Wie heeft dit hoofdstel? Star sidepull.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Wie heeft dit hoofdstel? Star sidepull.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:21

Beste Bokkers,

Ik had gisteren dit hoofdstel gekocht: https://www.ruiterhart.nl/hoofdstel/205 ... ausen.html
Nu kreeg ik hem vandaag binnen maar ik vind hem een beetje gek.. is het de bedoeling dat de twee kinriemen over elkaar heen gaan oid? :+

Afbeelding

Afbeelding

Kan ik die ene kinriem er af halen dat hij alsnog dient als een sidepull?

Alvast bedankt!

FFDP

Re: Wie heeft dit hoofdstel? Star sidepull.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:38

Is het ene ringetje (waar de teugel aanmoet) dan niet weg?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 20:39

Ik denk dat de teugel ook wel aan het andere ringetje kan? Een halster idee krijg je dan denk ik? Ik moet het denk ik even op het hoofd van m'n paard zien. :+

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 20:41

Is niet zo goed als je de teugel aan dat andere ringetje doet denk ik...
Ik zou het eerst eens proberen met allebei de kinriemen :p

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 01:18

He lijkt op mijne!
Loopt het touw ook over kopstuk?
Dan is het sidepull en kaakgekruisd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 01:41

Dit is een kaakgekruist systeem zonder kruis. :+
De twee kinriemen maak je onder elkaar achter de kin vast en de teugels gaan in de twee buitenste ringetjes zoals op de foto. Het effect is dat als je aan de rechterteugel trekt, je de (over het algemeen) onderste kinriem door de sidepullring naar je toe trekt; het kinstukje wordt dus korter en de neus en kin van je paard worden naar elkaar toe getrokken/'geplet' en vervolgens trek je die rechterkant van het hoofd naar je toe.
Trek je aan beide teugels tegelijk, dan wordt het kunstukje aan beide kanten tegelijk wat verkort en krijg je druk naar achteren.

Eigenlijk is het dus qua werking in de zin van het 'eerst pletten, dan zijwaartse druk zetten om te sturen' het best te vergelijken met een kaakgekruist systeem. Dit hoofdstel is wel wat zachter dan de gemiddelde sidepull omdat die vaak gewoon touwtjes/leren riemen onder de kin door trekken en dit kenriempje zacht onderlegd is. Doordat je een dubbele leren riem door het oog heen trekt zal de release echter wel wat slechter zijn dan bij een koord.

En als je dat onderste kinriempje eraf haalt heb je een mooie sidepull. 8-)

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 02:13

Dit hoofdstel gebruik ik ook, om te wandelen met mijn jonkie.
Het extra kinriempje heb ik er afgehaald, ik merkte dat mijn paard dat niet fijn vond.
Ik gebruik bij het wandelen een bitstukje (waaraan met een haak een touw vastzit).
In eerste instantie haakte ik dat aan de ringen van het kinriempje, maar dat was voor paard niet prettig, ging gauw te strak zitten.
Nu bevestig ik het bitstukje gewoon aan de ringen van het hoofdstel zelf en laat ik dat extra kinriempje weg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 08:23

xyzutu2 schreef:
Dit is een kaakgekruist systeem zonder kruis. :+
De twee kinriemen maak je onder elkaar achter de kin vast en de teugels gaan in de twee buitenste ringetjes zoals op de foto. Het effect is dat als je aan de rechterteugel trekt, je de (over het algemeen) onderste kinriem door de sidepullring naar je toe trekt; het kinstukje wordt dus korter en de neus en kin van je paard worden naar elkaar toe getrokken/'geplet' en vervolgens trek je die rechterkant van het hoofd naar je toe.
Trek je aan beide teugels tegelijk, dan wordt het kunstukje aan beide kanten tegelijk wat verkort en krijg je druk naar achteren.

Eigenlijk is het dus qua werking in de zin van het 'eerst pletten, dan zijwaartse druk zetten om te sturen' het best te vergelijken met een kaakgekruist systeem. Dit hoofdstel is wel wat zachter dan de gemiddelde sidepull omdat die vaak gewoon touwtjes/leren riemen onder de kin door trekken en dit kenriempje zacht onderlegd is. Doordat je een dubbele leren riem door het oog heen trekt zal de release echter wel wat slechter zijn dan bij een koord.

En als je dat onderste kinriempje eraf haalt heb je een mooie sidepull. 8-)

Dank je wel voor de uitleg! Het is inderdaad een heel zacht hoofdstel achter de oren, op de neus en onder de kin.

Heb het extra kinriempje er gisteren al afgehaald, ga hem gewoon zonder gebruiken want vind het maar een gek systeem. Ik doe hoofdstellen altijd even om mijn been heen om te voelen wat het doet en met die extra neusriem voelde ik niet een duidelijk links/rechts maar idd een soort samenknijpend gevoel ofzo..

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:34

Ik heb hem heel snel weer weg gedaan. Mijn merrie reageert er slecht op en het leer vind ik ook dramatisch...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:38

Oh ik vond hem wel prettig rijden!! Had wel beduidend minder te vertellen dan met een hackamore maar meneer had ook een week stilgestaan dus ja.. :')
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:41

Leer ziet er erg dun uit. En ik vraag me af of het systeem niet irriteert met 2 kinriemen.
Een normale sidepull werkt anders.
Het ziet er verder wel elegant uit. Voor de prijs zou je goed leer mogen verwachten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 02:52

Ik heb dit systeem jaren geleden gebruikt voor een ontwerp en verwerkt in een lederen hackamore. Vond het ideaal voor op wandeling waar ik het meestal enkel gebruikte als remmende werking ipv om te wenden en zoals xyzutu zegt eerst ga je stroppen om te wenden en dan komt de druk pas tegen de kin vind ik persoonlijk minder logisch qua systeem, minder duidelijk links/rechts.
Als mijn paarden heet werden in bos werkte dit soort systeem hier toch prima. Echter, bij mij was systeem lichter omdat kinsysteem uit zeer licht materiaal bestond voor optimale release. Los was ook los. De neusriem was ook verwerkt met die losse kinriem dmv die lederen hackamore, dus meer 1 geheel. Een platte, ledern riem voor systeem met release zou ik persoonlijk nooit gebruiken! Dat gaat gauw gewoon te strak zitten zonder dat je het in de gaten hebt!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 04:06

Bij mij werkte neusriem en dat losse kinriempje dus samen dmv een lederen hackamore.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:29

Een sidepull heeft GEEN riempjes die een release of afsnoeren veroorzaken. Je zou dus dat riempje onder de kin door wat verschuift met die oogjes er af kunnen halen en dan heb je wel een echte sidepull?