Ik zou hier graag een vraag willen stellen/ jullie meningen willen weten over welk(e) zadel(s) het best bij mij zouden passen
Ik ga binnenkort namelijk een pony kopen. Hier zit een Wintec 500 dressuur bij. Ik rijdt al langer op deze pony en dus dit zadel en ik vind hem opzich wel fijn alleen ik merk dat mijn handen bij het lichtrijden nog wel eens instabiel kunnen zijn. Het vervelende is dat zelfs als ik me er echt op focus ik soms mijn handen gewoon nog steeds niet stil kan houden. Na meerdere meningen van verschillende mensen te hebben gevraagd kwam ik er op uit dat het misschien kan liggen aan dat ik te weinig steun krijg van het zadel en steun ga zoeken bij mijn handen. (Ik heb verder een goede onafhankelijke zit en zit netjes rechtop). Iemand raadde mij aan om eens verschillende zadels te gaan testen en kijken of dit werkt. Ik moet ook zeggen dat op de andere paarden die rij/heb gereden er nooit echt tegenaan ben gelopen.
oke dat was een beetje achtergrond informatie nu naar de vraag:
Mijn twijfels zitten bij wat voor een zadel ik aan zou moeten schaffen. Ik rij namelijk dressuur maar ik vind springen ook heel leuk en wil met allebei eigenlijk wel echt iets gaan doen.
Ik dacht zelf eigenlijk eerst aan een dressuurzadel met een hoge uitstekende kniewrong, zoiets:

voordelen van dit zadel zijn dat ik denk dat ik dit mij veel steun kan geven en ik het ook echt ontzettend lekker vind zitten zo'n hoge kniewrong (zadel van vriendin uitgetest)
nadelen zijn dat in zo'n zadel er eigenlijk 0 mogelijkheden zijn om ook maar een beetje verlicht te gaan zitten. Springen is hierin dus geen optie. Ik rijdt ook veel buiten met soms flinke stukken rengalop en dan is het wel fijn om een beetje verlicht te zitten.
toen dacht ik, dan zou ik er een goedkoop 2e hands springzadel bij moeten komen dat ik daarmee buitenrijdt en spring. (ik rij van mezelf meestal met iets te korte beugels dus ik vind springzadels meestal ook wel lekker zitten)
maar ik denk dat die kosten nog best hoog op kunnen lopen.
een veelzijdigheid zadel is ook een oplossing alleen dit geeft niet genoeg steun ben ik bang en het is het eigenlijk allebei net niet.
Nu als er iemand de moeite heeft genomen om mijn levensverhaal door te lezen heb ik hier dus de vraag of jij denkt dat het handig is om:
- een dressuurzadel + springzadel te kopen
- een veelzijdigheidszadel te kopen
- een ander idee hebt
hier is een foto van mij op de betreffende pony met de wintec 500 dressuur (ik heb hier extreem korte beugels omdat ik een flinke rengalop had gehad.) ik denk dat mijn beugels normaal 1 of 2 gaatjes langer zijn.

alvast ontzettend bedankt!
(en ontzettend sorry als dit op het verkeerde forum staat. Dit leek mij het meest logisch)
groetjes Faith