadeld heeft zij gekeken naar de lengte, verkoopster bleek osteopaat dus kon precies alles nakijken, ze verkocht het zadel ook alleen als het goed lag, dat was echt een super deal! En toen kocht ik mijn droomzadel! Het moest wel ingereden worden en wat meer gaan liggen toen ivm nieuwe vulling.

Voor mij is het ook een uitkomst, ik dacht wegens zere heup te moeten stoppen met rijden. Maar met dit zadel nergens last van, zelfs na 30km stap ik fit af. Ik hoef ook niet meer af te stappen om stukjes te lopen.

Wel had ik kritischer naar de zweetplek moeten kijken. Deze kan dus wel egaal nat. En zo is hij nu afgesteld. En zodra paard veranderd pas ik hem gelijk aan, voor ons de absolute uitkomst. Plus het is een boomzadel, verdeeld toch meer wat mijn paard prettiger vind.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:41

Jemig, wat een zadelellende heb je al achter de rug!
Ik was ook erg gecharmeerd van Strada omdat ze daar niet uitgaan van kamerbreedtes maar van boomvormen die altijd bij je paard blijven passen omdat ze uitgaan van de vorm van de rug zelf, of je paard nou dikker of dunner wordt. Maar dat bleek ook een illusie, want ik heb al een paar keer gehoord van mensen waarbij het paard in de zomer (dikker en gespierder) het ene boomtype moest hebben en in de winter (dunner en minder gespierd) eigenlijk een andere. Bleven ze rijden met dezelfde boom, dan zorgde dat alsnog voor drukplekken.

Je hebt trouwens ook wel echt enorm geluk gehad dat deze in Nederland te koop werd gezet!
Die (droge) zweetplekken bij boomloos vind ik ook wel een reden om daar steeds meer vraagtekens bij te plaatsen. Ik lees nu al een paar jaar mee in het boomloze topic en je ziet steeds dezelfde cyclus voorbij komen; iemand post foto's van droge plekken rond de singel/beugelbevestiging, iedereen zegt dat het komt doordat het zadel daar gewoon het stilst ligt waardoor er geen bewegingszweet komt en dat je je geen zorgen hoeft te maken, die persoon rijdt een half jaar zo door want de pony lijkt ook niet gevoelig en dan blijken de droge plekken ineens dik na het rijden of komen er witte haren...

Grappig trouwens van die kussens bij de Sport, die hebben inderdaad dezelfde U-vorm als die van de barokke modellen, alleen zijn bij jou de 'pootjes' korter. ;)
Ik vraag me af waarom paarden dit zo prettig vinden zitten, want tegelijkertijd hoor je vanuit de dressuur/springzadelkant dat het juist pijnlijk is voor een paard als de kussens doorlopen van de lange rugspier over de ribben.

Vond jij de Quantum Sport vergeleken met de boomloze zadels ook niet heel erg stijf en niet-flexibel?

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:18

xyzutu2 schreef:
Jemig, wat een zadelellende heb je al achter de rug!
Ik was ook erg gecharmeerd van Strada omdat ze daar niet uitgaan van kamerbreedtes maar van boomvormen die altijd bij je paard blijven passen omdat ze uitgaan van de vorm van de rug zelf, of je paard nou dikker of dunner wordt. Maar dat bleek ook een illusie, want ik heb al een paar keer gehoord van mensen waarbij het paard in de zomer (dikker en gespierder) het ene boomtype moest hebben en in de winter (dunner en minder gespierd) eigenlijk een andere. Bleven ze rijden met dezelfde boom, dan zorgde dat alsnog voor drukplekken.


Ja, helaas helemaal geen uitkomst voor ons, echt ernstige verdikkingen en grote witte plekken. Nu is mijn paard daar wel gevoelig voor, maar het blijkt met onze Deuber dus niet te hoeven. Er is dus wel iets wat wel past, al had ik dat niet meer durven dromen ;).


xyzutu2 schreef:
Je hebt trouwens ook wel echt enorm geluk gehad dat deze in Nederland te koop werd gezet!
Die (droge) zweetplekken bij boomloos vind ik ook wel een reden om daar steeds meer vraagtekens bij te plaatsen. Ik lees nu al een paar jaar mee in het boomloze topic en je ziet steeds dezelfde cyclus voorbij komen; iemand post foto's van droge plekken rond de singel/beugelbevestiging, iedereen zegt dat het komt doordat het zadel daar gewoon het stilst ligt waardoor er geen bewegingszweet komt en dat je je geen zorgen hoeft te maken, die persoon rijdt een half jaar zo door want de pony lijkt ook niet gevoelig en dan blijken de droge plekken ineens dik na het rijden of komen er witte haren...


