Hallo, Komende zondag heb ik mijn eerste echte springconcour. Nu kreeg ik te horen dat het verstandig was om kalkoenen onder de hoefijzers te laten maken, aangezien het concour op gras zal plaatsvinden. Nu heeft mijn paard net nieuwe hoefijzers (2weken geleden). Is het mogelijk om onder deze hoefijzers nog kalkoenen te laten zetten? Of moeten er weer compleet nieuwe hoefijzers onder?
Ja dan moeten ze er helaas maar weer af, is niet anders dan
Janine1990
Geplaatst: 17-04-17 19:47
Ruiter1997 schreef:
Oke top! Maar als die schroefgaten er in zitten, dan kan j er zelf kalkoenen onder draaien?
Ja hoor, gewoon ff halen bij de ruitersportzaak. Wel ff de goede maat natuurlijk (ff aan de hoefsmid vragen welke maat hij boort, verschil meestal per paard/pony, er zijn maar 2 maten zover ik weet)
En vergeet niet een tapje te kopen. Om de braampjes uit je schroefgaten te draaien anders krijg je je kalkoenen er niet in als je ook over straat rijdt.
girlyggirl
Geplaatst: 17-04-17 19:51
Als ze er net onder zitten is dat natuurlijk niet zo makkelijk als dat het nu klinkt want je verzwakt aardig de hoef met weer opnieuw op "zelfde" plek nagelen. Zou het zeker niet aanraden
Als je het goed wil doen koop je zelftappende kalkoenen, een priem en een tap bij een gereedschapswinkel vandaan. De zelftappers kun je indraaien zonder dat de gaten perfect schoon zijn. Als je hele schroefdraad naar de klote is, draai je die tap er zo in. Die uit de ruitershop sta je eeuwen mee te kloten, heb al best wat mensen uit de brand geholpen met mijn tap.
Maar krijgt mn paard dan weer compleet nieuwe hoefijzers onder of houdt ze gewoon die (die 24 maart) geplaatst zijn, wanneer er schroefgaten in de hoefijzers worden gemaakt?
Casarell
Geplaatst: 19-04-17 22:19
Waarschijnlijk kan dat nog in deze ijzers.. als ze niet teveel versleten zijn..