Wat betekend een thermoplastische boom ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Wat betekend een thermoplastische boom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 12:51

Ik vroeg me af wat een thermoplastische boom inhoud, kan iemand mij dat uitleggen?

Zadels van bijvoorbeeld het merk Sommer hebben een thermoplastische boom. Ik heb van dit merk begrepen dat het kopijzer koud verstelbaar is middels een pers (dat begrijp ik nog wel) maar wat wordt er precies bedoeld met een thermplastische boom?

ben heel benieuwd...

Celiien

Re: Wat betekend een thermoplastische boom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:53

Het zadel heeft een flexibele thermoplastische boom wat maakt dat de boom zich onder invloed van de lichaamswarmte van het paard en de ruiter perfect aanpast.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:54

Dat die door temperatuur te verstellen is met een pers. Volgens mij worden ze wel wat zwakker daarvan dus is niet verstandig om heel vaak te laten verstellen

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:54

als ik het woord ontleed lijkt mij dat het door temperatuur(=thermo) te vervormen(=plastisch) is :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:56

Celiien schreef:
Het zadel heeft een flexibele thermoplastische boom wat maakt dat de boom zich onder invloed van de lichaamswarmte van het paard en de ruiter perfect aanpast.

Dat klinkt ideaal maar niet zo logisch voor mij, de boom hoort juist behoorlijk star te zijn om goed te kunnen verdelen. :o

Volgens mij is het inderdaad dat de boom aan te passen is door de zadelmaker met warmte.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:13

Ik heb zelf een Sommer zadel. Kopijzer is gewoon (koud) te verstellen. In principe zit daar geen limiet aan. Daar wordt zelfs 30 jaar garantie op gegeven.
Wat betreft de omschrijving thermoplastisch: in de praktijk vertaalt zich dat in een iets beweeglijke boom, zeg maar wat vering. Uiteraard verandert de boom niet qua vorm en stabiliteit. Je merkt het ook echt wel een beetje, zelfs zo dat ik mijn elastieken singel heb vervangen door een vaste, omdat het tegen elkaar in ging werken. Dat was iets teveel beweging dus...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:18

Celiien schreef:

Dat zou juist betekenen dat hij door lichaamswarmte al zijn functie verliest... :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:20

Iik ben bloed serieus. Vraag het maar aan een zadelmaker van Zaldi/producent van Zaldi. die hebben ook een paar zadels met die boom. en we hebben het dan over mm werk heh, niet dat je boommaat opeens verdubbeld is oid :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:24

Thermoplastisch betekent inderdaad dat de stof te vervormen is als het opgewarmd wordt.

Sommer heeft kunststof bomen die met een "Biegebendmachine" aan te passen zijn zonder dat de boom inboet aan kwaliteit, daarom geeft Sommer ook zo lang garantie op de bomen.

Kieffer en Zaldi hebben ook zoiets, alleen daarop krijg je veel minder garantie en dat zou goed kunnen betekenen dat daarvan de kwaliteit misschien wel achteruit gaat.

Je ziet vaak een bereik van twee maten krapper en twee maten breder.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:28

future_vet schreef:
als ik het woord ontleed lijkt mij dat het door temperatuur(=thermo) te vervormen(=plastisch) is :)

Je bent warm :j .

Een thermoplast is een type kunststof.
Er zijn 2 soorten kunststoffen: thermoplastisch en thermohardend. Voorwerpen van thermohardende kunststoffen zijn bijvoorbeeld de polyester kap van een paardentrailer, badkuipen, golfplaten. Deze worden in of op een mal gevormd vanuit een vloeibare hars. Na het uitharden blijft de vorm hard en is niet meer vervormbaar.

Thermoplastische kunststoffen hebben een verwekingspunt. Als deze temperatuur wordt bereikt wordt de kunststof weer zacht en is weer (ver)vormbaar. Na afkoelen heb je dan een andere vorm.
De kunststof kan door de verhoogde temperatuur wel degeneren en aan eigenschappen verliezen.

Een thermoplastische boom is dus van een thermoplastische kunststof gemaakt. En is dus vervormbaar. Welke temperatuur daar voor nodig is, is geheel afhankelijk van de thermoplast, maar denk aan 60°C of meer.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 16:30

wilma84 schreef:
Ik heb zelf een Sommer zadel. Kopijzer is gewoon (koud) te verstellen. In principe zit daar geen limiet aan. Daar wordt zelfs 30 jaar garantie op gegeven.
Wat betreft de omschrijving thermoplastisch: in de praktijk vertaalt zich dat in een iets beweeglijke boom, zeg maar wat vering. Uiteraard verandert de boom niet qua vorm en stabiliteit. Je merkt het ook echt wel een beetje, zelfs zo dat ik mijn elastieken singel heb vervangen door een vaste, omdat het tegen elkaar in ging werken. Dat was iets teveel beweging dus...

