Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:20

Phrono schreef:
Hij is ook echt prachtig! Ik denk dat je vanaf nu alleen maar goede weken hebt haha! Ik ken je gevoel, mijn paard loopt dus ook heel fijn & los onder mijn deuber. Ik heb heel veel (boomloze) zadels geprobeerd maar onder niet 1 liep ze zo fijn als onder mijn Ronda. Super zadels! En ik ben echt kritisch haha.

Ik hoop echt dat dat zo is! Ik was al een hele tijd bang voor de terugslag want ik heb het gevoel dat alles nu net een beetje te goed aan het gaan is haha. Maar het zadel is zijn prijs echt waardig, enige jammere is dat het niet op wedstrijd mag, en dat ik het niet vroeger heb gekocht :+

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:11

Fijn dat het zo goed bevalt. Het staat haar prachtig <3 .

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:40

Super mooi zadel zeg, wauw! En natuurlijk heel goed dat je paard er zo fijn mee loopt, dat is het belangrijkst!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 17:11

Weet iemand wie in omgeving Haarlem komt en oa startrekk zadels heeft om te passen? Heb in het verleden deze eens gepast en toen toch voor een ander gekozen. Liefste iemand met verschillende (vergelijkbare) opties, dat ik tijdens het passen ook fijn kan vergelijken.

Zit nu toch weer op een punt in mijn training dat ik me af vraag of het 'nog beter' zou kunnen.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 06:20

Hipica zit in Aalsmeer en doet Deuber en Startrekk. Heeft een ruime voorraad.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 11:41

miereneter schreef:
Hipica zit in Aalsmeer en doet Deuber en Startrekk. Heeft een ruime voorraad.


Tanx voor de tip! Ga haar een berichtje sturen, ze heeft ook wat fijne andere merken op voorraad die ik interessant vind mocht de startrekk het toch niet zijn :o

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:48

Ik denk dat we hier even van onze roze wolk zijn gegooid, na onze les vorige week zondag is het eigenlijk heel snel bergaf gegaan, wou ze moeilijk ontspannen en gaat ze heel erg in verzet tijdens doorzitten.ik heb ook de indruk dat haar gedrag tijdens het opzadelen (wat al niet goed was) erger is geworden. Ze hapt nu ook echt (niet om te raken maar toch) wat ze voordien nooit deed, enkel boos kijken.
Echt ontspannen galopperen wil ze niet helemaal en op buitenrit voel ik me niet zo vast zitten als ik gehoopt had. En mijn knieën lijken ook minder te gaan. Ook lijkt het zadel in het begin altijd te veel naar rechts te hangen, dat moet ik dan rechttrekken wanneer ik erop zit, vanaf dat ik dat gedaan heb en we gaan draven blijft het dan wel weer liggen. Maar ook op buitenrit niet.
Heel lastig want ik vind het zadel wel super mooi en onze 2 weken teruggeven zonder opgave van reden zijn al een week voorbij.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:18

Enorm balen zeg. Maar... hoe mooi het zadel ook is, áltijd luisteren naar je paard. En dat zeg ik als tevreden Deuber-rijder. Ook deze zadels (of modellen) zullen niet voor alle paarden zijn.

Dat gezegd zijnde ben ik in de 1e week van singel moeten wisselen, omdat paard de combi zadel - singel niet fijn vond. Met een nieuwe singel was alle protest in één klap weg. Misschien nog het proberen waard in je tweede testweek. Tenzij het paard echt teveel last heeft hoor, dan moet je helaas echt stoppen met het zadel (voor ze alle zadels gaat associëren met ongemak).

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 20:21

Ja ik zit er wel mee, ik ga morgen alvast een beetje proberen, beginnen met de gewone combi, dan eens met de oude singel, dan eens het oude zadel en kijken wat dat geeft

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:07

Ik heb even alle berichten terug gelezen Waidida, als je eerst enthoustiast bent,maar vervolgens een "terugval" krijgt zou dit misschien ook kunnen doordat je paard erg moet wenen aan het "nieuwe" van het zadel.
Ik probeer het uit te leggen: maar doordat je paard meer ruimte heeft om te bewegen krijgt je paard de ruimte om te "ontwikkelen" en dat hoeft in eerste instantie niet altijd een stijgende lijn zijn.
Groter/makkelijker bewegen kan bijv. maken dat je eerst weer meer spierpijn krijgt(als paard zijnde)
Door meer spierpijn kunnen je vervolgens weer slechter reageren op een zadel, waardoor je weer een neerwaartse spiraal hebt.

