Springschoenen goed hiervoor?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banyu

Springschoenen goed hiervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:11

Hoi Allemaal,

Ten eerste, sorry als het verkeerd staat.

Mijn paard heeft een diepe hoefzweer gehad, en 2 weken daardoor op de kliniek gestaan.
Ze heeft nu een enorme gat in d'r hoef zitten, wat absoluut niet nat mag worden, zodat het ook kan gaan drogen.

Ze mag hierdoor dus ook absoluut niet buiten in de regen staan, of in de modder enzo.
Om niet teveel verder in details te treden, mag altijd via PB natuurlijk, even een foto van haar hoef:

Spoiler:
Afbeelding

Je kan dus als het ware door het gat heen kijken naar de grond, op foto zie je dit niet heel duidelijk:
Spoiler:
Afbeelding

Maar, wissel het verband om de dag, nu had ik het met een stal genootje over, dat ik van de week net zo warm was als afgelopen dagen, het verband even een dagje of een half dagje af wil laten, en even op de paddock te zette, mits de grond en gras natuurlijk droog is! Maar toen vertelde ze me, dat misschien een springschoen een optie was, zodat het toch kan drogen, en even het verband eraf kan.

Nu was eigenlijk mijn vraag, welke springschoen is hier geschikt voor, of maakt dat niet veel uit?
En welke zijn stevig, ik heb geen idee hoe ze er op reageert, en tot heden ook nog niet met het idee om ze vaker te gaan gebruiken.... Normaal kijk ik even via MP oid, maar dat durf ik in dit geval vanwege haar hoef niet goed aan!
Het is meer in de zin dat het verder kan gaan drogen aan de "lucht"....

Zodra het gat droog blijft, en alles is echt kurk droog, dus de grond, het gat, mogen we training weer lichtjes weer op gaan bouwen, maar zelf ben ik er nog even iets voorzichtiger mee! :oo

Iemand tips? :)
Laatst bijgewerkt door Banyu op 13-05-17 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Re: Springschoenen goed hiervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:13

Ik denk niet dat eenspri gschoen daar tegen helpt. Aangezien die niet helemaal dicht zit

Zalina Zalocia dressuur: L2+1, springen B+25, sgw B+6
Zoek je een leuke betaalbare fotoshoot! Neem dan contact met mij op
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Femke_Tweety

Re: Springschoenen goed hiervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:14

Ik zou dan eerder kiezen om de hoef in te pakken met iets als duck-tape

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:15

Zoals in de OP, is het meer bedoeld dat ze even lekker zonder akn staan, en het aan de "lucht" kan gaan drogen zeg maar.
En als het eenmaal goed droog is, mag ze ook al zonder op de wei e.d..

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:15

Mijn ervaring is dat zand alsnog gemakkelijk er onder komt, zeker als het wat zwaarder zand is. Je kan een goed droge weide proberen zonder schoen misschien?

Of voor een hoefzak gaan, maar ik weet niet hoe goed die tegen bewegen kunnen. Dit is een moderne versie, die vind ikzelf erg interessant: https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzor ... 11476.html

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:16

Ik zou kiezen voor ofwel echt inpakken, ofwel echt open laten.

Iedere tussenvorm lijkt mij averechts werken, eigenlijk.

vibabu

Dan zou ik er juist niks omheen doen... kan er lekker lucht bij.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: Z2+8 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+1 Springen: L+0 Sgw: B+2

suikermeisje

Vaak loopt water vanaf het been alsnog in. Als het gras droog is, en je doet het als extra bescherming zou het kunnen. Maar niet om te beschermen tegen water. Zand komt er alsnog in. Weiland zou goed kunnen als ik je vraag goed heb begrepen.

Toch zou ik er niet op gokken. Toch een behoorlijk eng gat.

