Hoe kom je aan een passend 2e hands zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Hoe kom je aan een passend 2e hands zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 21:40

Ik ben nu bezig met een zoektocht naar een 2e hands zadel voor mijn verzorgpony. Ik loop er steeds tegenaan dat ik wel zeker wil weten dat het zadel past maar dat je nooit heel veel zadels hebt om te laten passen.
Ik heb er woensdag iemand bij gehad die alles heeft opgemeten en we hebben verschillende zadels gepast. Dit waren alleen heel oude zadels en ik wil toch liever iets nieuwers. Wat er wel uit is gekomen is dat de meeste kieffer zadels wel goed lagen. Dus ik ben nu op zoek gegaan naar 2e hands kieffer vzh zadels.
Nu heb ik er 1 te leen, zelf gepast, voor t oog ligt hij niet slecht maar ik wil het wel zeker weten. Dus nu weer een zadelpasser laten komen? Dat kost ook steeds weer geld (75 euro ofzo!) voor alleen even kijken past hij of niet en als hij past dan eventueel nog wat nodige reparaties er bij.
De meeste passers hebben geen of maar heel weinig 2e hands vzh zadels die ik van hun kan passen.
Ik heb ook op bokt en marktplaats gekeken en daar zijn soms wel leuke zadels te vinden, maar dan weer hoe kan ik die kopen als ik nu nog niet zeker weet dat hij past?

Heeft iemand nog tips voor mij hoe ik aan een passend 2e hands zadel kan komen zonder dat het klauwen met geld kost?

Mocht iemand nog een Kieffer vzh zadel zitmaat 1 die niet te oud is weten dan laat ook maar weten ;).

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:49

Ik zie dat je in Eindhoven woont. Ga even langs bij Kaatjes zadels! https://www.facebook.com/KaatjesZadels/

Heb bij haar 5 tal zadels geleend (ze heeft een bok waar de je zadels al een beetje kan proberen) Ze denk echt met je mee.

Die mocht ik 7 dagen op proef hebben.

Ik had ook zelf nog een zadel van marktplaats te leen. Meer verkopers hebben geen probleem om het zadel een paar dagen uit te lenen.

Heb met ze allemaal gereden en dan de zadelmaker laten komen. Ik had toen al een top 3, en dan heeft de zadelmaker alles gescheckt.

sanne_xxxx

Re: Hoe kom je aan een passend 2e hands zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:55

Is een boomloos zadel niet wat?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 21:58

FatCat schreef:
Ik zie dat je in Eindhoven woont. Ga even langs bij Kaatjes zadels! https://www.facebook.com/KaatjesZadels/

Heb bij haar 5 tal zadels geleend (ze heeft een bok waar de je zadels al een beetje kan proberen) Ze denk echt met je mee.

Die mocht ik 7 dagen op proef hebben.

Daar ben ik toevallig donderdag geweest! Heb nu ook een paar zadels van haar hier liggen maar denk alleen dat 1 eventueel past.

Boomloos zadel heb ik 1 en die gebruik ik nu ook wel eens maar ik wil echt een vzh zadel om ook mee te kunnen springen.

pientjuhlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:01

Als je het niet bij een zadelpasser kan vinden zou ik idd een zadelpasser laten komen als je er een hebt die voor jouw oog goed ligt en deze dan na laten kijken door een passer.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:04

Als je ongeveer weet wat goed ligt (lengte van het zadel, boommaat etc) en voor jou goed zit, dan kan je een dergelijk zadel tweedehands kopen. Maar daarna ontkom je eigenlijk niet aan de nacontrole van de zadelmaker omdat bijna nooit het zadel 100% passend ligt vanuit het ene paard naar het andere.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:06

Kijk eens naar de nieuwe modellen van ghost, die zijn wel boomloos maar lijken toch meer op boomzadels qua uiterlijk. En kifra heeft ook een nieuw model als ik het goed heb :)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 22:10

RianneH schreef:
Als je ongeveer weet wat goed ligt (lengte van het zadel, boommaat etc) en voor jou goed zit, dan kan je een dergelijk zadel tweedehands kopen. Maar daarna ontkom je eigenlijk niet aan de nacontrole van de zadelmaker omdat bijna nooit het zadel 100% passend ligt vanuit het ene paard naar het andere.

Maar nu weet ik vanuit de passessie van woensdag dat een kieffer vzh zadel het beste op haar lag. Ik weet wat ik fijn vindt en ongeveer wat de boom moet zijn.
Is het dan zo dat ik er vanuit kan gaan dan als ik een Kieffer VZH zadel koop hij door aanpassingen gewoon passend gemaakt kan worden? Ik heb namelijk een zadel op het oog die wil ik best kopen maar durf het niet omdat ik bang ben dat hij dan toch ineens niet past en niet passend te maken is. Als ik zeker weet dat hij passend te maken is dan koop ik hem zo, maar ik wil niet een zadelpasser laten komen om dan te horen dat hij niet passend te maken is en dan sta ik nog met lege handen en weer weg 75 euro.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:18

Dat weet je nooit 100% zeker. De Kieffers zijn wel goed aan te passen, dus als de boommaat en inchmaat goed zijn dan ben je al een eind op weg, maar de kussens kunnen bijvoorbeeld net niet goed zijn voor jouw paard of iets anders dat net af wijkt waardoor het zadel alsnog beroerd ligt.