Alsnog: heel slim om alles goed te bekijken en te overleggen met je zadelpasser en om alles goed op te merken, maar het wil niet direct zeggen dat dit niet het passende zadel is, maar helaas kán dit wel zo zijn...

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:28

siskeh schreef:
Ik heb even alle berichten terug gelezen Waidida, als je eerst enthoustiast bent,maar vervolgens een "terugval" krijgt zou dit misschien ook kunnen doordat je paard erg moet wenen aan het "nieuwe" van het zadel.
Ik probeer het uit te leggen: maar doordat je paard meer ruimte heeft om te bewegen krijgt je paard de ruimte om te "ontwikkelen" en dat hoeft in eerste instantie niet altijd een stijgende lijn zijn.
Groter/makkelijker bewegen kan bijv. maken dat je eerst weer meer spierpijn krijgt(als paard zijnde)
Door meer spierpijn kunnen je vervolgens weer slechter reageren op een zadel, waardoor je weer een neerwaartse spiraal hebt.

Alsnog: heel slim om alles goed te bekijken en te overleggen met je zadelpasser en om alles goed op te merken, maar het wil niet direct zeggen dat dit niet het passende zadel is, maar helaas kán dit wel zo zijn...

Dankje voor je reactie, natuurlijk kan het zijn dat het iets tijdelijk is, dat hoop ik ook. Ze zou gewoon ook weer even een slechtere week kunnen hebben, ze is ook hengstig en wie weet komt het daardoor.

Ik heb vanmorgen eens gereden met alles, dus eerst nieuwe zadel en singel, dan nieuw zadel oude singel, dan oud zadel oude singel en en oud zadel nieuwe singel. Het werd zeker niet beter met het oude zadel, daarmee werd ze weer wat nukkiger wanneer ik haar iets vroeg, zeker voor galop. Dus dat was wel al een geruststelling. Alleen was wel duidelijker dat die wat beter was voor mijn knieën doordat het bij, waar normaal de kniewrong zou moeten zitten, wat meer gevuld is en dus zachter. Mijn benen vlogen naar mijn idee dan wel weer alle kanten op haha.
Ik ga dus sowieso even mailen naar hipica, want het zadel hangt wel nog steeds eerst erg naar rechts. En dan moet ik dat helemaal recht trekken wat mij niet de bedoeling lijkt. Naarmate we draven is het beter omdat ik dan ook mijn gewicht gelijk over mijn beugels kan verdelen en het dan zelf wel oke blijft liggen.
Het lastige is wel dat ik met mijn paard bij heel veel merk dat ze pas na 2 weken gebruik laat zien wat ze ervan vindt. Zo heb ik ze een keer met een myler gereden, ging de eerste weken prima en daarna sloeg dat volledig om. Met hoofdstellen net hetzelfde.
Maar goed ik ben al blij dat ze op het oude zadel ook niet goed liep, anders zou ik wel echt niet happy geweest zijn haha

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:45

Het zadel moet wel op zijn plek blijven liggen, dus er is sowieso iets niet helemaal goed.
Ik herken het, dat paard soms even tijd nodig heeft om zijn voor- en afkeuren te laten blijken. Bij ons is dat met singels, ik heb zowat elk type en merk al gehad. Gelukkig heb ik er nu maar liefst twee die zijn goedgekeurd, maar wat een gedoe was dat.

Igniss

Berichten: 992
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:20

Wat ik hier merkte met de deuber is dat in een dik half jaar tijd (8 maanden) ik hem al meerdere keren breder of smaller heb moeten zetten door verandering van spieren. Soms al na 2 weken meer trainen.
En de zadelmaker is nog eens langsgeweest om de kussens bij te vullen.
Door de bewegingsvrijheid onder het zadel vind ik dat spieropbouw enorm snel kan gaan.


Als het een nieuw zadel is kan het zijn dat de vulling nog moet settelen en jou paard niet gelijk bespierd is geweest door het oude zadel en nu doordat ze vrij kan bewegen dat al is aan het rechttrekken? Dan ga je vanzelf scheef.

