Help, mijn boomloze westernzadel schuift :) Iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_1

Help, mijn boomloze westernzadel schuift :) Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 12:12

Hallo allemaal,

een tijdje geleden heb ik een boomloos westernzadel gekocht, verstelbaar als een Barefood maar hij is 'merkloos.' Hij ligt op een Partbred Walker merrie van 5, (is een Amerkaans gangenpaardje voor de niet-kenners,) en vanwege haar extra gangen is het erg belangrijk dat ze veel schoudervrijheid heeft. Het zadel ligt opzich prima, alleen schuift het naar voren na een langere tijd rijden en bij het opstappen zonder krukje trek ik hem helemaal scheef. Abby heeft bijna geen schoft en is niet echt rond, maar ook niet heel slank gebouwd. De fork is ook zonder zadel gepast en is echt de goede maat. Onder het zadel ligt een orginele pad van Barefoot met dubbele inlages. Ik gebruik een gewone gevoerde western singel.

Iemand tips over hoe ik dit mogelijk zou kunnen oplossen? Heb al van mensen gehoord om een andere singel te gebruiken (maar welke dan?) Of om aan de voorkant van het zadel extra halve inlages te doen. Iemand hier ervaring mee, of andere tips?

Ik hoor het graag!

Ps; foto vervormt de verhouding (maakt het zadel nogal lomp terwijl dat wel mee valt), maar dan heb je een beetje een beeld van hoe het er uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Laura_1 op 16-04-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Re: Help, mijn boomloze westernzadel schuift :) Iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:21

Misschien zijn de dubbele inlages teveel van het goede?
Ik had ze bij mijn erg stevige tinker er in eerste instantie uitgehaald en nu ze wat afgevallen is er weer in gedaan. Nu schuift mijn zadel ook weer meer.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:24

Als het schuift ligt het niet goed. Een goede zadelmaker is de oplossing

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:33

Op mijn fjord en tinker schuift die ook naar voren, heb toen de boomlooszadelpasservice laten komen en die heeft gezegd dat een anatomische werkt en dat werkt ook (heb de rossner comfort singel )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:31

Zijn de inlages niet gewoon te stug? Dat je meer flexibele moet hebben?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:46

Ik denk dat je teveel stapelt, dubbele inlagen zijn echt niet altijd nodig en kan juist voor instabiliteit zorgen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:59

Het lijkt op de foto dat je singel vrij kort is. Een langere singel (zo lang mogelijk, maar wel zo dat je hem goed genoeg kan aansingelen) kan echt wonderen verrichten bij het schuiven van boomloze zadels.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:41

Ik zou in plaats van dubbelde inlages hd inlages doen. Wel wat dunner, maar ook goede drukverdeling. En een barefoot singel, dat kan ook veel schelen.

Laura_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 19:23

Oke, dat zijn dingen die ik zeker kan proberen. De verkoper van het zadel had er dubbele inlages in omdat het zadel zelf geen kussens aan de onderkant heeft ofzo. Met dubbele inlages zei zij dat de ruggenwervel zeker vrij lag. Als ik enkele inlages doe, hoe kom ik er dan achter of ze nog wel genoeg 'wervelvrijheid' heeft? En wat voor singel zouden jullie aanraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:33

dit zelfde zadel heb ik ook gehad, ook bij mij bleef het maar schuiven en omdat ik toch altijd weer teruggreep naar mijn andere zadel heb ik het boomloze zadel toevallig net weer van de hand gedaan. Helaas een oplossing voor het schuiven heb ik niet gevonden. hij lag bij mij op mijn haflinger

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:35

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:43

Hoe is je pad aan de onderzijde?
Ze kunnen namelijk nogal glad zijn.
Of de ruggengraat vrij ligt moet je laten bekijken als je erop zit, pad goed in het midden omhoog trekken en dan zie je aan de achterkant als je ertussen door kijkt of er ruimte vrij blijft.
Misschien is eentje met neopreen onderkant wat om te proberen.

