Gisteren kocht ik een Bates Caprilli, zwart van kleur en in goede staat. Enkele lichte gebruikssporen kan je wel zien, zoals waar de beugels zitten. Voor de rest een keurig zadel.
Deze avond begon ik met het poetsen ervan, en ik liet de wasbak vollopen en ging aan de slag met zadelzeep. Ik merkte dat er enorm veel zwarte troep in mijn sponsje zat, en na een tijdje hetzelfde plekje te poetsen, om te kijken of dat zwart eraf kwam, was het water in de wasbak zwart en het plekje gaf nog steeds enorm veel zwart af.
Ik ben gestopt met het poetsen van die plek, en ik heb dan maar de rest van het zadel gepoetst. Op sommige plekken was mijn sponsje echt enorm smerig, op andere plekken (onderkant en onder de flappen) kwam er helemaal niets af. De plekken met het zwart waren ook enorm dof, ik heb ze wat dikker ingewreven met ledervet en het dringt ook enorm snel in het leder op die plekken.
Toen ik de wasbak leeg liet lopen, merkte ik ook allemaal zwarte korreltjes op aan de wanden van de wasbak.
Natuurlijk ben ik nu als de dood dat mijn net aangeschafte zadel goed is voor weg te gooien, en ik gewoon de bovenste laag van mijn leder heb weggewreven

Morgen als het vet is ingetrokken, zal ik opnieuw foto's trekken en ze in de reacties plaatsen
Heeft iemand een idee wat die zwarte troep is, en hoe ik die van mijn zadel krijg?
Alvast bedankt om mee te denken!
Edit: autocorrect fout en extra info.
Edit: aanklikbare foto's toegevoegd