Ik heb een bittenvraagje. Misschien kunnen jullie mij helpen
Ik rij een paard die heel licht in de aanleuning is. Vaak te licht. Nu loopt hij op een enkelgebroken watertrens. Maar ik heb het idee dat dit nog te bewegelijk is.
Nu zat ik te denken aan een ongebroken trens. Maar ook daar heb je veel variaties in. Watertrens, bustrens, recht, gebogen of toch met tongboog zoals het scholingsbit van sprenger.
Vraag één, rij je wedstrijden? Zo ja dan is alleen een rechte ongebroken toegestaan, alles met tongboog zoals de sprenger scholingsbit mag je niet mee starten.
Heb je al een bus of D trens geprobeerd? Mijn ervaring is dat paarden die het bit wat ontwijken vaak het stillere van de onbeweeglijke ringen (dus geen watertrens) appreciëren.
Leonie_M
Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 14:16
Yvank_ schreef:
Vraag één, rij je wedstrijden? Zo ja dan is alleen een rechte ongebroken toegestaan, alles met tongboog zoals de sprenger scholingsbit mag je niet mee starten.
Ja ik rij wedstrijden. Dus dan valt het scholingsbit al af.
Wat is het verschil tussen anatomisch gevormd of recht?
@Oliefanter ja bustrens al geprobeerd. Dit maakte weinig verschil.
Mijne werd ook onrustig van een te bewegelijk bit, een rechte ongebroken was ook niet de oplossing. Nu loopt ze erg fijn op een ongebroken trens met tongboog. Maar om de of andere idiote rijden mag dat nu niet meer. Dus eigenlijk zit ik met mijn handen in het haar nu ook... Zo flauw vind ik dit, ik mag wel met een pelham springen, maar dit mag dan weer niet. Schiet mij maar lek.. Maar goed dat is een andere discussie...
Misschien dat een kneveltrens kan helpen? Deze is ook erg stil in de mond.
Flevolander
Geplaatst: 12-04-17 19:46
Goldie ik sluit me bij jou aan, mijn paard wordt van alles wat " rammelt" in zijn mond onrustig in de aanleuning.. Mag de Sprenger Comfort Mouth ook niet? Deze staat niet omschreven als scholingsbit, maar is wel "gevormd" naar de anatomie van de mond van het paard.
Diddykong
Geplaatst: 12-04-17 20:17
Nee die mag ook niet Het gaat niet perse om de term scholingsbit, een ongebroken bit moet recht zijn, nu ja op wedstrijd dan. Dan een ander idee, mijn merrie doet het goed op een kunststof bit, misschien is dit nog een idee. Voor wedstrijd moet die ook recht zijn helaas, ik heb er nu 1 met tongboog en dus ook op zoek naar iets anders voor op wedstrijd.
dresjoepie
Geplaatst: 13-04-17 07:49
Misschien kun je de Sprenger kunstof duo proberen! Deze is zacht en je mag er gwn mee starten
Steek het geld van een nieuw bit eerst in een sessie met een bitfitter. Dan kun je meerdere bitten uitproberen, zodat je niet straks met een bit zit wat achteraf toch niet zo lekker zit. Zij bekijkt gelijk de anatomie van de mond en het gebit. En geloof me, je merkt echt gelijk met welk bit je een fijnere verbinding hebt!
c_alsemgeest
Geplaatst: 13-04-17 08:06
beide bitten mogen niet meer per 01-04 Ongebroken mag enkel nog recht... zie de informatie bij het KNHS met de voorbeeldfoto's van toegestane bitten Die van dresjoepie is wel een redelijk goed alternatief.
lolotjeh
Geplaatst: 13-04-17 08:10
Je mag starten met een leren bit. Ik heb het afgelopen week nog nagevraagd op een rijvereniging en die zeiden dat het mag. Je moet het bit er wel zo in hangen dat hij plat in de mond ligt desnoods kun je er een hoofdstel bij gebruiken maar is niet echt nodig omdat je het bit vast maakt aan de kin waardoor het bit al stil licht in de mond. Op een gegeven moment gaat het paard het bit ook vanzelf op pakken met zijn tong op de plek waar hij het prettigst vind.
c_alsemgeest
Geplaatst: 13-04-17 08:11
leren bit mag ook niet, komt ook niet voor op het overzicht van het KNHS Kijk anders even in dit topic, staat veel informatie in... ook over de stappen die fabrikanten gaan nemen richting het beleid van het KNHS: [WD-V] Bit waar je wel mee mag starten?
Je zou aan de myler kunnen denken. Dat is een bit dat niet ongebroken is, maar ook niet kan schanieren en daardoor veel rustiger in de mond is. Daarbij is een lichte tongboog wel toegestaan.