Laura_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 10:05

Hoi Miranda, zie foto voor de onderkant van de pad. Wat denk je daar van?
Ik ga hem eens met enkele inlages proberen en met een andere singel, wie weet helpt het :)

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:07

Laura_1 schreef:
Hoi Miranda, zie foto voor de onderkant van de pad. Wat denk je daar van?
Ik ga hem eens met enkele inlages proberen en met een andere singel, wie weet helpt het :)

[ [url=m/hcurvo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die pad is op zich prima maar het kan zijn dat wol gewoon niet werkt voor jouw paard.
Ik denk dat je met een langere singel en dunnere inlagen een heel eind bent.
Dit zadel heeft toch ook een soort verplaatsbare kussens aan de onderkant?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:30

Laura_1 schreef:
Oke, dat zijn dingen die ik zeker kan proberen. De verkoper van het zadel had er dubbele inlages in omdat het zadel zelf geen kussens aan de onderkant heeft ofzo. Met dubbele inlages zei zij dat de ruggenwervel zeker vrij lag. Als ik enkele inlages doe, hoe kom ik er dan achter of ze nog wel genoeg 'wervelvrijheid' heeft? En wat voor singel zouden jullie aanraden?

Ik rij al zo'n 13 jaar met een boomloos westernzadel. Een Barefoot.
Onder het zadel ligt een heel dik neopreen dek. Het dek is 1 geheel, geen extra inlages o.i.d. Als ik na het rijden afzadel is de wervelkolom droog en ernaast aan beide zijdes is het paard nat van het zweet.

Dat de wervelkolom van voor naar achteren droog is heb ik altijd aangenomen alszijnde dat de wervelkolom vrij ligt.

Onlangs heeft mijn echtgenoot een apparaatje aangeschaft voor zijn werk en het leuke is dat het een soort van thermografisch iets is. We hebben de paarden ruggen direct na het rijden daarmee bekeken en daaruit bleek de bevestiging dat de wervelkolom mooi vrij ligt maar ook dat het zadel prima draagt op de plekken waar het hoort. Er zijn zoveel vooroordelen voor boomloos rijden maar bij ons blijken de boomloze zadels prima te werken :)

Twee van onze paarden zijn breed en hebben nauwelijks schoft maar de zadels schuiven nooit naar voren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:10

henny_w schreef:
Laura_1 schreef:

Ik rij al zo'n 13 jaar met een boomloos westernzadel. Een Barefoot.
Onder het zadel ligt een heel dik neopreen dek. Het dek is 1 geheel, geen extra inlages o.i.d. Als ik na het rijden afzadel is de wervelkolom droog en ernaast aan beide zijdes is het paard nat van het zweet.

Dat de wervelkolom van voor naar achteren droog is heb ik altijd aangenomen alszijnde dat de wervelkolom vrij ligt.

Onlangs heeft mijn echtgenoot een apparaatje aangeschaft voor zijn werk en het leuke is dat het een soort van thermografisch iets is. We hebben de paarden ruggen direct na het rijden daarmee bekeken en daaruit bleek de bevestiging dat de wervelkolom mooi vrij ligt maar ook dat het zadel prima draagt op de plekken waar het hoort. Er zijn zoveel vooroordelen voor boomloos rijden maar bij ons blijken de boomloze zadels prima te werken :)

Twee van onze paarden zijn breed en hebben nauwelijks schoft maar de zadels schuiven nooit naar voren.

Super fijn dat dat bij jouw paard werkt maar ik wil nog wel even zeggen dat een droge ruggengraat ook kan komen door juist te veel druk dus dat zou ik niet zomaar als maatstaaf pakken.

Laura_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 12:15

Hoi Azmay, In prncipe heeft dat zadel die kussens ja, maar die heb ik er niet bij gekregen:S vandaar ook de dubbele inlages, het zadel is zegmaar gewoon plat aan de onderkant.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 12:36

Azmay schreef:
Super fijn dat dat bij jouw paard werkt maar ik wil nog wel even zeggen dat een droge ruggengraat ook kan komen door juist te veel druk dus dat zou ik niet zomaar als maatstaaf pakken.

Vandaar dat ik ook zo blij was met de thermografie beelden die een bevestiging gaven dat de wervelkolom mooi vrij lag :)