Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:43

Patricia heeft ook een Ibero Verano toch? Heb je die ook gepast? Ik vraag me af of die met een galerijtje op de achterkant je niet veel meer ruimte geeft in de zit dan de impuls die een normale lepel heeft.

Edit: sued-sattel heeft wel weer echt prachtige exemplaren te koop voor een goede prijs. Daar wordt ik spontaan hebberig van <3 <3

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 21:48

hoefijzer schreef:
Patricia heeft ook een Ibero Verano toch? Heb je die ook gepast? Ik vraag me af of die met een galerijtje op de achterkant je niet veel meer ruimte geeft in de zit dan de impuls die een normale lepel heeft.


Klopt die inderdaad ook geprobeerd.
S2 paste op dit model prima.
Alleen zat deze voor mij een stuk breder.
En omdat ik in de nabije toekomst van plan ben lange ritten te gaan maken durf ik het niet aan met oog op mn heupen.
Vroeger had ik altijd snel last van vanalles als ik te breed zat.
Voor nu zat het heel fijn maar ik denk na een paar lange ritten dat dat niet meer zo is

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:04

Ja ik snap heb, lastig. Ik had zelf een tijdje in een boomloos ghost zadel gereden dus daarna is alles zalig smal, zelfs als je deuber op de breedste stand moet :') .

Heb je verder nog andere type zadels gepast of zijn er verder sterke redenen om voor deze te gaan?
Je zou natuurlijk ook equimaro nog een keer kunnen laten komen en ook wat dressuurzadels goed voor Iberische paarden kunnen passen. Dan heb je misschien wel meer de zit die je wilt.

Ik moet zeggen dat ik groot fan ben van Deuber hoor, en ook heel blij ben met mijn zadel. Maar het zijn wel massieve zadels en ik vind hem zo op de foto ook al best flink ogen voor jou paardje, laat staan dat het nog een maat groter moet. Voor dat bedrag zou ik misschien toch nog wat meer passen voordat je een beslissing neemt.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:36

Leuk en interessant topic :j Ben mij ook aan het oriënteren op Deuber voor mijn jonkie. Wil haar aankomend voorjaar zadelmak gaan maken en tegen die tijd heb ik dus een passend zadel nodig. Verwacht dat ze nog wel gaat veranderen dus aanpasbaarheid is erg fijn.

Is er een bepaald type paard, qua bouw, waar Deuber het beste op ligt?

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:44

De beugelophanging kan bij de bestelling probleemloos verder naar achteren gezet worden. Op een bestaand zadel is dat wat lastiger.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:48

melrovers schreef:
De beugelophanging kan bij de bestelling probleemloos verder naar achteren gezet worden. Op een bestaand zadel is dat wat lastiger.


Vind het toch wel heel jammer dat ik over zulke dingen niet geïnformeerd ben eigenlijk. Beetje van de koude kermis thuis komen na een consult...


De lengte van het zadel bij s1 2 3 zou het zelfde moeten zijn volgens Deuber.

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:56

Ik heb een deuber quantum sport s3. Maar dat is lastig vergelijken denk ik. Ik kan in dé s2 van mijn vriendin ook goed zitten maar vind de s3 toch fijner.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:54

Vandaag horse stuff and more over de vloer gehad.
Wat een geweldige dames en vooral, wat een verschil!
Ik ben onwijs goed geholpen en alle vragen die ik hier nog had zijn weg.
S3 was speciaal voor mij uit Duitsland gehaald maar was te lang voor mijn paardje.
Waarschijnlijk een andere boom oid en de S2 zat als gegoten met minimale aanpassingen.
Nu heerlijk even uitproberen:D
Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:44

Ooit, ooit komt er ook een Deuber. Liefst zo'n barok zadel. Wat zijn die zo ongelofelijk gaaf <3 Ik kwijl even verder in dit topic, haha.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:59

Afbeelding

Mijn, hier al eerder voorbij gekomen, Deuber! Wat een fijn zadel. Zo anders dan de startrekk espaniola waar we een paar jaar geleden mee rond reden.

Ik kijk regelmatig even op de Duitse eBay/kleinanzeigen en zie toch wel veel praktische nieuwe el Campo zadels voorbij komen. Ik had ook een lichte voorkeur voor de el Campo maar zie ze best veel te koop staan, als nieuw nog. Toch benieuwd wat de reden daar dan van is.. wat heb jij uiteindelijk besteld KellyR?

