Welke beenbeschermers?"Zie door de bomen het bos niet meer."

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

20513

Welke beenbeschermers?"Zie door de bomen het bos niet meer."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-17 11:29

Ik heb thuis een Friese merrie van bijna 3, waarmee ik rustig wil gaan starten met trainen. Ook het kennismaken met de trailer komt daarin voor..

Nu was ik met wat aan het verdiepen in de soorten beschermers, genoeg keuze... :D
Zeker voor in het begin wil ik ze goed beschermd hebben.
3 in 1 beschermers lees ik terug dat, dat erg gaat broeien. Wat zijn jullie ervaringen?

Advies is welkom!

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:50

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:51

Zelf geen ervaring met de 3 in 1...

Maar veel beschermers zorgen voor broeien bij paarden. Je hebt tegenwoordig ''ademende'' peesbeschermers die het probleem wel een beetje zullen oplossen.
Bandages raad ik af, er is ook wetenschappelijk bewezen dat die snel zorgen voor broeien en slecht werkende benen/pezen/spieren etc.
Ik zou gewoon normale peesbescherming of beenkappen en springschoenen om doen... of trailerbeschermers, die zijn voor traileroefenen natuurlijk gooed beschermend.. :) Gewoon kijken wat bij je paardje en jou past!

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:52

Mijn ervaring is dat de meeste paarden wel op zichzelf passen, als je met rust en geduld de trailer introduceert. Ik zou er niet van die hoge lompe beschermers aan hangen, alleen maar gedoe en risicovol met zo'n jong paard. Een strijklap met springschoen zal ook voldoen. :j
Ik denk eigenlijk dat als er echt wat gebeurd, er geen enkele bescherming de schade buiten kan houden.

tamary

Re: Welke beenbeschermers?"Zie door de bomen het bos niet meer."

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:59

Keer of 4-5x wandelen/longeren (mits ze dat al kent) met beenbeschermers om paard te leren omgaan met iets om de benen is zeker een goed idee in de basisopleiding van een jong paard. Om daar nu meteen nog iets nieuws als een trailer bij te doen niet. 1 Nieuw ding tegelijk aanbieden en stoppen als het goed gaat, of dat nu 1 of 30 minuten is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

dieseltje09

Re: Welke beenbeschermers?"Zie door de bomen het bos niet meer."

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:13

De eerste vraag die in me opkomt is hoeveel behang heeft ze? Dit gaat er voor zorgen namelijk dat je misschien de o zo fijne beschermers die andere gebruiken zelf niet dicht krijgt ;)

Verder ben ik erg gecharmeerd van de ventilerende beschermers van lemieux maar helaas hebben die niet de pasvorm die past bij mijn paard, zijn pootjes zijn te dik en krijg ze dus niet mooi aangesloten bij een maat groter(zijn ze te lang) en een maat kleiner en ik krijg ze met geen mogelijkheid normaal dicht. Maar wat bij mij niet goed zit kan bij jou paard fantastisch zitten.

Ik wil ooit nog een set van Husk proberen, geheel geventileerde beschermers. Daarnaast vind ik zelf de beschermers van Kentucky en Veredus fijn en gebruik ik nog steeds met veel plezier de BR Mesh pijpkousen voor het dressuur werk

BopjeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:21

Ik heb peesbeschermers en strijklappen van Harry's Horse voor m'n bijna 4-jarige ruin, die passen prima. Gewoon die met harde schaal, neoprene voering en elastieksluiting met klitteband. Hij is nog niet beleerd onder het zadel, maar sinds een half jaar longeer ik hem ongeveer 1-2x per maand bij ons op de rijvereniging waar ik met de trailer heen ga (2 minuten omdat ik over de weg nog te link vind met hem). Dan wil ik zeker beenbescherming omdoen. Thuis krijg ik 2x per maand les in werken aan de hand, daar krijgt hij ook beenbescherming bij om omdat we ook al wat zijgangen meepakken. Zeker 1x per week oefen ik werken aan de hand met hem, in totaal doet hij nu 2x per week iets. Wil hem pas beleren met 4,5 of 5 omdat ik hem nog zo in ontwikkeling vind. Tot die tijd pakken we van alles spelenderwijs op, gisteren bijvoorbeeld voor het eerst met een zadel op aan de hand gewerkt, puur om hem te laten wennen aan een zadel op hebben. Dit heb ik eerder voorbereid door hem al een aantal keer met een longeersingel te laten werken. Broeien is met elke beschermer al snel, hoe 'ademend' ze ook zijn, doe ze daarom meteen weer af na het werk. Werken doe ik met hem max een half uurtje in totaal.
Er zijn ook peenbeschermers van Protec, deze zijn van rubber met een open structuur.

Bo 08.06.2000 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * L1+3
Marten 01.07.2020 Elias 494 x Olof 315

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:27

Ik vond 3 in 1 beschermers inderdaad behoorlijk warm en dik. Ik gebruik nu voor rijden 'gewone' peeskappen met open voorkant. Na het rijden direct af en bij warme benen (zomer) koelen na het rijden. Mijn merrie tikt zichzelf aan en heeft ijzers dus ik heb wel een 'harde' bescherming nodig.

Heb zelf eens in mijn handen gestaan met Dalmar event beschermers, heel mooi en lichtgewicht maar daar hangt een flink prijskaartje aan. Voor de trailer gebruik ik dichte dressuurkappen of bandages met flinke onderlappen + springschoenen. Meeste transportbeschemers vind ik ondingen die snel afzakken met alle risico's van dien.

Met een fries is het wel opletten met de maat, sommige zijn er krap in de breedte (zoals bijv. peesbeschermers van lami-cell, die passen net aan bij mijn ranke kwpner). Die van QHP zijn in mijn ervaring wat breder en pasten ook goed bij Friese dame van stalgenoot.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie