Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:51

Zoals de titel al azngeeft, hoe vaak en hoe wassen jullie je dekjes?

Ik heb last van voorjaarsschoonmaak betreffende de paardenspullen, en dus alle dekjes mee naar huis genomen. Ik heb ze zo haarvrij mogelijk gemaakt, en doe ze nu op kleur per 2 (maximaal 3 met kleinere dekjes) in de wasmachine.
Ik heb nu de eerste ronde er in zitten, vloeibaar wasmiddel met een scheut azijn erbij, machine op 40 graden, extra voorwas/ vlekken programma, en hij gaat ze met maximaal aantal touren droogdraaien zo (1400 touren). Daarna wil ik ze hangend laten uitdrogen.

Op deze manier heb ik nog zo'n 10 wasbeurten te gaan.

Omdat ik ze al jaren niet heb gewassen hoop ik dat 1 wasbeurt met 2 dekjes volstaat.. Ook hoop ik dat gewoon wasmiddel volstaat..

Hierna wil ik ze direct als ze vies zijn meenemen, zodat ik niet weer met zo'n enorme stapel kom te zitten.. dat zal na zo'n 3 keer gebruiken zijn gok ik? Mijn paarden zweten snel en veel namelijk.. (maar dan ook echt doorweekt-dekje/ het loopt met straaltjes naar omlaag veel).
En ik heb tenslotte genoeg dekjes om te pakken als ik er een paar mee heb voor de was!

Is wasmiddel op 40 graden met 2 a 3 in de machine een goede manier? Of kan ik ze beter per stuk wassen?
Of is biotex een beter wasmiddel? En is regulier programma goed of kan ik ze beter op handwas-programma doen?
De droger lijkt mij ook geen goed idee met dekjes, of kan dat wel?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-17 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:53

ik geef mijn dekjes en zweetdekens altijd aan m'n moeder haha die gooit ze in de wasmachine, voor zover ik weet gaat het op 40 graden, 1000 touren met wasmiddel en een scheut wasverzachter.
ik gooi de dekjes pas in de was als ze echt, echt vies zijn anders ben ik bang dat ze snel dun en lelijk worden.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 11:57

Paar jaar geleden een oude wasmachine gekocht en daar mik ik alles in.

Als wasmiddel gebruik ik Neutral. Je weet nooit hoe een paard op wasmiddel reageert dus gebruik ik het liefst iets wat zo weinig mogelijk reactie kan geven.

Centrifugeren doe ik rond de 1400 toeren.

Ik was het op de korte stand,dan duurt het nog ruim een uur hoor. Oude wasmachine....
Temperatuur 30graden en nooit meer dan 2 dekjes. Liefst doe ik 1 dekje en dan wat oude handdoeken erbij wat ik ook vaak gebruik bij de paarden.

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:09

Shanna schreef:
Is wasmiddel op 40 graden met 2 a 3 in de machine een goede manier? Of kan ik ze beter per stuk wassen?
Of is biotex een beter wasmiddel? En is regulier programma goed of kan ik ze beter op handwas-programma doen?
De droger lijkt mij ook geen goed idee met dekjes, of kan dat wel?


Ik was ze inderdaad zo, 40 graden, per twee. Met Robijn voor wolwas ;) Ik stel op m'n machine wel 'extra spoelen' in, dan blijft er nog minder zeep achter. En dan inderdaad hangend laten drogen.

Van tevoren ga ik er met de stofzuiger met zo'n klein tussenstukje overheen om de haren eraf te halen. Meestal gebruik ik de dekjes een keer of drie, als m'n paard erg gezweet heeft nog wel minder. Kan me niet voorstellen dat 't lekker zit, een dekje vol oud zweet of haren :+

Voor de mensen die wasverzachter bij hun dekje doen: waarom doe je dat?

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:12

bij mij in de 7 kg wasmachine, 2 pk pads per keer, 40 graden waspoeder, geen wasverzachter, extra spoelen aan.
ik was ze meestal na een keer of 4 / 5 soms vaker bij erg veel zweten. heb de meeste pads al 8 jaar op deze manier blijven ze erg mooi

Drogen op het wasrek aan de lucht, droger zouden ze kunnen krimpen

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:31

Ik doe er maar 1 tegelijk in de wasmachine, ik heb eigenlijk niet van die hele dunne dekjes.
Max 1200 toeren, drogen aan de lijn of over mn traphek.
Neutral inderdaad, maar dan eigen merk van de appie of jumbo, dat is veel goedkoper ;-)

Ik doe wel lang met een dekje, mijn paard zweet in de winter helemaal niet, en in de zomer valt het ook wel mee. Nou 'train' ik ook niet zo hard haha

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:43

Al jaren niet gewassen? Ik gebruik ze ongeveer een week, rij er 5 of 6 keer mee en in de zomer minder als ze hard zweten, 3 keer ofzo.