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:46

Roelke_ schreef:
[ [url=m/Mx6vP9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn, hier al eerder voorbij gekomen, Deuber! Wat een fijn zadel. Zo anders dan de startrekk espaniola waar we een paar jaar geleden mee rond reden.

Ik kijk regelmatig even op de Duitse eBay/kleinanzeigen en zie toch wel veel praktische nieuwe el Campo zadels voorbij komen. Ik had ook een lichte voorkeur voor de el Campo maar zie ze best veel te koop staan, als nieuw nog. Toch benieuwd wat de reden daar dan van is.. wat heb jij uiteindelijk besteld KellyR?


Ik heb nog niks besteld. De impuls heb ik nu op proef om te kijken hoe en wat. Gisteren na mijn les toch een afdruk op de schouder waardoor ik een beetje een hmm gevoel heb en mijn instructrice vind dat het zadel te veel duikelt. In overleg met horse stuff and more zou ik het zadel een pietsje smaller kunnen zetten zouden dingen waar ik nu tegen aanliep opgelost moeten zijn.

De el Campo is voor mijn Spanjaard te lang. De shorty zou wel passen. Maar zelf zat ik totaal niet fijn in dit zadel. Ik had niks aan de wrongen en schoof teveel in het zadel.

Dat is verder natuurlijk geheel persoonlijk. Want Marieke die de zadels laste had een el Campo en was er helemaal dol op. Zij had ook een heel anders figuur als mij waardoor zij weer minder lekker zou kunnen zitten op de Impuls

Edit, volgens mij is jouw paardje ook vrij kort? Dus zou de gewone el Campo af vallen.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:55

Wat een leuk setje met dat cognac hoofdstel erbij, en ik zie dat de singel het ook nog gewoon doet! :))

Ik verbaas me ook wel over de enorme hoeveelheid El Campo's die je tweedehands kunt krijgen in Duitsland. Blijkbaar is dat toch echt het populairste model op dit moment, maar het blijft inderdaad vaag dat veel al binnen 1 jaar en bijna ongebruikt weer verkocht worden. Dat kan ik me bij de andere Deuber barokmodellen niet herinneren, die zijn vaak toch wel gebruikt voor ze weer doorverkocht werden.

@ KellyR: het zadel op jouw foto ligt zeker voor een Deuber ook wel vrij laag op de schoft. Zat de afdruk bovenop de schouder of aan de zijkanten? Als het aan de zijkanten is dan zal smaller zetten namelijk niet zoveel doen en de boel nog krapper maken.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:21

xyzutu2 schreef:
Wat een leuk setje met dat cognac hoofdstel erbij, en ik zie dat de singel het ook nog gewoon doet! :))

Ik verbaas me ook wel over de enorme hoeveelheid El Campo's die je tweedehands kunt krijgen in Duitsland. Blijkbaar is dat toch echt het populairste model op dit moment, maar het blijft inderdaad vaag dat veel al binnen 1 jaar en bijna ongebruikt weer verkocht worden. Dat kan ik me bij de andere Deuber barokmodellen niet herinneren, die zijn vaak toch wel gebruikt voor ze weer doorverkocht werden.

@ KellyR: het zadel op jouw foto ligt zeker voor een Deuber ook wel vrij laag op de schoft. Zat de afdruk bovenop de schouder of aan de zijkanten? Als het aan de zijkanten is dan zal smaller zetten namelijk niet zoveel doen en de boel nog krapper maken.


Ter hoogte van waar de wrong begint op het zadel. Ik weet niet zo goed of dat onder de zijkant of bovenkant valt :') veel meer bovenop kan toch niet lijkt me?

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:23

Ik bedoelde eerder dat voor een deuber hij vrij laag bovenop de schoft ligt. Je kunt bij Deubers vaak 3-4 vingers tussen schoft en bovenkant zadel steken, deze lijkt eerder 2 vingers te zijn. Ook de achterkant ligt lager dan gemiddeld. Deuber heeft verschillende kussendiktes, misschien dat deze bij dit zadel (aan de voorkant misschien alleen) dunner zijn? Zijn de kussens qua vulling aangepast zodat het testzadel het beste aansloot op de rug van je paard?