Erg veel geluk mee gehad, heb nog steeds een marktplaats alert aanstaan. Alles wat erop komt is sowieso gelijk weg. Als er al iets op komt. In Duitsland is het merk wat dat betreft veel groter. Helaas mijn Duits niet erg goed... :x

Qua boomloos mijn vriendin rijd nog steeds probleemloos haar 2 fjorden met een Barefoot en een Ghost. 1 paard verdraagt nu de Ghost niet meer goed, en die had ook droge plekken ineens. Het heeft toch wel een verband met elkaar. Net zo goed als ik nu witte haren kreeg onder de Deuber, omdat hij echt te wijd stond. Daar was de rug dus ook droog. Nu heb ik dus een egale zweet afdruk als ik afzadel. Het heeft toch zeker te maken met het paard en druk. Alleen het hoe of wat verschilt enorm per combinatie. Mijn zit en mijn paard doen het goed onder de Deuber. Maar dat is met mijn jonge merrie toch weer afwachten heb ik inmiddels geleerd. Ik ga hierin wel duidelijk steeds meer mijn gevoel volgen, als ik iets merk pas ik hem direct aan :j.

xyzutu2 schreef:
Grappig trouwens van die kussens bij de Sport, die hebben inderdaad dezelfde U-vorm als die van de barokke modellen, alleen zijn bij jou de 'pootjes' korter. ;)
Ik vraag me af waarom paarden dit zo prettig vinden zitten, want tegelijkertijd hoor je vanuit de dressuur/springzadelkant dat het juist pijnlijk is voor een paard als de kussens doorlopen van de lange rugspier over de ribben.


Ik heb dat eigenlijk nog niet terug gehoord. Wel van o.a. mijn instructrice dat haar paard de korte flexibele takken en kussen erg fijn vind. Mijn fjord vond dat met de Strada dus juist erg onprettig. Maar wij rijden veel langere afstanden en trainen dressuur matig tussendoor, ze vind het duidelijk merkbaar erg fijn! Ook mijn vriendinnen die het barokke model hebben liggen op de lipizzaners vinden hem erg fijn! En als ik 1 ras ken wat heel erg fijngevoelig is, zijn het dus wel de lipi's.

xyzutu2 schreef:
Vond jij de Quantum Sport vergeleken met de boomloze zadels ook niet heel erg stijf en niet-flexibel?


Haha, ik zag jou al ergens deze vraag stellen. Kijk als je een Ghost in je handen hebt en dan de Deuber dan denk je, halloooo zadel waar ga je straks met mijn paard naartoe. Maar als je de Deuber op je paard hebt en je zit erin is het toch eigenlijk best prettig. En dat zegt wel wat voor iemand die net zo makkelijk zonder, boomloos, of met boomzadel rijd. Wat ook erg prettig is, is dat mijn lichaam nog goed functioneert na het paardrijden. De flexibiliteit van boomloos leek mij ook prettiger, daarom heb ik dit ook ongeveer 2 jaar geprobeerd met alle mogelijke aanpassingen. Dit past dus absoluut niet bij mijn paard.

sasja0705
Berichten: 2036
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:22

@xyzutu2: moest even weer aan dit topic denken... en?
Nog happy met jou Deuber ?

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:33

Hij staat heel mooi in de zadelkast, 8-) want helaas zijn we nu even van rugprobleem naar beenprobleem geswitcht, dus tot [***]'s voorbeen weer goed is kan het zadel nog niet uitgetest worden.
Hoe bevallen de andere Deubers in dit topic? De mijne was een tweedehands inpulsaankoop, maar als ik de Duitse tweedehands sites een beetje bijhoud dan ben ik nog steeds erg blij met de aankoop want deze kleur komt bijna nooit voorbij. <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:21

Ik moet wel erg wennen aanmijn Deuber. Ik ben een Ghostgirl. Maar die ik heb (en ook vooe een ander paard gebruik, is voor dit paard niet geschikt. Dus we wennen gewoon aan de Deuber :o