Was ze gewoon in het wasmachine, 30 graden met normaal wasmiddel.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:47

Mijn dressuurdekjes gooide ik altijd in de wasmachine als ze "hard" aanvoelden of er vies uitzagen. In de zomer kon dit na 2x zijn, in de winter misschien na 10x pas.
Hier gingen ze dan na het ontharen per 2(mijn QHP pad alleen, anders kreeg ik vlekken erop)i in de wasmachine op 30 graden met wat wasverzachter/wasmiddel.

Altijd schoon eruit gekomen.
Nu heb ik nog maar 1 westernpad en die borstel ik schoon na gebruik en was ik 1x per jaar op de hand.

Anoniem

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:26

Dan doe ik het dus wel goed, inmiddels de 4e lading er in zitten, ze komen er wel goed schoon uit dus ik blijf ze inderdaad maar per 2/ 3 wassen.
Hoe slaan jullie de dekjes en dekens op?

pinto_1

Berichten: 2557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:35

Wassen jullie je dekjes in dezelfde wasmachine als waar je je normale was in wast?

Ik heb een aparte wasmachine voor paardenspullen, wil geen paardenhaar in mijn dagelijkse kleding. :)

Meestal combineer ik dan dekjes met een setje peesbeschermers. Ik was ze overigens als ze echt vies zijn, dus met vlekken. Denk 1 keer per half jaar, misschien iets vaker.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:43

Ik was mijn dekjes vaak, wissel graag af en wil ze graag schoon opbergen.
Ze gaan op een 20 minuten programma met normaal wasmiddel.
Als mijn paard verhaart stofzuig ik ze eerst altijd even. Ik doe ze in de gewone wasmachine. Daarna spoel ik wel altijd extra. Doordat ik de dekjes vaak was worden ze ook niet zo vies.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:44

Hier gaan de dekjes in de winter ongeveer eens per twee maanden in de wasmachine, zomers ongeveer om de drie weken? Helaas kan het niet vaker ivm allergie van vriend. Mocht een dekje echt vies zijn, komt er wel alvast een schoon dekje onder en wacht het vieze dekje in de zadelkamer tot de rest ook bies genoeg is om meegewassen te worden.
Hier altijd per twee dekjes op 30 graden, gewoon normaal programma en normaal wasmiddel. Drogen doe ik aan een rek en heb een Ikea kast waar alle dekjes daarna schoongewassen liggen om weer gebruikt te worden :j

supertammy

Berichten: 2234
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:48

Al jaren niet gewassen :') ! De volgende keer misschien maar gewoon elke week een dekje in de was stoppen. Heb je ook niet zo'n hele grote stapel dekjes nodig.

Hier gaat er gemiddeld elke week wel een dekje in de was. In de zomer zal het meer zijn dan in de winter. Ik borstel ook zoveel mogelijk haar er af. Dan op 40 graden in de wasmachine, bij dikke dekjes extra water en met gewoon wasmiddel.
Daarna gewoon op de stapel in de kast tot de volgende ronde.

Anoniem

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:57

Ik rijd maximaal 1 keer per week, dus wat dat betreft hebben ze niet veel te leiden, na 1 keer gebruiken laat ik ze drogen en dan berg ik ze weer op. Ik heb zo'n 25 dekjes gok ik?
Voor 3 paarden, sommige dekjes gebruik ik vaak, sommige amper, dus dan ben ik zo jaren verder voor ze eens gewassen worden :o

Meestal rijd ik met een rubber-achtig dekje die onder de tuinslang kan, waardoor de stoffen exemplaren nog minder gebruikt worden.. ideaal!

Het opbergen doe ik tot nu toe in een lege voerton, maar dat is toch niet zo handig.. daar komen vaak motjes in.. Dus nu wil ik iets anders voor het opbergen.. Maar wat..?

De dekens wil ik in vacuumzakken doen, met dekjes is dat niet zo handig..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:06

Maar.. Als je ze jarenlang niet wast, worden ze dan nog wel schoon?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:16

Ik was ze altijd onder de douche met de hand met biotex. Heb geen oude wasmachine, dus dan maar zo. Ik was ze als ze vies zijn. Paard zweet meestal niet zo veel, dus niet zo vaak.

Ik was trouwens mijn hamsters en zo ook gewoon onder de douche.

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:35

ik was ze naar gelang ze echt vuil zijn. In de winter rij ik langer met een dekje dan in de zomer.

Wassen doe ik per stuk in de gewone wasmachine, beetje wasmiddel en azijn als wasverzachter. Meestal spaar ik ze op en was er dan een stuk of wat achter elkaar. Ik heb veel dikke dekjes en per twee worden ze niet schoon in mijn machine, maar die is dan ook zeker 20 jaar oud inmiddels en heeft niet zoveel capaciteit.
Na afloop doe ik een kookwas met schoonmaak azijn en is de wasmachine weer helemaal schoon voor mijn niet-paardenspullen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:54

Wij wassen de dekjes in een aparte waszak voor paardenzooi. Eerst de haren eraf borstelen, dan per 2 in de zak en in de machine. Losse haren en zand na gebruik uit de zak schudden en eventueel losse, maar nu schone haren die nog aan het dekje plakken even afborstelen.
Kunnen dekjes tenminste weer in de gewone machine zonder dat daarna je eigen kleren vol haar zitten. :)
Schone dekjes liggen hier gewoon op zolder. En altijd eentje in de kast op stal als reserve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:54

Fortitude schreef:
Ik was ze altijd onder de douche met de hand met biotex. Heb geen oude wasmachine, dus dan maar zo. Ik was ze als ze vies zijn. Paard zweet meestal niet zo veel, dus niet zo vaak.

