Fryso zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Fryso zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 07:12

Ik rij sindskort weer op een Fryso, model Legacy. Ik had ooit zon zadel maar paste niet meer. Oorzaak zat in feit dat paard te weinig gevoerd kreeg op een pensionstal. Maar zadel wasal verkocht. Nu dus tweedehands weer exact hetzelfde zadel gekocht. Heerlijk.

Wat zijn jullie ervaringen met fryso? Ik heb een paard met hoge schoft en brede schouder. Daar liggen ze dus goed op, het is ook absoluut geen puur friezenzadel.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:31

Toevallig heb ik er eergisteren eentje aangeschaft (ook Legacy) omdat bij mijn vorige zadel de boom gebroken bleek te zijn :\

Gisteren voor t eerst thuis ermee gereden en ik moet zeggen dat ik als een huis zat :D een hele ervaring voor mij.
Ik heb dan wel een brede Fries maar ken idd ook mensen die m op paarden met een hogere schoft hebben liggen.
Ik weet niet of je er ook lekkerder in zit met een bepaald postuur maar mijn instructrice is vrij klein en die kon er niet goed in zitten. Ik ben aan de lange kant (plm. 1.80) en zit er super in :) Maar ik weet niet of dat daardoor komt of dat het puur toeval of voorkeur is.

germie

Re: Fryso zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 07:56

Ik ben 1.82 en veel zadels zitten mij niet. Bijrijderis 1.70 en zit er ookgoed in.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:09

Tja, ik ben me in het verleden kapot geschrokken toen de zadelmaker het ding opentrok en alle mankementen aan het licht kwamen. Kwam nieuw uit de winkel en heeft me bijna een paard gekost...
Ik hoop dat ze tegenwoordig beter van kwaliteit zijn, zeker aan de onderkant.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:20

Hier hele slechte ervaringen met Fryso. Het zadel paste niet en de service was om te huilen. Heel veel mee af gezien en uiteindelijk het zadel teruggestuurd...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:44

Ik ben erg blij met mijn Fryso zadel. Het ligt als een huis en ik zit er ook heerlijk in. Ik heb de Lux met de, aangepaste, kussens van een Legato. De Legato was de enige die enigszins normaal op mijn paard lag, rondgeribt, platte rug en brede schoft, maar nog niet helemaal goed. Inmiddels is het zadel 2 keer gecontroleerd door zadelpassers uit de buurt en die vonden het ook echt goed liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:01

Ik heb een paar maanden geleden een gebruikte Fryso overgenomen van iemand voor ons nieuwe paard, door hele arme bespiering was dat het enige zadel dat passend te krijgen was.
Ik heb het aan laten passen door mijn eigen zadelmaakster.

Ik moest even aan de zit wennen, heb op mijn andere paard een Wow met hele ondiepe zit. Maar voor op een paard dat wat hoger opgooit vind ik het toch best een heel fijn zadel.

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:04

Ik heb ook een legacy gehad, paard liep er stukken beter onder dan de andere zadels die we geprobeerd hebben en het zat ook als een huis.. Nooit problemen gehad :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:30

Ze zitten buiten kijf lekker. Veel schuim bovenop de boom.
Maar kijk aub ook naar het belang van je paard. Wat gebeurt er onder de boom?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:45

Hier ook een blije Fries onder een Fryso. Heel veel gezeik gehad met zadel, maar deze ligt m het lekkerst. Dat laat ie ook duidelijk merken in gedrag en hoe die loopt. Iedereen zit er als een huis in, en de kussens zijn netjes gevuld.

Hoe die blijft bij intensief gebruik (wedstrijden, 5x per week training in de bak) etc. weet ik niet, hier word ie gebruikt voor een keer of 3 in de week door het bos te sjokken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:54

Mijn eerste heb ik 2 jaargehad. Was nog als nieuw. Die ik nu heb zie je dat het gebruikt is, maar ook nog zeergoed.

Kussens blijven ook goed lijkt het. Dus prima zadel zo.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:06

Dees, ik snap je bezorgdheid helemaal en kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je dat hebt gehad, maar Fryso zadels worden gemaakt in een fabriek waar ze meer bekende zadelmerken maken. Weet alleen even niet meer welke merken, geheugen als een zeef :o :+ . Maar als de kwaliteit van de zadels daar echt altijd slecht zou zijn, zouden al die merken hun heil wel elders gaan zoeken. Ik heb zelf ook een probleempje gehad met mijn zadel en daarvoor nog contact gehad met de zadelmaker uit Engeland. Het was maar een klein probleempje waar ik best mee kon lachen maar vanuit Fryso en Engeland is dat heel serieus opgepakt en netjes afgehandeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:26

Het ging bepaald niet om de kwaliteit van het leer ;)

Het ging (o.a.!) om de beugelhaken, die echt recht naar beneden staken, dus niet in het verlengde van de boom maar recht de rug van het paard in.
En nog een paar van dat soort serieuze misstanden.

De doorsnee Fryso ligt op een Fries. Die zijn doorgaans wat minder gevoelig in dingen.
En helaas, anno 2017 zijn er helaas legio ruiters van mening dat "lekker zitten" synoniem is voor "kwalitatief goed zadel". Nou ja, ik denk dat er meer Fryso-zadels foute boel zijn dan dat de eigenaren daarvan in de gaten hebben.

