Ervaringen met Deuber zadels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:42

Ze verschillen inderdaad van lengte, ik heb een Ronda in S2 en die is kort genoeg voor mijn haflinger. Het afstellen met de inbussleutel werkt heel fijn, ik vind het echt ideaal en volgens mij hebben alle modellen deze boom tegenwoordig.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:27


Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:32

Dan kom ik op s2 uit wel. Als het enigzins vergelijkbaar is met Engelse maat..
Ter zijner tijd maar eens oriënteren..

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:03

Muze schreef:
Ik probeer me rustig wat te oriënteren op zadels voor mijn Camargue, nog niet voor nu maar deze zomer wordt hij 4 en kunnen we rustig aan wat zadelmak maken.
Deuber staat ook op mijn interesse lijst echter zie ik nauwelijks passers?
Zijn het korte zadels?
Ik zie er best wat op marktplaats af en toe, ook die met de zelf te stellen boom ( imbussleutel), hoe zijn ervaringen daarmee?


Ik heb er een gehad, heerlijk zadel. Zat enorm lekker. Heb er uren mee buiten gereden.
MAAR….. dat inbussleutel systeem vind ik echt k*t…
Op het moment dat je hem smaler maakt worden deze zadels van Deuber automatisch rechter. Op het moment dat je hem breder maakt minder recht, als in meer geschikt voor een wat hollere rug. Ik vond dit zeer onlogisch. Want op het moment dat mijn merrie breder werd door training, werd haar rug ook juist ietsjes rechter (zeker niet holler) doordat ze ook de buikspieren meer aan kon spannen. Het zadel werd breder gemaakt maar werd ronder, dus kon heen en weer kiepen nu….Ik kon mijn dure zadels dus gaan verkopen…

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:02

Dat herken ik wel van dat ronder worden naarmate het kopijzer groter gezet is.
Bij deuber "voel" je het naar mijn gevoel iets meer, maar ook met veel andere zadels met een verwisselbaar/verstelbaar kopijzer heb je dit een beetje is mijn ervaring.(Met startrekk had ik dit ook)

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:05

Ik merk het dus niet echt dat ronder worden, wel dat het tussenkanaal breder wordt naarmate je 'm breder zet wat juist een pluspunt is. Ik moet zeggen dat nu mijn merrie altijd op dieet is ivm insuline resistentie ze nu goed op gewicht is en ik mijn zadel niet zo breed hoef te zetten.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:21

Klein schopje naar boven omdat de zadelpasser is geweest en ik de Deuber El Campo (shorty) heb gekocht. Het was liefde op het eerste gezicht. Nog nooit in zo'n zacht zadel gezeten dat mij zo goed past. Zelfs de kniewrongen, waar ik twijfels over had, want hele korte benen.

En: het paste op mijn paard (pony eigenlijk) met extreem korte rug en hij liep er ook ontspannen onder. Heel fijn, want zijn mening is het belangrijkst. Na stap, draf en galop lag het nog precies op dezelfde plaats. Dat is op mijn paard de eerste keer, tot nu schoof alles, echt alles, naar voren.

En móói dat het is!

Keuze was niet moeilijk dus. Moet nog een paar maanden geduld oefenen voor het zadel in mijn maat geleverd wordt, kan bijna niet wachten.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:26

Spannend! Wat voor kleuren gaat je zadel worden? grappig, voor mij voelt het ook nog steeds zo. Alsof het zadel voor ons gemaakt is. Je gaat vast heel blij zijn met je zadel straks!

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 07:49

Hij wordt bruin (havana, heette dat geloof ik) met donkerbruin, bijna zwart. Vond ik handig, want dan kan ik zowel mijn zwarte als bruine samengeraapte tuig gebruiken. En rood stiksel, want ik houd van rood. Geen tooling, wel concho's.

Goed om te horen dat het zadel je zo goed bevalt. Is een rib uit het lijf, maar voor iets van kwaliteit vind ik dat de moeite waard.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 10:27

Zou ik mogen vragen wat zo’n zadel dan kost?
( mag natuurljk ook pb)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 12:01


sasja0705
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 13:31

miereneter schreef:
Hij wordt bruin (havana, heette dat geloof ik) met donkerbruin, bijna zwart. Vond ik handig, want dan kan ik zowel mijn zwarte als bruine samengeraapte tuig gebruiken. En rood stiksel, want ik houd van rood. Geen tooling, wel concho's.