Ik was trouwens mijn hamsters en zo ook gewoon onder de douche.


Ik heb mijn hamsters nog nooit gewassen :')

Ik krijg ze nog wel goed schoon ja, maar er zit dan ook alleen maar zweet (en haren, maar die haal ik er vooraf zoveel mogelijk van af) in.

Verder gaat bij mij alles in de wasmachine, cap, halsters, borstels, dekens, dekjes, alles!
Mijn wens is een aparte wasmachine voor de paarden, maar helaas heb ik daar geen ruimte voor. Dus dan maar in de gewone wasmachine die ik na deze dekjes-berg wel even goed ga ontkalken/ kook-wassen.

De dekjes thuis bewaren vind ik niet zo praktisch, ik heb ze liever op stal. De paarden staan bij mijn ouders thuis dus in de schuur is zat ruimte voor de paardenspullen, ik ben niet tot 1 kast beperkt. Ik denk nu trouwens toch maar om een kast o.i.d. voor de dekjes neer te zetten. Wat voor een ikea-kast gebruik jij Lowara?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:01

Als die van jou schoon worden is het goed lijkt me :)

Ik heb op stal een oude wasmachine staan. Dat is nog een 5 kg trommel denk ik?
Van die Anky dekjes en soort gelijke past er maar 1 in.
En katoenen 2.
Ik was zelf op 30 graden.

Ik wacht altijd tot het mooier weer is, dan droog ik ze buiten aan de lijn.

peesbeschermers, neopreen singel, dat gaat er ook allemaal in.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:03

Ik heb de luxe van een tweede wasmachine. Hier was ik alle paarden en honden spullen.
Paarden dekjes op 40graden.

Handdoeken en honden dekjes op 60graden.

Ik bekijk het een beetje hoe vaak het nodig is. Als ze wat plakkerig worden en van die huidranden krijgen gaan mijn paarden dekjes de was in. Meestal na 5 of 6x ofzo.

Eerst verwijder ik haren met mijn rosborstel, daarna met de stofzuiger en dan de machine in.
Eens in de 8 wasbeurten verwijder ik het filter onderin de machine en verwijder daar de losse haren. Daarna laat ik de machine leeg draaien met schoonmaak soda.

Gebruik een normaal wasmiddel en hang de dekjes daarna te drogen.

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:42

Ik doe er meestal twee tegelijk in de wasmachine.
De haren haal ik er af met een kattenborstel van de Action (met van die rubberen haren)

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:57

Mijn wasmachine heeft geen extra grote trommel, dus past er maar 1 dekje tegelijk in de machine.
Moet ik er ook zo inprutsen dat de meest vieze kant aan de kant van de trommel zit.

Verder nog een tip voor het wassen. Het heeft geen zin om alle soorten wasmiddel - voorwasmiddel (Biotex) en vloeibaar (hoofdwasmiddel) en nabehandeling (azijn) in 1 keer in de machine te doen als je ook een voorwasprogramma gebruikt.

Als je goed in het wasmiddelbakje van je machine kijkt zie je 3 vakjes/bakjes. Meestal met een I en II en iets van een "wolkje".

In bakje I doe je voorwasmiddel (Biotex bijvoorbeeld)
In bakje II doe je hoofdwasmiddel (ik zweer bij Ariƫl poeder)
In derde bakje (zit vaak klepje op) doe je Azijn om de zeepresten te verwijderen, het werkt tevens als wasverzachter.

Als het goed is namelijk gaat de machine eerst voorwassen met het voorwasmiddel.
Dan wordt water afgepompt en komt er schoon water in de machine met het hoofdwasmiddel.
Dan weer afpompen en spoelen met de azijn.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:11

Fortitude schreef:
Ik was ze altijd onder de douche met de hand met biotex. Heb geen oude wasmachine, dus dan maar zo. Ik was ze als ze vies zijn. Paard zweet meestal niet zo veel, dus niet zo vaak.

Ik was trouwens mijn hamsters en zo ook gewoon onder de douche.


_/-\o_ _/-\o_

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Hoe vaak en hoe dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 16:15

Ik heb ook een aparte wasmachine voor paarden- en hondenwas op stal staan, ideaal. Borstel ook eerst de haren van de dekjes af, gewoon met een rosborstel.

Al zitten mijn eigen kleren ook wel flink onder de haren als de paarden verharen.