Nogmaals, ik hoop dat het tegenwoordig meevalt met die Fryso's. Maar ga er niet zomaar vanuit dat het wel goed zal zijn...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:34

Mijn 2e hands Fryso is gecontroleerd door mijn zadelmaakster en door haar op maat bijgevuld.
Ik mag er vanuit gaan dat als er iets mis zou zijn met dit zadel ze mij wel geadviseerd had om het niet te kopen.
Het ligt bij ons op een arabo fries en die is verre van ongevoelig...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:36

Ik ken ook mensen die gewoon tevreden zijn over hun Fryso.
Ze zullen vast niet allemaal zo slecht zijn als de mijne was. Maar goed, je zult maar net zo eentje kopen als die ik had...
Vandaar, ik geef het signaal af.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:56

Misschien heb jij net een 'maandagochtend' zadel gehad...
Ik vind het wel heel slecht trouwens hoor, is zeker niet goed te praten!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:22

Dees schreef:
Ik ken ook mensen die gewoon tevreden zijn over hun Fryso.
Ze zullen vast niet allemaal zo slecht zijn als de mijne was. Maar goed, je zult maar net zo eentje kopen als die ik had...
Vandaar, ik geef het signaal af.

Alsof er geen enkele goeie tussen zit :P

Begrijp trouwens wel dat je er nu klaar mee bent hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 15:05

Ik vind massimo prut. Slechterkan niet. Heb eenmassimo 4 maanden gehad en schoft stuk, een beugelhaak krom en boom krom. Nieuwgekocht. Dus er zitten overal slechte zadels tussen.

Fryso doet aan rebranding. Dus laat zadels net als mfsc bij engelse makers maken. Sankey, Ideal, enz. Je koopt ze onder een andere naam. Zo is de legacy ergens anders gemaakt alsde lux voor zoverbegrepen. Dus ook echt een andere maker. Maargemiddeldgenomen zijn fryso zadels echt fijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:10

Ik ken ook meerdere Zaldi's met een scheve boom...
ik denk dat er overal wel een paar missers bij zitten, het ene merk misschien iets meer dan het andere...

Ik hoor bijv ook over Mac rider dat het van binnen vaak prut is, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik heb zelf gelukkig buiten die ene Zaldi, die ik nog op proef had, nooit ellende mee gemaakt met rare zadels.
Maar over bijna elke merk hoor je wel eens iets wat niet in orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:11

Ik heb een Fryso voor mijn Trekpaardmerrie, een perfecter zadel heb ik me niet kunnen wensen.
In de eerste periode fanatiek mee gelest, zeker 4 keer per week mee gereden en daarna lekker het bos in.
Af en toe een sprongetje.
Is in al die tijd maar 1x opgevuld geweest en zelfs dat was niet eens persé nodig.

Onze Kwpn'er had ook een Fryso, lag ook perfect op hem. <3

Ik vind niet iedereen daar even klantvriendelijk, maar dat de zadels zo mooi liggen en goed blijven is voor mij meer waard.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:22

Mijn ervaringen met fryso is ook om te huilen.
Ik kocht een tweedehands zadel, voor een flink bedrag. Aparte boom maat, maar oke.
Bij het rijden schoof het zadel alle kanten uit, dus toen fryso op stal was (3 weken later) er naar laten kijken. Zadel was perfect alleen moest een ik andere singel. Anatomisch, bij hun vandaan, 130 euro.
Zadel bleef schuiven, lag aan mijn paard want die was scheef. Of ik wel even 75 euro opvulkosten wilde betalen.....

4 maanden later, komt een andere zadelmaker en deze vertelde mij dat mijn zadel 2 boommaten te groot was. Ik mocht er per direct niet meer mee rijden want ik maakte meer kapot dan mij lief was.
Ik heb fryso gebeld, maar daar kreeg ik niet wat ik wilde horen. Ze doen niet aan inruil op tweedehands zadels (op een andere tweedehands) maar ze wilde mij wel tegemoet komen en het voor deze keer doen.
Mijn huidige zadel, leverde alleen 400 euro minder op dan dat ik er 4 maanden terug voor had betaald.
En ik moest voor het andere zadel nog eens 1000 euro extra betalen, dan zou ze het zadel op sturen....... Ik moest dan zelf maar even kijken of het goed lag en anders kon ze wel iemand sturen tegen reiskosten vergoeding.

Je kunt begrijpen dat ik toen direct klaar was met fryso!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:58

Maar dat je boom te wijd is ligt aan de zadelpasser die zijn werk niet goed heeft gedaan lijkt me, dat ligt niet aan het zadel zelf.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 16:52

En laat die gene nou net de eigenaar zijn die mijn zadel gepast heeft!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:08

Ow oké ik snap 'm nu geloof, jij bedoelt je dat een nieuw zadel aan hebt laten meten door iemand van Fryso zelf?
Tja, dan ligt het nog aan de mensen, je kunt een goed product slecht maken door het verkeerd aan te meten, dat is lekker stom zeg...
Kan me voorstellen dat je daar niet blij mee bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:09

Je zit idd als een huis, bij mij té.. Ik krijg last van mijn enkel in die zadels omdat ik mijn been niet zo kan houden dat mijn enkel wat ontlast word. Met andere zadels heb ik er lang niet zo'n last van.