welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 15:47

hey hoi,
vroeg af welk bit goed zou zijn voor mn pony.

ik heb nu een enkelgebroken bit gwn, maar ze reageert NIET en pakt het tussen dr kiezen zodat ze dr hoofd omhoog kan doen en lekker hard.... ***zucht***
nou zei iemand tegen mij, doe dan een dubbele, maar ik denk ni echt dat dat de oplossing is...

haar mond is soms echt van beton...


Afbeelding
een van de eerste keren was dit





Afbeelding
een keer testen op dit zadel, dit was hem dus echt NIET



Afbeelding
mooie pownieee





Afbeelding
opzich wel een okeee les





Afbeelding
stelling die ni heel goed ging hahaha



hier nog oude zadels, met nieuwe geen verbetering

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:55

Vraag aan jou; hoe denk jij dat je paard zacht in de mond kan zijn als jij zelf een vrij harde hand hebt?
Werk aan je eigen houding/ manier van rijden en je zal al een heel groot verschil merken ;)

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:57

Dat probleem had ik ook, totdat ik begon met het nemen van privelessen.

Maar een goed bit is natuurlijk ook belangrijk, ik heb een myler bit aangeschaft.

Kidde
Berichten: 3467
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:58

Een dubbelgebroken bit wordt over het algemeen wel beter geaccepteerd dan een enkelgebroken bit, dus het kan geen kwaad om dat eens te proberen.

Is je pony ook wel eens door een tandarts gecontroleerd? Het bit niet goed accepteren kan ook komen door een lichamelijke klacht.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 16:02


Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:07

dat bit heeft een andere werking : hefboomwerking met daarbij druk op de lagen en achter de oren. niet prettig.
Paarden worden hard in de mond door onkundig rijden. Eerst lekker lessen, bij een goede instructie die je kan aanleren een zachtere hand te krijgen. Ik zie op de foto's ook heel veel zooi om de pony hangen. Lekker eraf laten. Daarnaast zou ik je zadel eens na laten kijken, maar dat is een tip, daar gaat het topic niet over.

Overigens bijzaken: is het paard gecontroleerd bij de tandarts? dat anders eerst laten doen, wellicht heeft ze pijn ergens.

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:09

Zelf zachter in de hand worden, anders word het nooit beter. Ik zou voor een paard als dat eerder kijken naar een zachter bit, en goed leren zelf wat zachter/ meer ontspannen te rijden.

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:15

laat een bitfitter komen. Kijkt ook of je hoofdstel goed ligt. En of je bit past kan zijn dat je bit te dik is. Ook kan je dan verschillende soorten bitten uitproberen

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:59

Aangezien Evey ( de pony ) een manege pony is lijkt het me geen goed idee dat er zonder toestemming een bitfitter langs zou komen en/of gekke bitten in haar mond gestopt worden.
Probeer een paar keer een privelesje met haar in te plannen. Een nieuw bit is niet de oplossing voor je probleem. Voor dat geld kun je beter een paar privelesjes nemen waar je wel iets aan zult hebben. :j

Edit: mocht je toch een ander bit willen, zou ik eerder voor een dubbel gebroken gaan. Let hier bij wel op haar smalle mondje.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:21

Het probleem zit het niet zo zeer in het bit denk ik. Als het haar bit vast pakt bekend dat haar bit tussen haar kiezen ligt. Nou kun je je voorstellen dat je paard op zijn kiezen niet zo veel voelt als op zijn lagen. Dit probleem ga je met een ander bit niet oplossen. Je moet het probleem op lossen zodat ze haar bit niet meer vast kan pakken.

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:23

Nynkefleur schreef:
Aangezien Evey ( de pony ) een manege pony is lijkt het me geen goed idee dat er zonder toestemming een bitfitter langs zou komen en/of gekke bitten in haar mond gestopt worden.
Probeer een paar keer een privelesje met haar in te plannen. Een nieuw bit is niet de oplossing voor je probleem. Voor dat geld kun je beter een paar privelesjes nemen waar je wel iets aan zult hebben. :j

Edit: mocht je toch een ander bit willen, zou ik eerder voor een dubbel gebroken gaan. Let hier bij wel op haar smalle mondje.


Sorry... wat? Een manege pony?!