Goed om te horen dat het zadel je zo goed bevalt. Is een rib uit het lijf, maar voor iets van kwaliteit vind ik dat de moeite waard.


Tip van mij - zodra jouw zadel kommt, ga hem heel goed controleren.
Materiaal, stiksels, is die recht , enz.
Deuber laat ondertussen - zoals bijna allen- in Verweggistan produceren ( moet even weer opzoeken waar precies)

Toen ik die van mij (trouwens ook van Südsattel) op de Equitana kocht, had ik het nog niet door.
Prachtig zadel, hoor, daar niet om maar geen enkel verglijk in afwerking en materiaal (leer) tenopzichte van mijn eerste - dat was een Startkrekk en nog echt "made by Deuber " en niet " for" ...

Maar echt genaaid voelde ik mij toen mij probeerd werd wijs te maken dat er in mijn Relvas Herman Oak leer verwerkt was... niet dus.
Maar volhouden.
Ulli Deuber is niet voor niets weg...

Ik was echt superfan van Deuber - is hier ook nog te lezen. Maar ondertussen moet je echt heel goed uitkijken

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:13

De zadels zijn in zuid Amerika gemaakt, de oude en de nieuwe. Wel bij een andere fabriek.

Ik deel deze mening over het kwaliteitsverschil overigens niet. Daar hebben we het vorige pagina ook al over gehad, dus ga er verder niet over in discussie. Kan iedereen zelf terug lezen op de vorige pagina.

Zelf heb ik ondertussen er ook een extra bijgekocht, een van de originele makelarij, en een vriendin van mij ook eentje, reeds iets van 15-20 jaar oud is. Beide echt absolute toppers, net als mijn nieuwe deuber. Ik kan in afwerking qua stiksels, opbouw en leerkwaliteit geen verschil vinden. Boomvorm is iets veranderd, niet beter of slechter maar hangt af van het paard. Behalve dat de kussens van mijn nieuwe zadel gewoon een betere vormen hebben, dus ik zou zelf altijd voor een nieuwe gaan als je de kans hebt.
(Ik heb het niet over tooling of kleur kwaliteit oid overigens, mijn zadels zijn allemaal zwart. )

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:07

Muze schreef:
Zou ik mogen vragen wat zo’n zadel dan kost?
( mag natuurljk ook pb)


Op de site van Hipica staan de prijzen erbij voor alle modellen. Op marktplaats (heel soms) en op de Duitse Ebay kun je ze tweedehands kopen. De mijne wordt iets van 3200 euro uit mijn hoofd.

Ik heb het topic doorgelezen en de discussie gevolgd, ook over de kwaliteit. Heb ook twee Duitse fora doorgespit, precies dezelfde discussie. Altijd goed om kritisch te kijken als het zadel arriveert, zal ik zeker doen.

Het lastig hieraan vind ik dat mensen altijd verschillende ervaringen hebben met zowel zadels als zadelpassers. Overigens komt mijn zadelpasser het nieuwe zadel ook nog aanpassen, en dan over een aantal maanden controleren. Dus er zijn twee paar ogen gericht op het zadel.

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:33

Ik vraag het hier even, ik ben me voor mijn 5 jarige merrie aan het orienteren op een deuber. Ik vind zelf de el campo erg mooi en de ibero verano lijkt me ook wel wat.

Ze word momenteel rustig ingereden en de aanpasbaarheid van de deuber trekt me wel gezien ze natuurlijk nog gaat veranderen.

Zijn er zadelpassers met deuber zadels in Limburg? Of Brabant. Anders word het belachelijk duur met de reiskosten.

Mijn niet Spaanse spekkie zo en onder her zadel. Ik denk dat een deuber wel zou passen bij haar bouw. Ze heeft een brede voorkant wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 00:16

Hier kun je de dealers van Deuber zoeken, ook voor Nederland:
https://deuber.de/index.php/fachhaendle ... ndler.html

Ik heb ook geen Spanjaard hoor (een arabier), de El Campo ligt perfect op hem. Maar verstelbaar of niet, je zult het toch moeten passen voor je het zeker weet.

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:16

miereneter schreef:
Hier kun je de dealers van Deuber zoeken, ook voor Nederland:
https://deuber.de/index.php/fachhaendle ... ndler.html

Ik heb ook geen Spanjaard hoor (een arabier), de El Campo ligt perfect op hem. Maar verstelbaar of niet, je zult het toch moeten passen voor je het zeker weet.



Bedankt! Ik heb contact opgenomen met eentje die redelijk in de buurt zit. Jammer dat in limburg niemand dichtbij is.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:29

Ik ben ook op zoek naar meer ervaringen..
Kun je deze op equitana uitproberen? :+

Hoe zit het nou met de boom? Het is geen boomloos.. maar ook geen echte boom toch?
Vilt verdraagt mijn paard niet helaas, dus er moet iets van wol of ademend katoen/bamboe onder.

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:39

Je hebt bij deuber de ultraflex boom en de lederen boom. De UF boom is zeker niet boomloos. Valt gewoon onder de boomzadels. Wat betreft dekjes: grandeur maakt hele fijne dekjes op maat voor verschillende modellen. De pasvorm en kwaliteit van grandeur is echt top.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:57

Ik ben van boomloos afgestapt en wil dat ook niet meer. Ik heb nu een flex carbon boom. Wil niet vast zitten aan een bepaald dekje ivm drukverdeling.
Hoor wisselende ervaringen over Hipica? Heeft zij alles van de website ook om uit te proberen?

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 07:14

Ik heb sinds twee weken mijn Deuber El Campo. Deuber heeft boomzadels, en ook een boomloze lijn, Startrekk. Mijn El Campo heeft een boom. Het kopijzer is traploos verstelbaar, dat is heel fijn bij mijn jonge paard. Ik ben heel, heel tevreden over het zadel. Heb een Arabier met een ultrakort ruggetje, deze past goed. Het ligt als een huis, schuift niet en het zit heerlijk. Voor mij is dit model perfect, maar dat moet je natuurlijk uitproberen. Enige 'nadeel': peperduur.

Hipica is twee keer hier geweest, eerst om zadels uit te proberen, en daarna om het nieuwe zadel bij levering op paard aan te passen. Als ik ca. 20 keer gereden heb, komt ze nog een keer voor controle. Ik vond haar kundig (en dat vond mijn zeer kritische stalhoudster ook), ze neemt haar tijd, en ze is goed te bereiken.

Macs, ik heb er een gewoon dekje onder, het is niet boomloos dus geen inlagen nodig.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:01

Thanks voor de info! Ik neig ook naar de el Campo.
Belangrijk voor mij is dat mijn zitbeenknobbels voldoende vering kunnen hebben, dus geen hard oppervlakte zoals de meeste zadels. Hoe ervaren jullie dat?

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Ervaringen met Deuber zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:09

De El Campo zit superzacht.

Igniss

Berichten: 991
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:49

Ik rij hier al een tijdje met de ibero verano. Echt een boterzacht zadel. Mijn paard veranderd wel enorm dus morgen komt de zadelpasser weer kijken wat we kunnen aanpassen. Nu ze doorgereden word komen de spieren enorm opzetten dus ik ben blij dat die traploos verstelbaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Hier gewoon PS en ES dekjes eronder. Blijft prima liggen.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:38

Igniss schreef:
Ik rij hier al een tijdje met de ibero verano. Echt een boterzacht zadel. Mijn paard veranderd wel enorm dus morgen komt de zadelpasser weer kijken wat we kunnen aanpassen. Nu ze doorgereden word komen de spieren enorm opzetten dus ik ben blij dat die traploos verstelbaar is.

[ [url=m/iouloR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eWkKDO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier gewoon PS en ES dekjes eronder. Blijft prima liggen.


Staat prachtig! Heb je hem toevallig tweedehands gekocht? Volgens mij is dit mijn zadel geweest :D