Jappeloe is van alle markten thuis: Volg springtopper Jappie!
Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1
Jappeloe dr: M1+2 SPR: B+20 L+15 M+2 SGW B+5

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:18

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:20

Hoefschoen misschien, maar dan wel een variant die je kan plakken (wordt in de endurance soms gedaan). Al is dat niet bedoeld voor meer dan een paar dagen en kan er geen ijzer onder/in. Kan het gat niet dichtgemaakt worden met zo'n speciaal vulmiddel voor hoeven? Er zijn een aantal van dat soort middelen voor bv opvullen afgebroken stukken hoef zodat ijzer meer draagrand krijgt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:21

Ok heb hier (helaas) ervaring mee.
Een springschoen gaat je niet helpen.
Daar komt zand tussen, onder, overheen.
Ik zou even je smid bellen, of je DA. Vragen of dit kan: gewoon met niks in de paddock. Daarna uitwassen met betadine scrub en laten drogen.
Maar bij mijn pony was toen de ontsteking al weg. Was er alleen een gat/scheur.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 13-05-17 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:22

Femke_Tweety schreef:
Ik zou dan eerder kiezen om de hoef in te pakken met iets als duck-tape

Naja, dan kan ik net zo goed gewoon nog altijd verband eromheen doen, lijkt me.

Het is echt niet om het water in de hoef tegen te houden, maar ook deels dat er geen vliegen oid op gaan zitten, aangezien die er al heel veel zijn bij ons.

Andere optie is om alleen een gaasje in het gat te doen, wat ik nu dus ook onder het verband doe, maar dan ben ik weer bang dat dat ook zo kwijt is...

Hoefschoen zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar dat is dan weer net het kwestiegevalletje dat het niet kan luchten!

Lastig.... Ze heeft gelukkig een pleintje, dus als aller laatste keus is nog altijd lekker op het pleintje laten staan, en ook het verband eraf! Het is allemaal zo lastig, als ik eerlijk ben... :+
Ben al snel bang dat ik het "erger" maak.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:23

suikermeisje schreef:
Vaak loopt water vanaf het been alsnog in. Als het gras droog is, en je doet het als extra bescherming zou het kunnen. Maar niet om te beschermen tegen water. Zand komt er alsnog in. Weiland zou goed kunnen als ik je vraag goed heb begrepen.

Toch zou ik er niet op gokken. Toch een behoorlijk eng gat.

Klopt, DA geeft ook aan dat ze op de wei mag, MITS het echt goed droog is en niet vochtig oid.
Maar, ik ben nu eenmaal er erg voorzichtig mee.. :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:26

rien10 schreef:
Ok heb hier (helaas) ervaring mee.
Een springschoen gaat je niet helpen.
Daar komt zand tussen, onder, overheen.
Ik zou even je smid bellen, of je DA. Vragen of dit kan: gewoon met niks in de paddock. Daarna uitwassen met betadine scrub en laten drogen.
Maar bij mijn pony was toen de ontsteking al weg. Was er alleen een gat/scheur.

Wassen is sowieso geen optie, want dan wordt het natuurlijk al nat...
Ik denk dat ik maar even eerst voor de laatste optie kies, en als het dan eenmaal droog is, dan even paar uurtjes 2 á 4 hooguit op de wei.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:28

Even zoekend, dit is de fabrikant : vettec http://www.vettec.com/
En dit het middel wat zij aanraden om hoefwand te repareren (incl. kroonrandscheuren en allerlei gaten halverwege de hoef)
http://www.vettec.com/adhere-180cc-beige (deze is wit, zwart hebben ze ook). Overleg hier anders over met kliniek/hoefsmid, want als dit de oplossing is, scheelt dat giga veel gedoe tot het gat uitgegroeid is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-17 20:28

https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzor ... 11476.html

Dit zou wellicht ook nog een optie kunnen zijn, kan het toch wel wat drogen denk ik, en hoef ik niet echt meer met verband te klooien! :+
Ze laat het braaf toe hoor, dat is het niet, maar op een gegeven moment zie je na 3 bijna 4 weken ook wel liever iets anders... En jaa natuurlijk heeft het allemaal z;n tijd nodig natuurlijk :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie