Welke sidepull?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karla

Welke sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 19:46

Hoi,
Na een klein ongelukje is helaas mijn hoofdstel van HH geknapt. Tot mijn schrik zag ik toen hoe minimaal het hoofdstel eigenlijk gestikt was. Ik kan het laten repareren, maar heb niet echt veel vertrouwen meer in de kwaliteit van het hoofdstel, daarom ben ik toch op zoek naar een nieuw hoofdstel.

Mijn paard heeft een beetje een lastig hoofd, vrij lang en smal. Ze heeft in principe gewoon maat full, mits de neusriem niet te groot valt.

Een paar eisen die ik heb:
- Sidepull (of daarnaar om te bouwen)
- Zwart
- Leer
- Simpele uitstraling (dus ook geen lak, glitters, bling, enz)

Het budget is ongeveer €60, maar zou indien nodig ook wel wat meer uit willen geven

Een paar die ik al had gevonden:
https://www.onlineruitershop.nl/engels- ... /maat-full (zou om te bouwen moeten zijn naar sidepull) Mijn persoonlijke favoriet tot nu toe
https://www.permicavallo.nl/webshop/pro ... allo-cuore (kopstuk heb ik zelf nog wel)
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... _1694.html

Heeft iemand ervaring met de bovenstaande hoofdstellen? Of weet iemand nog een ander goed hoofdstel?
Alvast bedankt :)

En nog even voor de beeldvorming, een foto van mijn paard haar hoofd:
Afbeelding
(Het halster dat ze om heeft is overigens ook van HH, maat full)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:55

Ik rij met de fra pardoes en ben er heel blij mee. De maten vallen vrij groot. Mijn kwpn heeft een cob, maar een pony past ze ook. Full was veel te groot.

Edit: full was te groot van oren naar neus. De omvang van de neus was goed aanpasbaar. Je kunt ook altij gaatjes bij schieten.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 20:26

Dankjewel voor je antwoord, hier heb ik zeker wat aan :j

Ik ben over het algemeen niet heel erg fan van de pardoes, maar neem hem toch mee in mijn overweging, want wellicht is het bij haar de uitkomst.

Het probleem is alleen dat haar neusje zo smal is, dat bij de meeste hoofdstelen er geen gaatjes meer bij kunnen en dan zit ie nog niet goed vast (en ik doe hem zeker niet te strak) := , maar indien ik toch uit kom op de pardoes, zal ik eerst de cob proberen

Nies_

Re: Welke sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:29

Ik heb de pardoes maat cob voor mijn paarden met maat cob, maar de maat is er erg vreemd. Op de een past het voor geen meter, bij de ander gaat het wel, maar de neus is echt aan de krappe kant. Het gaat maar net.

Maar ook die is boven de 60 euro, voor de geld is er geen fatsoenlijk hoofdstel te krijgen, dan moet je echt een aanbieding of tweedehandse tegen komen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:30

Geen ervaring met die hoofdstellen, maar per mi cavallo is wel echt super. Ik had de Lato side pull, echt fijn soepel en paste perfect. Weg gedaan omdat ik de rambo micklem multi kocht. Nu spijt van, ga hem waarschijnlijk terugkopen

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:36

De bovenste is geen sidepull, maar een soort combinatie van sidepull/kingekruist. Als je zoekt naar een sidepull zou ik die persoonlijk niet doen :)
Over de cuore heb ik wel eens gehoord dat hij een beetje durft te schuiven door de bevestiging aan het bakstuk (met het ringetje).

Geen persoonlijke ervaring, maar ik vind deze er erg mooi uit zien, als je zelf toch een bakstuk hebt:
http://www.artofriding.nl/nl/neusriem-b ... rmony.html
Daar doe je het bakstuk dus in een gleufje.

Edit: ik zie nu dat je zelf al had gezien dat de bovenste geen sidepull is, had ik even verkeerd begrepen :)

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 20:57

Nies_ schreef:
Ik heb de pardoes maat cob voor mijn paarden met maat cob, maar de maat is er erg vreemd. Op de een past het voor geen meter, bij de ander gaat het wel, maar de neus is echt aan de krappe kant. Het gaat maar net.

