welk zadel is het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linde2306

welk zadel is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 21:56

hallo *D

Ik ben opzoek naar een nieuw springzadel. Ik ben aan het twijfelen tussen een bruno delgrange, butet of cwd.
Het belangrijkste is dat er een brede boom in zit die eventueel verstelbaar is en dat ik als ruiter er mooi recht op zit. Ook moet het een goede kwaliteit zijn dat lang meegaat aangezien dit niet de goedkoopste zadels zijn -O-
Heeft iemand ervaring met een van deze zadels ?

alvast bedankt!

Tessebes

Re: welk zadel is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 04:44

Het lijkt me het belangrijkste dat het zadel past voor je paard en voor jou, ongeacht welk merk erop staat.

linde2306

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 07:53

Tessebes schreef:
Het lijkt me het belangrijkste dat het zadel past voor je paard en voor jou, ongeacht welk merk erop staat.

Ja natuurlijk is dat het beste, maar zo heeft de zadelpasser al een idee in welke richting hij kan gaan kijken, het was meer daarom dat ik het vroeg. Ik zal er natuurlijk voor zorgen dat het zadel 100 % past op mijn paard haar rug :)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:29

Je zoekt richting Franse merken; mijn ervaring daarmee is dat deze merken allemaal onafhankelijk van elkaar een aparte dealer hebben, en ik nog geen zadelpasser ken die al deze merken (tenzij tweedehands beschikbaar) bij zich heeft bij een pasconsult. Je zult dus al deze merken moeten benaderen als je ze zou willen uitproberen.

Daar zit best wel een kostenplaatje aan als je ze allemaal moet proberen, maar uiteindelijk niks afneemt. Mijn tip is dus: vraag aan bekenden die met deze merken rijden hoe het bevalt en of je hun zadel een keer mag uitproberen.

Daarbij zijn BD, Butet, CWD, Devoucoux, Luc Childéric en Antarès allemaal goede Franse zadelmerken, hoge prijsklasse, maar zeer comfortabel. Brede boom is altijd mogelijk als je nieuw wilt, dat kunnen ze gewoon voor je maken.

Let wel op dat Frans een hoog comfort biedt, zacht leer, maar dat de keerzijde daarvan is dat dat dus wel slijtgevoeliger is i.v.m. de zachtheid. Ze zullen dus minder lang meegaan dan bijv. het stugge (maar oerdegelijke!) leer van Stübben of Passier (en de overige Duitse zadelmerken). Dat is een afweging die je voor jezelf zal moeten maken wat je daarin wilt. Daarmee zeg ik niet dat de Franse merken totaal niet lang meegaan, maar wel minder lang dan bovenstaande, zeker als je meerdere paarden per dag zou rijden.

Twijfel je wat je daarmee wil, dan zijn Amerigo en Erreplus (Italiaans) ook het overwegen waard, deze zijn een soort tussenweg. Ook in de prijs overigens.

Succes met je zoektocht!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:35

Harry Dabbs heeft ook hele mooie springzadels, kussens zijn met wol gevuld waardoor ze aangepast kunnen worden. Mooie kwaliteit leer ook en de bomen zijn aanpasbaar in de breedte.

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:12

Ik heb altijd met cwd gereden bij ons op stal. Heel fijne zadels, en vooral de 2g serie vind ik super omdat deze een heel zachte zit heeft en voor de meeste paarden ook wel goed ligt. Ik heb nogal snel last van mijn rug maar bij de 2g heb ik nooit last gehad en zat ik rechter dan op de meeste andere zadels.

Laatst heb ik voor mijn eigen paard zowel een verkoper van cwd als Bruno Delgrange laten komen en uiteindelijk toch voor een Bruno Delgrange zadel gekozen, deze lag een pak beter op mijn paard zijn rug dan de 2g van cwd (hij heeft nogal een hoge schoft en had bij de 2g niet genoeg ruimte).
De nieuwe zadels van Delgrange zitten in het begin wel als bakstenen maar eens ze wat ingereden zijn, zijn ze wel super comfortabel.
Met butet heb ik geen ervaring maar zien er ook wel fijne zadels uit.

linde2306

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 10:14

plopkoeken schreef:
Ik heb altijd met cwd gereden bij ons op stal. Heel fijne zadels, en vooral de 2g serie vind ik super omdat deze een heel zachte zit heeft en voor de meeste paarden ook wel goed ligt. Ik heb nogal snel last van mijn rug maar bij de 2g heb ik nooit last gehad en zat ik rechter dan op de meeste andere zadels.

Laatst heb ik voor mijn eigen paard zowel een verkoper van cwd als Bruno Delgrange laten komen en uiteindelijk toch voor een Bruno Delgrange zadel gekozen, deze lag een pak beter op mijn paard zijn rug dan de 2g van cwd (hij heeft nogal een hoge schoft en had bij de 2g niet genoeg ruimte).
De nieuwe zadels van Delgrange zitten in het begin wel als bakstenen maar eens ze wat ingereden zijn, zijn ze wel super comfortabel.
Met butet heb ik geen ervaring maar zien er ook wel fijne zadels uit.

Heel erg bedankt voor uw antwoord!

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:20

Nou, wij hadden op stal laten komen commercial van cwd en devoucoux - het ging wel voor een dressuur en/of vsh zadel - en ik woon in Frankrijk, trouwens...
super leuke mensen met mooie praatjes maar geen ene zadel paste op mijn vriendin s paard. Zelfs allernieuwste met de carbon boom.
De cwd zijn prachtige zadels maar ze zullen zeker geen 7jaar intensief gebruik overleven. De nieuwe modellen zijn juist meer kwetsbaar dan de oude. Hier praat ik niet over de 2g of 3g modellen. In Frankrijk ze hebben wel agressief programma om je fideel als klant te hebben.

linde2306

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 13:26

Hey iedereen

Bedankt voor jullie reacties!
Heb ondertussen al verschillende zadelmakers laten komen maar niets dat echt past. Ben ook afgestapt van het idee voor een butet of cwd. Butet spreekt me minder aan nu ik eens zo een zadel heb gepast. En ik hoor van nog mensen dat een cwd niet zo lang meegaat.
er komt woensdag nu iemand met een deel prestige zadels. Hopelijk heb ik dan wat meer geluk ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:11

Er is zoveel keus. Met wat geluk vind je iemand met meerdere 2e hands zadels. Dan kan me meerdere merken proberen en een betere keuze maken.