Als je zadel maar 2 vingers ruimte boven de schoft geeft bij een paard met smalle schouders dan betekent dat over het algemeen dat de kussens vrij dun zijn en dat het kopijzer aan de zijkanten ook dichter tegen schouders aan ligt, waardoor de schouderbladen minder ruimte krijgen om onder het kopijzer door naar achteren te bewegen. Dat kan afdrukken op de schouder veroorzaken.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:26

KellyR schreef:
Ik heb nog niks besteld. De impuls heb ik nu op proef om te kijken hoe en wat. Gisteren na mijn les toch een afdruk op de schouder waardoor ik een beetje een hmm gevoel heb en mijn instructrice vind dat het zadel te veel duikelt. In overleg met horse stuff and more zou ik het zadel een pietsje smaller kunnen zetten zouden dingen waar ik nu tegen aanliep opgelost moeten zijn.

De el Campo is voor mijn Spanjaard te lang. De shorty zou wel passen. Maar zelf zat ik totaal niet fijn in dit zadel. Ik had niks aan de wrongen en schoof teveel in het zadel.

Edit, volgens mij is jouw paardje ook vrij kort? Dus zou de gewone el Campo af vallen.


Wat fijn dat je het zadel eerst even goed kunt testen! Ik had inderdaad al op hun website gezien dat testen zelfs gratis is voor een week. Ik ben benieuwd of je het zadel goed passend krijgt.

Mijn haflinger staat er wat knullig bij op de foto haha maar is wel kort, maar niet extreem ofzo. Het zou dan inderdaad wel een shorty moeten worden. Misschien is dat de reden dat de El Campo's veel te koop staan in Duitsland, dat niet iedereen er even goed in kan zitten ofzo.

@xyzutu het kost(te) even wat werk van vocht/vet toevoegen maar de singel is nu fijn soepel. Na elke keer rijden weer goed schoonmaken en invetten is hij al mooi opgeknapt. Ook wel weer een dankbaar klusje als het weer mooi en soepel wordt :Y)

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:35

Gaaf dat het gelukt is want hij staat er erg mooi bij qua kleur, dat vind je anders niet zo snel.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:39

Een zadel wat te wijd aan de voorkant is zal vaak veel druk achter de schouder geven.

Anoniem

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:00

Ligt dat niet aan waar het zadel te wijd is?
Een zadel dat een de bovenkant goed past maar aan de onderkant te wijd is zal drukken achter de bovenkant van de schouder. Een zadel dat aan de bovenkant te wijd is en aan de onderkant in principe breed genoeg zal lager achter de schouder drukken. Vandaar dat ik vroeg waar de afdruk precies op de schouderpartij te zien was.
Bij Startrekk had je bijvoorbeeld mensen die een zadel met een U-vormig kopstuk kochten omdat ze gehoord hadden dat dat meer ruimte gaf, maar vergaten dat die kopijzers over de hele lengte naar beneden moesten aansluiten. Dus kreeg je dat een aan de bovenkant extra breed kopijzer alsnog ging drukken omdat de schoft nu weliswaar rondom mooi vrij lag, maar de takken aan de onderkant in het paard duwden.
Bij Deuber kun je natuurlijk wel weer een hoop opvangen met de kussens.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:39

Met te wijd bedoel ik dat als je het paard opmeet en de breedte van het kopijzer nameet dat het kopijzer dan breder is dan de maat van het paard, dan komt het klem te zitten achter de schouders (zoekt de plek op waar het kan blijven liggen). De ruimte tussen de kussens is minstens zo belangrijk, het gaat niet alleen om het kopijzer natuurlijk. Want ook daar kunnen veel problemen ontstaan. En dat is wel fijn aan Deuber, je kunt de kussens ook verplaatsen die zitten voor en achter gewoon ingeschroefd.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:41

Roelke_ schreef:
Mijn, hier al eerder voorbij gekomen, Deuber! Wat een fijn zadel. Zo anders dan de startrekk espaniola waar we een paar jaar geleden mee rond reden.

Ik kijk regelmatig even op de Duitse eBay/kleinanzeigen en zie toch wel veel praktische nieuwe el Campo zadels voorbij komen. Ik had ook een lichte voorkeur voor de el Campo maar zie ze best veel te koop staan, als nieuw nog. Toch benieuwd wat de reden daar dan van is.. wat heb jij uiteindelijk besteld KellyR?