Maar ook die is boven de 60 euro, voor de geld is er geen fatsoenlijk hoofdstel te krijgen, dan moet je echt een aanbieding of tweedehandse tegen komen.

Ik heb over de pardoes wel meer negatieve ervaringen gehoord, daarom ben ik er ook niet echt fan van, maar zoals ik al zei kan het voor haar wellicht de uitkomst bieden, al durf ik deze niet goed te kopen door de reacties die ik van meerderen heb gehoord.
Ik heb de pardoes trouwens gevonden voor €75. Zoals ik al aangeef ik de OP, ben ik best bereid om wat meer te betalen indien nodig. Het is alleen dat ik net een nieuw zadel voor haar heb gekocht en even niet heel veel te besteden heb :o

Granoek schreef:
Geen ervaring met die hoofdstellen, maar per mi cavallo is wel echt super. Ik had de Lato side pull, echt fijn soepel en paste perfect. Weg gedaan omdat ik de rambo micklem multi kocht. Nu spijt van, ga hem waarschijnlijk terugkopen

Dankjewel voor het delen van je ervaring :)

Mariett schreef:
De bovenste is geen sidepull, maar een soort combinatie van sidepull/kingekruist. Als je zoekt naar een sidepull zou ik die persoonlijk niet doen :)
Over de cuore heb ik wel eens gehoord dat hij een beetje durft te schuiven door de bevestiging aan het bakstuk (met het ringetje).

Geen persoonlijke ervaring, maar ik vind deze er erg mooi uit zien, als je zelf toch een bakstuk hebt:
http://www.artofriding.nl/nl/neusriem-b ... rmony.html
Daar doe je het bakstuk dus in een gleufje.

Edit: ik zie nu dat je zelf al had gezien dat de bovenste geen sidepull is, had ik even verkeerd begrepen :)

De bovenste is idd geen sidepull, maar ik heb van anderen gehoord/gelezen dat de 2e kinriem er gewoon af te halen is en dat is ie als sidepull te gebruiken, dan zou het nog een goede optie zijn, maar ik zou hier liever nog wat persoonlijke ervaringen van anderen over willen horen :)

Van de Cuore ben ik ook bang dat ie geen stevige ligging zal hebben door de bevestiging met ringen. Al lijkt het me qua neusstuk wel een fijne neusriem

Dankjewel voor de link! Dit ziet er uit als een hele fijne neusriem en zou qua omvang ook moeten passen. Ik heb net even snel de neusriem van mijn vorige hoofdstel opgemeten en die is 61-71 cm (en zat altijd op het laatste gaatje), dus deze is zelfs nog een stukje kleiner, wat dus alleen maar goed uit komt. Deze komt absoluut op mijn lijstje :j .

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-17 16:30

Ik heb de neusriem van Art of riding geprobeerd, maar was helaas toch te ruim, dus deze gaat retour. Het was overigens wel een hele fijne neusriem, mooi breed, soepel leer en zacht onderlegd. Vind het jammer dat ie terug moet...

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:10

Is de losse sidepull neusiem van Barefoot niet iets voor je?

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 20:21

tennan schreef:

Deze had ik idd ook gezien, maar deze is geloof ik rond en dat lijkt me persoonlijk niet echt fijn voor mijn paard :)

Edit: Ik zie net dat er ook een platte versie is welke ook onderlegd is, maar hier zit staal in de neusriem, hier ben ik heel eerlijk ook niet zo'n fan van :o

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:33

Karla schreef:
tennan schreef:

Deze had ik idd ook gezien, maar deze is geloof ik rond en dat lijkt me persoonlijk niet echt fijn voor mijn paard :)

Edit: Ik zie net dat er ook een platte versie is welke ook onderlegd is, maar hier zit staal in de neusriem, hier ben ik heel eerlijk ook niet zo'n fan van :o

Dat staal lijkt mij ook niet zo lekker, maar er is ook eentje zonder. Hij is matchy-matchy met het hoofdstel :))
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... sriem.html