Voordat je een keuze maakt om het terug te sturen zou ik eerst nog eens kritische met de zadelmaker kijken of er aanpassingen nodig zijn. En of dat dan helpt.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:51

Dankjulliewel voor jullie reacties, tips en medeleven. Vandaag hebben we de bodem weer eens losgegooid, ik merkte dat deze toch wel hard geworden was, en ik weet niet of het daardoor komt, ofdat haar lastige dagen gewoon over zijn, het hoogtepunt van haar hengstigheid is ook klaar. Mijn instructrice vroeg ook nog of het niet gewoon kon dat ze wat spierpijn had doordat de kussens van dit zadel anders gevormd zijn en ze dat misschien nog niet helemaal gewend is.
Alleszins, ze liep vandaag alweer een stuk beter, ikzelf kon ook beter zitten en zij stelde zich open om samen met mij te zoeken naar een ritme waar we ons beiden comfortabel in voelden. Met een paard zoals haar moet je als ruiter gewoon enorm veel doen vanuit je rug en buikspieren zodat zij zich wil gaan ontspannen en ik denk dat ik dat vergeten was? Of het zat gewoon niet meer in mijn natuur, vroeger was ik namelijk de beste in doorzitten maar ik heb een jaar bijna alleen maar lichtgereden toen ik bitloos reed omdat ze haar rug nog niet optimaal gebruikte, wie weet moet ik het gewoon weer erg gaan trainen.

Wat mijn knieën betreft had ik vandaag spoortjes aangetrokken. Normaal droeg ik ze nooit omdat we toch maar wat basis doen, maar nu ik ook de travers en wijken en schouderbinnenwaarts etc meeneem in de training (letterlijk gewoon omdat ze dat nu gewoon weer kan met dit zadel) dat dit enorm belastend ,as voor mijn knieën en het nu wel handiger is dat ik met veel kleinere bewegingen een stuk duidelijker kan zijn. Daarom gebruik ik ze zeker niet heel de tijd maar wanneer ik ze nodig heb zijn ze er wel wat mijn knieën eigenlijk erg ontlast.

Daarmee denk ik dat het weer iets tijdelijks was en ik gewoon een beetje in de paniek schoot dat ik heel veel geld zou kwijt geweest zijn.

Hebben jullie die vilt dekjes van deuber zelf of gebruiken jullie allemaal gewone dekjes onder jullie zadels?

Nogmaals super bedankt om mee te denken, het helpt wel om een groep mensen te hebben die ook ervaring hebben met dit merk!

EDIT: ohja ik was nog vergeten dat er ook beugels met gedraaide ophanging komen om mijn knieën en enkels te ontlasten!

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:18

Heel goed, ik vind het echt enorm verschil maken zulke beugels. Ik heb de BR aerotech aan mijn zadel en heel tevreden.

Hopelijk was het een fase, samenloop van omstandigheden en kunnen jullie weer fijn rijden.

Ik stel mijn zadel ook zelf af tussendoor, daarom ook gekozen voor deuber. Is hier ook vaak nodig.

Het vilt dekje vond ik niet zo mooi passen onder mijn zadel (te groot, lang, waardoor mijn singel weer niet lekker paste). En de kleur ook mwah. Maar ik voelde wel echt verschil, meer demping.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:24

Ik rijd met gewone dekjes, maar er zijn er niet veel die goed liggen. Eigenlijk liggen alleen de Anky's echt fijn, dus daar ben ik nu een aantal van tweedehands aan het kopen. Was fan van Cal Rei omdat die zo goed ademen, maar onder mijn type zadel schuiven die als een malle. Dat zal echt wel per type zadel verschillen, denk ik.

Die van Deuber vind ik echt heel mooi, maar de prijs is me te gortig.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:27

Is er hier ook iemand met ervaring met een Deuber Quantum op een behoorlijk breed paard? Ik ben benieuwd….ik vind het erg mooie zadels en heb voorkeur voor de western uitvoering.

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 21:27

Hier de Quantum sport op mijn fjorden merrie :D.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:47

Kleine update, morgen komt hipica weer langs als het goed is om even te kijken naar het zadel, maar verder gaat alles hier wel weer beter. Het was gelukkig dus even een tijdelijke down en ik ben weer helemaal verliefd op mijn zadel.
Vraagje: hebben jullie al een (merk) hoofdstel gevonden die mooi bij de havanna passen?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 13:54

Jetta schreef:
Is er hier ook iemand met ervaring met een Deuber Quantum op een behoorlijk breed paard? Ik ben benieuwd….ik vind het erg mooie zadels en heb voorkeur voor de western uitvoering.