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:23

Nynkefleur schreef:
Aangezien Evey ( de pony ) een manege pony is lijkt het me geen goed idee dat er zonder toestemming een bitfitter langs zou komen en/of gekke bitten in haar mond gestopt worden.
Probeer een paar keer een privelesje met haar in te plannen. Een nieuw bit is niet de oplossing voor je probleem. Voor dat geld kun je beter een paar privelesjes nemen waar je wel iets aan zult hebben. :j

Edit: mocht je toch een ander bit willen, zou ik eerder voor een dubbel gebroken gaan. Let hier bij wel op haar smalle mondje.


hahahaha jij ook hier :D

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:31

even voor de duidelijkheid, het egaat me er vooral om of ik een zachter bit moet kopen ofzo. dus een dubbelgebroken ofzo. -:)
zoals nynke al zecht, ze is niet vann mij -O-
maar omdat mensen altijd gaan zeuren zeg ik tegenwoordig maar gewoon mn want dan houd t op. >;)

en tja, evey word door niet veel mensen gereden. ik ivy en alica vooral.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:32

Nynkefleur schreef:
Aangezien Evey ( de pony ) een manege pony is lijkt het me geen goed idee dat er zonder toestemming een bitfitter langs zou komen en/of gekke bitten in haar mond gestopt worden.
Probeer een paar keer een privelesje met haar in te plannen. Een nieuw bit is niet de oplossing voor je probleem. Voor dat geld kun je beter een paar privelesjes nemen waar je wel iets aan zult hebben. :j

Edit: mocht je toch een ander bit willen, zou ik eerder voor een dubbel gebroken gaan. Let hier bij wel op haar smalle mondje.


mr is dubbelgebroken dan beter? :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:34

En wat zegt de eigenaar ervan?

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 17:41

Benfan schreef:
Nynkefleur schreef:
Aangezien Evey ( de pony ) een manege pony is lijkt het me geen goed idee dat er zonder toestemming een bitfitter langs zou komen en/of gekke bitten in haar mond gestopt worden.
Probeer een paar keer een privelesje met haar in te plannen. Een nieuw bit is niet de oplossing voor je probleem. Voor dat geld kun je beter een paar privelesjes nemen waar je wel iets aan zult hebben. :j

Edit: mocht je toch een ander bit willen, zou ik eerder voor een dubbel gebroken gaan. Let hier bij wel op haar smalle mondje.


Sorry... wat? Een manege pony?!

ja, een manege pony.

LiannePuthzy

Berichten: 7003
Geregistreerd: 10-05-13

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 17:44

Lijkt mij dat de manege eigenaren bepalen over t bit?

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 18:12

LiannePuthzy schreef:
Lijkt mij dat de manege eigenaren bepalen over t bit?


is eige hoofdstel.

Dorine92
Berichten: 5342
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 18:28

Een ander bit gaat helemaal geen verschil maken dus dat zou zonde zijn van het geld. Je gaat met de jaren steeds beter leren rijden en dan zul je merken dat die "betonnen bek" door de ruiter veroorzaakt wordt en dus ook door de ruiter opgelost kan worden. Door zelf vlugger te reageren op het paard kun je eerder ingrijpen en dus ook vlugger zijn in het loslaten

germie

Berichten: 26043
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:51

Het is niet geheel waar dat een bit niet uitmaakt. Mijn merrie kan ook stug zijn, terwijl ik een zachte hand heb. Mijn paard is erg kieskeurig met welk bit ze wel en welke ze niet wil. Dat kan dit paard ook hebben.
De mijne loopt goed op een Myler, goed op een enkelgebroken hele dikke bustrens (echt heel dik, 23mm), en niet goed op een 14mm dubbelgebroken bustrens.

NickyNK

Berichten: 38
Geregistreerd: 09-05-17

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:34

ik had vroeger ook een stuge pony maar dat zit hem in het losrijden om hem losser te krijgen.
vooral eerst met een lange hals. veel over gangen maken daan links en rechts buigen op een volte voor het been zetten.

ik heb zelf altijd een dubbel gebroken bit

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:06

Een bit kan zeker verschil maken.
Ik rij zelf met een ongebroken bit omdat mijn paard niet op een enkelgebroken liep en met een dubbelgebroken ging spelen.
(en nee geen stang want er zit geen kinketting aan)

Zou het bit in de link niet goed, wordt je paard niet beter van.
Zou eerst kijken of je misschien iets kan lenen van iemand om te proberen (moet het wel passen natuurlijk)

germie

Berichten: 26043
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:09

En vergeet niet, het ene paard is van nature lichter in de hand dan het andere.
Verder heeft elk paard dus zijn voorkeuren.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:21

germie schreef:
En vergeet niet, het ene paard is van nature lichter in de hand dan het andere.
Verder heeft elk paard dus zijn voorkeuren.


Hier ben ik het ook mee eens :j

Toch ben ik wel van mening dat , aangezien we het hier over een manegepony hebben, TS beter aan haar eigen rijden/hand kan werken.
Het zou inderdaad wel kunnen dat het bit wat ze nu heeft niet lekker in de mond ligt, je kan hier natuurlijk wel even naar kijken.

germie

Berichten: 26043
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:22

Of de tandarts, maar ik heb nog nooit enige verschil gemerkt na een tandarts, ook niet na het bezoek van vorige week. Dus ergens geloof ik er niet zo meer in.