Edit: zie nu dat er dus nog wel gewoon staal in zit. Lezen -O-

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 20:42

Haha die had ik het over idd, het lijkt me in principe geen verkeerde neusriem, maar ik neem toch liever iets zonder staal :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:46

Ik vraag me wel af hoeveel je dat merkt hoor. Ik heb de cavesson wel eens van binnen gezien en het is een heel dun draadje, omkleed met plastic. Maar je wilt natuurlijk niet dat het er doorheen komt zetten -O-

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:48

Wat vind je van deze? Het wordt misschien net-wel-net-niet met de neusriem, maar volgens mij heb je er wel een super fijn hoofdstel aan als hij goed past :)
Ik heb zelf een ander model van deze site, zelfde idee maar dan een bredere neusriem, en die blijft verassend stabiel liggen en hij is lekker zacht.

http://www.touwhalsters.nl/nl/lado

Edit: oja, ik rijd met dit hoofdstel met een neusriem waar ongeveer 4 vingers tussen kunnen (omdat ik dan niet steeds zo hoef te hanesen met die neusriem bij het aan- en afdoen) en ik merk eigenlijk nooit dat hij schuift. Misschien gaat jouw voorkeur daar niet naar uit, maar een 'te' losse neusriem kan bij dit model niet zoveel kwaad.

edit 2: oeps, ik zie net dat de zwarte niet meer leverbaar is :') (maar je kunt een mailtje sturen om te vragen wanneer hij er weer is), maar ik zal even kijken of ik iets soortgelijks kan vinden :o

Edit 3:
vind je de FRA flandy ook wat?
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-3 ... hoofdstel/

Of de dandy? Die heeft wel een beetje bling, maar niet al te veel.
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... hoofdstel/

edit 4.000:
Of misschien deze? Deze lijkt me heel fijn doordat er geen extra ringen aanzitten :) https://www.permicavallo.nl/webshop/pro ... vallo-doma

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:16

Dankjewel voor je reactie :) . De bovenste lijkt me idd wel een fijn hoofdstel, maar is er helaas alleen nog maar in lichtbruin en dat vind ik persoonlijk helemaal niet mooi :o . Ik zou idd een mailtje kunnen sturen of de zwarte nog weer binnenkomt, maar gezien ik zonder hoofdstel zit nu, begint er een beetje haast achter te komen :o

De 2e is ook een mooi hoofdstel, maar denk ik niet geschikt voor mijn paard. Ik was vergeten te melden dat mijn paard een vrij gevoelige huid heeft, voornamelijk op haar jukbenen. Dit hoofdstel loopt zo te zien over de jukbenen, en omdat mijn paard vrij "aanwezige" jukbenen heeft, gaat dit bijna gegarandeerd voor wondjes zorgen :\

Edit: De Dandy is niet echt mijn smaak, maar zou hem in mijn achterhoofd kunnen houden.
Bij de Doma vind ik de ringen erg laag zitten en gezien mijn paard nog in opleiding is, ben ik bang dat dit voor onduidelijkheid gaat zorgen. Daarnaast vind ik hem ook best grof ogen, ik denk dat dit erg veel hoofdstel is voor het smalle hoofdje van mijn paard :=

Ik zit er nu heel erg over te denken om deze te gaan proberen:
https://www.artofriding.nl/nl/sidepull-neopreen.html

Deze zou qua omtrek moeten passen en is ruim verstelbaar, dus wellicht een kans dat het past

joannetaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:18

Hoi, ik ben ook opzoek naar een bitloos hoofdstel en zat erover te denken om de fra pardoes te kopen, maar wat zijn die slechte ervaringen waar jullie het over hebben?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:10

Ik heb zelf de pardoes, maar kan niks slechts bedenken. Enige wat genoemd is, is dat je een extra riempje op een lager punt kunt bevestigen voor een stabielere ligging, maar dat is simpel op te lossen en ik heb er eigenlijk geen last van.

Edit: zag dat dat in het andere topic stond, op pagina 2 geeft _dreamer een oplossing (zie foto).
[HAR] Bitloos beginnen....