Hebben wel een behoorlijk breed paard, maar het is de Startrekk Comfort Western.
Lol ondertussen is ze bijna 100kg afgevallen, heeft ze een schoft ontwikkeld en ligt het prima, dit was een passessie (check het spekrolletje tussen de singelstoten :') ). Hebben deze al een heel stuk smaller kunnen zetten en ligt als een huis in combinatie met de FRA supersingel.
Afbeelding

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:35

Roosyes schreef:
Hier de Quantum sport op mijn fjorden merrie :D.

Leuk!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:37

Hoppit schreef:
Jetta schreef:
Is er hier ook iemand met ervaring met een Deuber Quantum op een behoorlijk breed paard? Ik ben benieuwd….ik vind het erg mooie zadels en heb voorkeur voor de western uitvoering.


Hebben wel een behoorlijk breed paard, maar het is de Startrekk Comfort Western.
Lol ondertussen is ze bijna 100kg afgevallen, heeft ze een schoft ontwikkeld en ligt het prima, dit was een passessie (check het spekrolletje tussen de singelstoten :') ). Hebben deze al een heel stuk smaller kunnen zetten en ligt als een huis in combinatie met de FRA supersingel.
[ [url=m/iFlUfM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb een Startrekk western commander nu op mijn paard, ook mooi, maar ja, die quantum hè :D

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:36

Waidida schreef:
Kleine update, morgen komt hipica weer langs als het goed is om even te kijken naar het zadel, maar verder gaat alles hier wel weer beter. Het was gelukkig dus even een tijdelijke down en ik ben weer helemaal verliefd op mijn zadel.
Vraagje: hebben jullie al een (merk) hoofdstel gevonden die mooi bij de havanna passen?

Intussen weer een maandje verder, ik ben benieuwd hoe het bezoek van Hipica verliep en hoe het nu gaat?

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 00:02

Dorien66 schreef:
Waidida schreef:
Kleine update, morgen komt hipica weer langs als het goed is om even te kijken naar het zadel, maar verder gaat alles hier wel weer beter. Het was gelukkig dus even een tijdelijke down en ik ben weer helemaal verliefd op mijn zadel.
Vraagje: hebben jullie al een (merk) hoofdstel gevonden die mooi bij de havanna passen?

Intussen weer een maandje verder, ik ben benieuwd hoe het bezoek van Hipica verliep en hoe het nu gaat?

Helaas kon hipica toch niet komen doordat ze meer werk had op de vorige stal dan verwacht, sindsdien er ook niks meer van gehoord.
Het zadel doet nog eerst iets naar rechts verschuiven maar eens we doorwerken zit dat weer recht en schuift het niet meer.
Ik zit nu ook een gaatje langer, heeft zeker 15 rijuren geduurd voor ik dat kon in balans, wat wel helpt voor mijn knieën samen met de br aerotech beugels en kleine sporen zodat ik de bewegingen zo klein en fijn mogelijk kan houden.
Het doorzitten is nog steeds een puntje, ik wil ze echt volledig over haar rug hebben wanneer ik doorzit, dat is bij haar ook echt nodig, en dat lukt ook niet altijd of soms pas na een langere tijd.
Verder merk ik het grootste verschil in galop, ik kan nu echt mijn benen ontspannen laten afhangen en echt zitten, vroeger spande ik mijn benen erg op, dat is nu zo goed als weg, ook door de nieuwe beugels die een enorm goede grip hebben waardoor ik niet het idee heb dat ik ze zo makkelijk kan verliezen.
Ook heeft ze nog niet gebokt met haar nieuwe zadel, het ergste wat ze tot nu toe gedaan heeft is een sprongetje met een kopzwaai toen het even error was in haar hoofd.
Kortom ik ben echt heel tevreden, het enige waarvan ik spijt heb is dat ik het niet vroeger gedaan heb.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:36

Dat is goed nieuws Waidida. Leuk om te horen, ik ben ook zo ontzettend tevreden met mijn El Campo.

Topic is een goede herinnering dat ik Hipica moet mailen voor een controle. Paard krijgt wat meer spier en ik heb de indruk dat het zadel wat meer naar rechts is komen te liggen. Hopelijk alleen de vulling wat aanpassen.