Ik zal het kort proberen te houden. Edit; Niet gelukt... sorry

Ik heb een 5-jarige volbloed arabier. Sinds zijn 3e is hij bij mij. Vorig jaar in mei hebben we hem heel rustig en ontspannen zadelmak en ruitermak gemaakt. Helaas zijn we niet verder dan dat gekomen, omdat er zich lichamelijke problemen openbaarden.
Hij trok bijvoorbeeld met zijn rechtervoorbeen. Ik heb 2x de zadelpasser erbij gehad en de geadviseerde osteopaat is er ook bij geweest. Van tevoren was de fysiotherapeut al langs geweest. Vervolgens kreeg hij keelontsteking of droes. Begin dit jaar heb ik opnieuw geprobeerd hem op te pakken. Hij zwaaide erg met zijn rechtervoorbeen, liep soms wat onregelmatig en op een gegeven moment werd hij boos met de galop tijdens longeren (zou er los van kunnen staan, maar net zo goed ook niet). Dit was in februari. Ik heb hem overigens maar heel weinig gereden die eerste 2 maanden van dit jaar (en daarvoor ook..), maximaal 5x en uiteraard pas wanneer hij al een hele tijd weer regelmatig liep en natuurlijk hield ik hem heel goed in de gaten. Overigens reden we soms alleen maar in stap en maximaal in stap en draf. Ondertussen is de osteopaat zo'n 4x langsgeweest en natuurlijk toen hij boos werd bij het galopperen aan de longeerlijn heb ik haar er weer bij gehad. Het was erg pijnlijk voor hem. Ze gaf aan dat dit waarschijnlijk niet door het zadel kwam, maar dat hij mogelijk achterover gevallen was in het land (hij zat in een steigerperiode

Toch wilde ik de zadelpasser er opnieuw bij hebben, dus een week later is zij langs geweest. Het bleek dat hij atrofie van de spieren had en zij vroeg zich af of Anouar ooit zal kunnen wat ik graag wil; (structureel) rijden.
Ik ben direct de week erna naar de kliniek gegaan, omdat ik wil weten waar we aan toe zijn. Er zijn foto's gemaakt van de knie en het spronggewricht RA en dit was goed. Hij had een sterk verkrampte broekspier RA en daar verder weinig tot geen bespiering waardoor hij daar korter mee loopt. Ook houdt hij zijn knie stijf. Advies; fysiotherapeut broekspier laten losmaken en daarop trainen. Maar ze verwachten weinig vooruitgang... en kunnen verder niets voor Anouar betekenen.
De fysiotherapeut is inmiddels 3x langs geweest. De 1e keer was weer exact een week later na de kliniek en heeft zij RA de broekspier losgemaakt (na zelf ook overlegd te hebben met de kliniek). Maarrrr daarbij kwam ook dat we er nu achterkwamen dat Anouar RA zenuwschade heeft... Dit betreft een vrij groot gebied bij zijn rechterbil. Hij heeft daar geen gevoel en ook geen bespiering.. Waarschijnlijk heeft in zijn eerste levensjaren een ongeluk/trap gehad. Mogelijk moet hij, als hij voldoende vooruitgang laat zien, elektrotherapie. Overigens zal hij nooit 100 punten worden, want zijn rechterheup en linkerheup verschillen qua lengte.. Ze is heel duidelijk; ze weet dat het erop of eronder is voor Anouar... En zij geeft aan dat we geen geld moeten stoppen in een bodemloze put. Dit klinkt hard, ik hou verschrikkelijk veel van Anouar, maar ik heb al een paard op pensioen en ik kan niet zo'n jong paard ook op pensioen hebben. En verkopen/weggeven vind ik te riskant met zijn beperking. Als ik hem niet kan houden, dan betekend dit namelijk dat hij niet belastbaar is. Mensen die dit niet herkennen (want je moet wel goed kijken/hem goed kennen), zullen hem mogelijk toch gaan berijden met alle gevolgen van dien. En hij heeft 25 jaar kans om in zo'n situatie terecht te komen... Hij voelt als mijn verantwoordelijkheid, dus ik vind dat ik de goede keuze voor hem moet maken. Opdracht: Anouar op rechte lijnen (dus los in de bak) aan het werk zetten, zo'n 4 à 5x per week.
De 2e keer was na 3 weken en Anouar en ik hadden heel erg hard gewerkt én hij heeft de maximale vooruitgang laten zien waar zij op doelde!! Hij had RA veel meer bespiering en zijn gangen waren ruimer. Het zadel leek niet meer te passen gaf zij aan (rijden doen we trouwens nog niet!). Opdracht: 5x per week los in de bak werken, klein sprongetje mag en de 6e dag wat leuks doen zoals schriktraining of naar buiten. Het is de bedoeling dat hij zijn knie RA nu ook meer gaat gebruiken.
We hebben gemiddeld 2x per week met een balkje gewerkt + naar buiten, 1x per week gesprongen + naar buiten en 2x per week gewoon los in de bak gewerkt + naar buiten en daarnaast 1x per week iets anders gedaan. Uiteraard heb ik het wel naar draagkracht gedaan voor Anouar, dus soms heb ik hem een extra rustdag gegeven of 1x minder met een balkje gewerkt.
Ondertussen moest helaas de dierenarts er 2x aan te pas komen ivm wit snot en sterk verslechterde conditie (qua werken). Uit het bloedonderzoek is niets gekomen. De dierenarts vond wel dat hij veel te snel ademde. Hij is uit zichzelf hersteld (en is gaan puberen

