Een vriending van mij heeft in 2012 haar paarden verkocht, enkel haar dure equiflexzadel heeft ze gehouden voor als ze nog eens een ritje op haar (verkochte) paardje ging maken (dit mocht van de huidige eigenares). Door omstandigheden is er dat echter niet meer van gekomen en is haar zadel dus 5 jaar niet gebruikt, laat staan onderhouden geweest. Nu zijn er mensen die zeggen dat je het zadel na al die tijd maar beter kan weggooien, dat het leer niets meer waard is. Klopt dit? En indien het toch nog bruikbaar is, hoe behandelt ze het zadel dan het beste?
Ik zou hem ook nog niet zomaar afschrijven. Idd controleren hoe de staat van het leer is en goed in de olie zetten. Eventueel nog bij een zadelmaker na laten kijken en opnieuw laten vullen. Niet zomaar weggooien.
Is het het beste om met een spray het zadel in te vetten (en dus het zadel dus niet aan te raken)? of maakt dat geen verschil (sprayen of invetten)?
Jackie82
Geplaatst: 21-03-17 11:53
Dat ligt er net aan hoe je het bewaart, schimmel op het leer kan geen kwaad. En als het leer erg droog is met goede leer producten invetten / onderhouden.
Ik heb ook nog een zadel liggen waar al een aantal jaren niks meer mee is gedaan, nou heb ik het laatst gepakt voor de verkoop en goed schoon gemaakt en ingevet. En het zadel is weer als nieuw en goed soepel leer.
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Geplaatst: 21-03-17 11:54
Hafje81 schreef:
Is het het beste om met een spray het zadel in te vetten (en dus het zadel dus niet aan te raken)? of maakt dat geen verschil (sprayen of invetten)?
Spray is vaak geen vet maar siliconen. Lekker een potje zadelvet gebruiken.
Kim
Geplaatst: 21-03-17 11:55
leer is vaak hartstikke goed, dat zou ik echt niet zomaar weggooien! Zou het gewoon een paar keer goed invetten en dan de zadelmaker hem laten controleren. Als hij gewoon droog binnen heeft gelegen zou ik niet weten waarom je hem niet kunt gebruiken!
Als het zadel daarvoor regelmatig gebruikt is en het is goed opgeborgen (niet te vochtig of juist naast een verwarming) dan is een invetbeurt voldoende.
Even goed afstoffen indien nodig Dan eens afdoen met zadelzeep de ouderwetse blokken of potten . Doe beetje water op de zeep zelf en niet op je spons want dan heb je meer water als zeep . En daarna eens met een zachte leder crème/ vet erover . Enige wat echt oliebol kan zijn zijn de kussens Leer heeft normaal een mega lange houdbaarheid .
betadine
Geplaatst: 21-03-17 12:03
Een goede onderhoudsbeurt en het zadel is weer prima bruikbaar indien er geen beschadigingen aan zijn door bvb verkeerd te stockeren of dergelijke. Degelijk leder zal nooit volledig droog worden en gemakkelijk terug vocht opnemen. Ook vocht die in de lucht zit kan het absorberen. Wel moet er gecontroleerd worden of de opvulling en boom nog goed zit. Liever een oud maar degelijk zadel als een nieuw en slechtzittend. Degelijk materiaal kan echt wel lang meegaan en periodes van niet gebruik aan. Ook al beweren verkopers soms het tegendeel om hun eigen zadels te kunnen aansmeren.
Even schoonmaken met zadelzeep en invetten en zelf heb ik nog wel een zadelmaker lten controleren, maat rij er alweer een tijdje op Heel blij dat ik hem niet weg heb gedaan!