Past een BBP altijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alleirbag

Past een BBP altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:11

Met mijn oudere merrie met extreem hoge schoft rijd ik bitloos (touwhalstertje met bontjes en FRA-teugels) en boomloos. Ik merk echter dat mijn boomloos zadel niet echt lekker ligt. Tijdens het rijden heb ik geen problemen, het is een uberbraaf diertje, maar met opzadelen merk ik nu dat ze van me weg loopt en zo. Ze geeft duidelijk aan; "dit ding wil ik NIET op mijn ruggetje". Daar ga ik uiteraard zorgvuldig mee om. Ik heb nu een barebackpad gekocht. Na jarenlang rijden met boomzadels en boomloze zadels, is dit een eerste keer. Waar let ik op bij een BBP? Hoe weet ik of het past? Of het lekker ligt? Wat zijn de punten van attentie?

Graag tips!

Mariett
Blogger

Re: Past een BBP altijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:14

Wat voor boomloze zadel heb/had je? En wat voor pad lag eronder?
Wat voor barebackpad heb je gekocht? Als je paard een hele hoge schoft heeft moet je daar natuurlijk wel een geschikte pad voor kopen, die ook een beetje schoftvrijheid heeft of flexibel genoeg is om er mooi omheen te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:24

Begrijp ik het goed dat je je zadel wilt vervangen door een barebackpad? Slecht idee :n Een barebackpad verdeelt de druk niet. Je zitbeenknobbeltjes drukken er gewoon doorheen. Die dingen zijn echt gemaakt om af en toe zonder zadel rond te hobbelen op een ietwat comfortabelere manier, maar zijn zéker geen vervanging voor een zadel.
Tenzij je doel natuurlijk is om af en toe kort rond te hobbelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:28

Als je paard zo'n hoge schoft (en ruggengraat?) heeft dat ze al last heeft van een boomloos zadel dan moet je er zeker geen barebackpad op willen liggen. Dat houdt de ruggengraat namelijk helemaal niet vrij (op uitzondering van de Filzsattel na dan). Als de schoft echt zo hoog is, dan helpt een pad met inlagen onder de BBP ook niet want die inlagen zijn met elkaar verbonden door de middennaad van de pad en die ligt dan alsnog op de schoft en wervels.
De enige boomloze optie die ik ken voor echt extreem hoge schoft-paarden (en die lang heb moeten zoeken voor mijn eigen paard die een schoft heeft die op het hoogste punt 12 cm hoger is dan zijn rug) zijn de Trekker zadels. Die hebben 4cm hoge kussens waardoor de wervelkolom van voor naar achteren echt vrij wordt gelaten. Anders zou je kunnen kijken bij filzsattel.de, daar kunnen ze ook bbp's met vrije ruggengraat maken voor paarden met een erg hoge schoft.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:29

eefj33 schreef:
Begrijp ik het goed dat je je zadel wilt vervangen door een barebackpad? Slecht idee :n Een barebackpad verdeelt de druk niet. Je zitbeenknobbeltjes drukken er gewoon doorheen. Die dingen zijn echt gemaakt om af en toe zonder zadel rond te hobbelen op een ietwat comfortabelere manier, maar zijn zéker geen vervanging voor een zadel.
Tenzij je doel natuurlijk is om af en toe kort rond te hobbelen :)

Dat ligt er helemaal aan welke barebackpad je hebt :) Er zijn barebackpads met complete boom-achtige verstevigingen erin en kussens eronder. Die kan je echt prima als zadel/intensiever gebruiken :) Je hebt ook een stukje stof met een singel eraan, dat is niet voor drukverdeling maar zodat je geen haren aan je broek krijgt.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:30

Ik wil met een BBP rijden totdat ik een goed passend boomloos zadel heb gevonden waar we allebei content mee zijn.
De BBP die ik heb gekocht is de bruine van Epplejeck, waarvan ik uiteraard de beugels zal verwijderen. Ik heb daar nog geen pad onder gekocht, maar heb de BBP ook nog niet binnen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:32

Ik ben wel benieuwd welk type zadel (en pad) je hiervoor had.
Je kan eerst wel even je boomloze pad die je voor je zadel gebruikte onder je barebackpad leggen :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:35

Ik heb er helaas geen foto van en het was volgens mij een merkloze, er zaten geen harde delen in (ook niet de pommel dus), was volledig van kunststof, ik gebruikte daar een belachelijk dikke pad onder en een lamsvellen bontje. Die pad en bontje lagen niet strak, maar de stevige stof van het boomloze zadel trok strak over de schoft en dat zat niet optimaal.

Edit; typo

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:36

Als je nog een goede boomloos zadel verkoper/passer zoekt, kan ik je http://www.permicavallo.nl aanraden. Zij heeft verschillende boomloos zadels te koop, je kan ze allemaal testen bij het pasconsult en als het zadel niet lekker op je paard ligt mag je er niet eens op gaan zitten :')

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:37

Dat klinkt als een fatsoenlijke passer, Antje! Onthoud ik!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:39

Ik rijd 3x per week met een barebackpad, maar wel een dure/luxe die heel dik is en van echt wol. Is van FRA, Emiel Voest heeft dezelfde.
Zo'n goedkope van EJ is leuk voor af en toe, maar niet voor intensiever rijden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:40

kun je dan niet beter investeren in een goed boomlooszadel? Je beschrijving klinkt niet alsof dat een erg fatsoendelijk zadel was

Ik zou zelf http://www.boomlooszadelpasservice.nl aanraden veel merken en modellen maar verkoopt zelf niks dus in haar advies is ze niet bevooroordeelt omdag het haar geen winst oplevert

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:47

Klinkt als zo'n gekleurde waar 'geen pad onder hoeft' die in feite net zo goed werkt als een stuk karton. Of was het zo'n bruine?
Strak om de schoft klinkt ook helemaal niet fijn, goed dat je verder gaat zoeken en naar je paard luistert :) ik zou ook een passer laten komen, zij kunnen je ongetwijfeld helpen met allerlei verschillende zadels, aanpassingen en pads.