Na 7 weken (vorige week vrijdag) is zij weer langs geweest en heeft Anouar haar verrast

Kortom; Anouar heeft een zadel nodig die qua zitvlak van de ruiter verder naar voren ligt zoals bij een Engels zadel.
Dan zijn er 3 opties;
1; Op maat gemaakt westernzadel, is wel wat zwaarder dan een Engels zadel en kost minstens 2000,-. Aangezien het nog volstrekt onduidelijk is of Anouar belast kan worden vind ik dit niet in verhouding.
2; Engels zadel.
3; Endurance zadel, uiteraard met het zitvlak wat meer voor op de rug, zoals bij het Engelse zadel.
(Semi-)boomloos is geen optie voor Anouar.
Maarrrrrr nu heb ik ook mijn beperkingen

Nu vind ik het heel erg lastig om in te schatten hoe de zit is bij bijv. een stockzadel? Is dit zoals een engels zadel qua ligging? Of ligt dit ook verder naar achteren?
Ik heb de afgelopen 3 dagen al op wat paarden van stalgenootjes gereden om te voelen hoe het is om weer (20 jaar geleden voor het laatst

Nu is de vraag; welke type/merk (Engelse of andere) zadels zouden voor mij en Anouar geschikt zijn??? Qua Engels zadel heb ik een 17,5 inch zadel nodig (westernzitting is 16 inch), maar de zadels moeten kort zijn voor Anouar zijn rug.
Uitproberen op Anouar wordt lastig, aangezien we hem opnieuw moeten gaan beleren. Dit is het advies van de fysiotherapeut. Dit vanwege dat het lang geleden is, hij rustig de bespiering weer moet opbouwen, hij mogelijk wel pijn heeft gehad door zijn onbekende (!) blessure en het zadel andere druk geeft. Ik wil het zorgvuldig aanpakken met Anouar (uiteraard..), dus ik heb mijn stalgenootje geregeld om dit weer samen met haar te doen. Wij waren vorig jaar ook een superteam, dus dat komt vast goed

Ik hoop dat het wat een samenhangend verhaal is en de situatie ook wat duidelijk geworden is. Liever geen discussie over de toekomst van Anouar, ik zal altijd doen waarvan ik denk dat het het beste is voor Anouar en heb meerdere experts die ik raadpleeg en die Anouar heel goed kennen.