Soms kan je borg achterlaten, het zadel passen en als het op het oog al goed ligt, dan is het het risico wel waard. Maar je moet wel een redelijk oog ervoor hebben en een verkoper hebben die het zadel weer terug wil nemen.
Ik heb het destijds zo gedaan, eigenaresse kwam het zadel zelfs brengen, maar was achteraf ook een oud stalgenoot. Zadel lag mooi, besloten te kopen en daarna iets bij laten werken door de zadelmaker.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:20

Weet je de boommaat en inch dat je moet hebben? Als je dat al weet ben je er 50%. Dan is het een kwestie van proberen want elk zadel is anders.

Kan je niet gewoon die dat voor geen meter liggen terug bregen en toch nog een paar nieuwe meenemen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:26

Ik zeg altijd dat je bij een 2e hands zadel minimaal 300 moet optellen.
Soms is het dan echt niet de moeite waard.
Zeker bij kieffer is de wol vaak dramatisch slecht na enkele jaren maar ze zijn extreem zadelmakeronvriendelijk van opbouw zodat niet iedere zadelmaker nieuwe wol in een kieffer wil stoppen (je haalt namelijk totaal je handen open omdat de nietjes en schroeven door het kussen heensteken.
Je kan er ook niet vanuit gaan dat een ander model hetzelfde ligt, daarvoor speelt het model van het kussen een te grote rol.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:39

Bij Ruiterstad in Oirschot en Emmers in Hamont (B) kun je zadels meenemen om te passen zonder te betalen. Dan kun je bijv op MP oid kijken naar een zadel wat je aanstaat en die dan betalen met de regel dat mocht ie niet passen dat je hem dan terug mag brengen. Dan een afspraak maken met zadelmaker (ik heb Roos koeter) en dan maar passen

Meestal betaal je voor een 2e of 3e passessie dan niet de volle mep hoor

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:03

Is Wintec of Thorrowgood niet wat? Niet super duur en redelijk goed aan te passen aan de rug van je paard. Daarnaast zijn ze van kunststof, dus weinig onderhoud. Zelf ben ik heel tevreden over die zadels!

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:03

Je kan naar Ruyters voor Ruiters in Nuenen gaan, heb ik zelf een hele goede ervaring mee! Je kan er tweedehands zadels kopen, maar ook nieuwe. Ze hebben er een hele goede rijbak voor het testen en het aanpassen is van hele goede kwaliteit! Ze hebben hele goedkope zadels, maar natuurlijk ook hele dure :+ Ik weet niet of ze ook op locatie komen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:51

Dit is de reden dat ik het liefst naar de Country Mill in Nijkerk ga. Veel zadels op voorraad en een zadel kan vaak direct passend gemaakt worden door de zadelmaker.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:02

M_ontana schreef:
Je kan naar Ruyters voor Ruiters in Nuenen gaan, heb ik zelf een hele goede ervaring mee! Je kan er tweedehands zadels kopen, maar ook nieuwe. Ze hebben er een hele goede rijbak voor het testen en het aanpassen is van hele goede kwaliteit! Ze hebben hele goedkope zadels, maar natuurlijk ook hele dure :+ Ik weet niet of ze ook op locatie komen.

Ik wil nog even bijvoegen dat ze echt heeeeeel veel zadels daar hebben en ze vinden altijd wel een goede. Ze worden daar ook meteen passend gemaakt.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 11:42

Ik zal morgen Ruyters voor ruiters eens bellen. Het is voor mij alleen moeilijk om met de pony op pad te gaan.
Hebben ze ook veel vzh zadels (rond max 500 euro)? Vaak bel ik naar een zaak en dan hebben ze vooral dressuur of spring.
Had ook met emmers gebeld, die hebben met geluk 2 of 3 vzh zadels.
In Oirschot ben ik ook al geweest en heb ik 6 zadels meegenomen, super fijn. Maar ze waren meestal zo oud en veel mee geprutst. Moest ook nog veel aan gebeuren voordat ze comfortabel werden.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:25

Ze hebben ook van zadels, die heb ik namelijk 3 tweedehandse van daar :) Ik zal zo wel eens even kijken of ze op locatie komen.
Edit: ik kan op de site niet vinden of ze op locatie komen.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 23:45

Je kan het zadelhuisje proberen. Die hebben 2e handszadel alleen niet zeker of ze aan huis komen.