Ik ben wel benieuwd hoe het Deuber zadel anders is als de Startrekk eigenlijk.
Tot nu toe lijken de Startrekkjes erg netjes op mijn paarden te liggen, dus eigenlijk zou voor mij het een logische stap zijn om daaruit naar een Deuber te kijken als ik wat anders zoek.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:08

Ik heb afgelopen week de zadelfitter bij mijn Franse trektochtzadel gehad. Ondanks dat deze 1,5 jaar terug tweedehands op maat was gemaakt voor mijn paardje zit hij nu al niet ideaal meer vanwege veranderende vorm. Het is een zadel waar weinig aan te veranderen is helaas. Dus deze moet in de verkoop. Volgens de zadelpasser zou een Deuber een hele goede optie zijn vanwege de grote aanpasbaarheid.

Ik wil heel graag een Deuber Quantum passen en proberen, maar ik kan geen contact krijgen met Equimaro en in Nederland zijn deze verder niet te vinden of te proberen. Om nu met paard en al naar Duitsland af te reizen vind ik ook een beetje heftig.
De Duitse ebay houd ik al een tijdje in de gaten en daar zie ik net een Quantum Short & Light Western S2 op staan, zo goed als nieuw. Dit is echt precies het zadel dat het meest geschikt zou kunnen zijn qua maat en voor mijn, mijn paardje en ons gebruiksdoel. Het is natuurlijk een enorme gok om dit zadel te kopen en te laten opsturen. Ik vraag mij af of, als het zadel toch niet perfect blijkt te passen, ik deze in Nederland weer kwijt zou kunnen raken voor dezelfde prijs. Wat denken jullie? (Vp van dit zadel is 1900,-)

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:49

siskeh schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het Deuber zadel anders is als de Startrekk eigenlijk.
Tot nu toe lijken de Startrekkjes erg netjes op mijn paarden te liggen, dus eigenlijk zou voor mij het een logische stap zijn om daaruit naar een Deuber te kijken als ik wat anders zoek.


Mijn startrekk had vrij dunne, van die met klittenband verplaatsbare, kussens. Deuber is echt meer zadel met kussens. Op een gegeven moment kreeg ik de startrekk niet meer passend, hij kon niet breder. Deuber heeft een andere pasvorm. Ik dacht deze op het breedst te zetten voor mijn ronde paard maar toen was het zadel veel te wijd. De zit is ook anders.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:56

Jeetje komt ze weer, jullie zullen wel denken.
Vandaag een buitenrit gemaakt en daarna de zweetplekken geïnspecteerd.
Nu zit er(aan beide zijdes) een droge plek onder het kopijzer.
Ook gaat de zweetplek weer iets over de schouder heen.
Dus weer geappt met foto's.
Zij zegt dat het goed is als deze plek droog is, volledig nat is ook goed, maar dit dus ook. En ze heeft het echt specifiek over deze plek en dus niet op andere punten. Het betekent dat het zadel stil ligt.
De natte plek op de schouder is ook fijn want dat betekend dus dat het zadel daar over de schouder heen kan bewegen een droge plek zou daar niet goed zijn. Zadel zou ook iets naar achteren geschoven mogen worden, dat zal dan mijn fout in deze zijn geweest, met enkel boomloos ervaring.
Nu ben ik gaan googlen en kom ik eigenlijk alleen maar drukpunt verhalen tegen :')
Inmiddels ook zoveel slechte verhalen over zadelpassers tegen ben gekomen dat ik niet zo goed meer weet wie ik nou moet geloven.

Zij zegt het zelf ook bij haar eigen paard te hebben, zijn er meer gebruikers van Deubers die dit hebben?
Afbeelding

Afbeelding

Roosyes
Berichten: 758
Geregistreerd: 02-10-08

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:19

Ja, dat heb ik ook wel eens. Meestal zet ik hem dan gewoon wat breder en dan is die weer egaal nat. Mijn fjord veranderd heel veel, gelukkig veranderd de Deuber gewoon mee :).

Ik snap je zorgen ik hou ook niet van droge plekken. Maar na 10 zadels past deze echt het beste en hij zit HEERLIJK.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:29

KellyR zo'n 'groot' droog stuk zou wel eens op een stille ligging kunnen duiden. Mijn vorige zadel was te smal en dan onstond er echt en droog rondje aan beide kanten onder het kopijzer. Dit lijkt meer op het dragende oppervlak als ik het zo bekijk..... blijft lastig.... ):