Dressuurzadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majanga

Dressuurzadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 09:54

Voor mijn paard ben ik zo langzaam aan op zoek naar een nieuw dressuurzadel. Er ligt nu een Kentaur Medea I op welke echt aan vervanging toe is.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer aangezien er zoveel verschillende merken/modellen zijn.
Mijn paard is 1m85 en heeft een hoge schoft en rechte rug.

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren en mogelijke modellen aandragen, deze zal ik dan aan mijn zadelmaker voorleggen en hopelijk lukt het om dan een goed passend zadel te vinden.
Het mag tweedehands of nieuw zijn mijn budget is ongeveer € 750,--

Ter illustratie nog even een foto van zijn rug.
Afbeelding

Majanga

Re: Dressuurzadel voor groot paard met hoge schoft en rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:52

Helemaal niemand die ook een paard met hoge schoft en rechte rug heeft die mij kan adviseren?

Isab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:59

Misschien zou een Anatomica Octant voor jouw paard een optie kunnen zijn. Mijn paard heeft ook een hoge schoft en ook een vrij rechte rug, 1 van de weinige merken die goed ligt. Ik vind het een heel fijn zadel.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:02

Is een zadelmaker er niet juist voor om jou te adviseren welk zadel bij jou en je paard past ipv dat jij dat doet voor je zadelmaker? Of zeg ik nu iets heel stoms?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:06

Ik heb op een gelijkaardig paard een kieffer Malmö gehad.Maar het beste is een zadelpasser er bij te hebben die heb je ook met 2e handszadels.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:12

Isab123 schreef:
Misschien zou een Anatomica Octant voor jouw paard een optie kunnen zijn. Mijn paard heeft ook een hoge schoft en ook een vrij rechte rug, 1 van de weinige merken die goed ligt. Ik vind het een heel fijn zadel.

Voor mijn ruin van 1.80m met hoge schoft heb ik ook een Anatomica Octant. Die is tweedehands ook goed te krijgen rond jouw budget.

Afbeelding

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 20:53

beatje schreef:
Ik heb op een gelijkaardig paard een kieffer Malmö gehad.Maar het beste is een zadelpasser er bij te hebben die heb je ook met 2e handszadels.

Helaas heeft mijn zadelmaakster geen tweedehands zadels en wil geen andere. Dacht kan nooit kwaad om ook zelf advies in te winnen zal haar ook zeker inschakelen voor modellen.

Amber90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:00

Wat zoek je zelf in een zadel?
De Kieffer Lusitano heeft namelijk redelijke wrongen. Ik heb een pony gehad met eenzelfde rug, zij was wel een stuk kleiner, maar dit zadel lag na wat aanpassingen van de zadelmaker perfect. Ik had maat 0, maar jij zal dan zeker op 1 of 2 uitkomen.

Ik heb het zadel voor 450 euro verkocht, rond die prijs, 400-600 euro staan ze tweedehands wel te koop geloof ik.

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 21:06

Zelf ben ik op zoek naar een zadel wat voldoende steun biedt maar me niet in een bepaalde houding dwingt. En gezien mijn postuur maximaal 17.5 inch.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:10

Is countrymill niks voor je? Dan meten ze eerst alle drukpunten en kijken zo welk zadel geschikt zou kunnen zijn. Ze hebben allemaal verschillende merken zadels op voorraad. Nieuw maar ook 2e hands. Ze gaan net zo lang door tot ze een passend zadel hebben gevonden. Je kan je oude zadel soms ook inruilen daar

Amber90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:13

Ik heb altijd een vaste zadelmaker en kennissen gehad die mij hopen dus ik heb niet echt ervaring met een passervice oid, maar is er misschien een plek waar je heel veel verschillende zadels kan uitproberen?

Ik vond de lusitano veel minder dwingend dan een anatomica of een eurodiding titan, die ook werden voorgesteld. Daar kon ik niet in zitten,.

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:20

Ik heb ook een paard met hoge schoft en rechte rug. Ik zweer echt bij een kent & masters, ook door de verwisselbare boom. Echt een aanrader!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:30

Geen idee of je het ooit overwogen hebt, maar voor jouw budget heb je eventueel ook een nieuwe barefoot, of voor de helft of minder een tweedehands. De lexington is een heel mooi zadel met een diepe zit, veel schoudervrijheid voor het paard. :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:47

Amber90 schreef:
Ik heb altijd een vaste zadelmaker en kennissen gehad die mij hopen dus ik heb niet echt ervaring met een passervice oid, maar is er misschien een plek waar je heel veel verschillende zadels kan uitproberen?

Ik vond de lusitano veel minder dwingend dan een anatomica of een eurodiding titan, die ook werden voorgesteld. Daar kon ik niet in zitten,.

Ja countrymill. Daar passen en meten ze en kan je er ook zelf even mee rijden. Hebben veel merken en soorten zadels. Nieuw en 2e hands

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 21:53

_Loes schreef:
Ik heb ook een paard met hoge schoft en rechte rug. Ik zweer echt bij een kent & masters, ook door de verwisselbare boom. Echt een aanrader!

Dit inderdaad! Ga zelf op dit moment voor een Thorowgood (paard van 1.80, zelfde verhaal qua rug en schoft), maar die hebben ietsje minder ruimte voor de schoft dan de k&m. Springmodel althans. Zadels met een grote kussenpartij zijn ook een must; ik weet dat daardoor de k&m en Thorowgood goed op dit soort paarden passen.

Verder is Country Mill echt een aanrader!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:14

Wij hebben sinds kort een arabo fries met een hoge schoft en rechte rug en na heel veel passen hebben we daar nu een gebruikte Fryso ook die fijn ligt.