Oke, ik heb een veelzijdigheidzadel van startrekk gehad en als je daar op ging zitten dan gaf het zadel zoveel mee dat het echt geheel flexibel te noemen was zeg maar. Ik las dat sommer zadels een volflexibele kunststof boom hebben, dat wekte mijn interesse omdat mijn fjord nogal een veranderlijke type is zeg maar. Ik heb het Startrekk zadel verkocht, dat lag wel nog steeds goed op mijn fjord maar ik vond de zitting zo verschrikkelijk glad. Morgen komt mijn zadelmaakster met een aantal zadels waaronder ook Sommer en de Sommer Remos. Ik ben erg nieuwschierig na de mate van flexibiliteit en in hoeverre dit mee kan groeien met het paard.
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 27-02-17 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:33

Celiien schreef:
Iik ben bloed serieus. Vraag het maar aan een zadelmaker van Zaldi/producent van Zaldi. die hebben ook een paar zadels met die boom. en we hebben het dan over mm werk heh, niet dat je boommaat opeens verdubbeld is oid :+

Citaat:
Bij de ontwikkeling van de Zaldi T&T boom spelen het gewicht, diepte van de zitting, lengtes en wijdte van het zadel, materiaalkeuze (lichtgewicht 'elastisch" high tech polymers, carbon fibre alsmede carbon fibre/polypropylene mix) een belangrijke rol. Bijzonder voordeel is dat de T&T boom te verstellen is door Ollashop als erkende dealer.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 16:40

Een groot aantal mensen praten altijd over een verstelbare boom als ze het kopijzer bedoelen, daar ontstaat nog wel eens verwarring over. Het gaat mij in het bijzonder om de boom en niet het kopijzer. Ik weet dat er meerdere type/merken zadels met flexibele bomen zijn zoals bij bv Deuber en partner, Startrekk ( maar Startrekk is eigenlijk meer boomloos), Sommer en Zaldi, Maxflexx. Maar bij de laatste 2 had ik wat gelezen over scheve bomen...

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:41

De Sommer-boom groeit natuurlijk niet 'vanzelf' mee. Het kopijzer is traploos en ongelimiteerd te verstellen op locatie door de zadelmaker. Eventueel kan de boom zelf ook nog aangepast worden, maar dan moet het zadel terug naar de fabriek en uit elkaar gehaald worden. Maar dit is natuurlijk altijd nog veel meer aanpasbaar dan de meeste Engelse zadels en scheelt wellicht de aanschaf van een heel nieuw zadel en maakt tweedehands kopen een beetje simpeler. Niet per sé goedkoper, trouwens.
Laatst bijgewerkt door wilma84 op 27-02-17 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:41

Een Startrekk "boom" is niet te vergelijken met die thermoplastische bomen.
Startrekk en Deuber zadels zijn semi-boomloos.
Een thermoplastische boom is qua rijden een gewoon boom-zadel.
Als je een flexibeler boom zoekt dan is WoW misschien ook nog een optie.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:49

Roodvos schreef:
future_vet schreef:

Je bent warm :j .

Een thermoplast is een type kunststof.
Er zijn 2 soorten kunststoffen: thermoplastisch en thermohardend. Voorwerpen van thermohardende kunststoffen zijn bijvoorbeeld de polyester kap van een paardentrailer, badkuipen, golfplaten. Deze worden in of op een mal gevormd vanuit een vloeibare hars. Na het uitharden blijft de vorm hard en is niet meer vervormbaar.

Thermoplastische kunststoffen hebben een verwekingspunt. Als deze temperatuur wordt bereikt wordt de kunststof weer zacht en is weer (ver)vormbaar. Na afkoelen heb je dan een andere vorm.
De kunststof kan door de verhoogde temperatuur wel degeneren en aan eigenschappen verliezen.

Een thermoplastische boom is dus van een thermoplastische kunststof gemaakt. En is dus vervormbaar. Welke temperatuur daar voor nodig is, is geheel afhankelijk van de thermoplast, maar denk aan 60°C of meer.

De omschrijving (zoals ik thermoplasten ken in mijn schaatsschoenen) komt overeen met die van Roodvos.

De eigenschappen die Celien omschrijft vind je oa in dekjes met memorieschuim misschien ook wel in gebruik in de kussens van zadels,
ik kan mij vervormen onder invloed van lichaamswarmte niet voorstellen in de boom zelf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:53

Citaat:
De Zaldi San Jorge is hét topdressuurzadel van Zaldi. Het zadel kenmerkt zich door zijn diepe zit en zijn ergonomisch gevormde kniewrongen die zorgen voor een perfecte zit en groot confort voor de ruiter. Het zadel heeft een flexibele thermoplastische boom wat maakt dat de boom zich onder invloed van de lichaamswarmte van het paard en de ruiter perfect aanpast.
De diepe zit garandeerd voor de professionele dressuurruiter een zeer ontspannen houding en een zeer fijn close contact gevoel met uw paard.

http://ollashop.nl/zaldi-doma-san-jorge-bi-color/

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:59

Hm dat betekent dat ik zo'n zadel zou mijden als de pest; thermoplastisch in het bereik van lichaamswarmte. Beter niet even in de zon laten liggen....

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:31

Geen zorgen, die bomen gaan niet zomaar vervormen hoor. Je kan rustig in de stralende zon een trektocht maken, zonder dat het vervormd.
Ik rijd nu met een houten boom, maar ik heb eerder wel zo'n zadel gehad en daar was niets mis mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:17

Myca schreef:
Geen zorgen, die bomen gaan niet zomaar vervormen hoor. Je kan rustig in de stralende zon een trektocht maken, zonder dat het vervormd.
Ik rijd nu met een houten boom, maar ik heb eerder wel zo'n zadel gehad en daar was niets mis mee.

Hm misschien ben ik nu vervelend, maar dan doet dat "themoplastische" toch weinig...?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 07:59

Dat is ook niet de bedoeling. Thermoplastisch is ook zeker niet zoiets als (semi)boomloos.
Een thermoplastische boom kan je aanpassen als je paard veranderd is of als je een ander paard met dat zadel wilt rijden, verder moet hij gewoon zijn vorm houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:44

Mijn berichten waren een antwoord op de info die Celiien gaf, daar gaat het over tijdens gebruik vervormen oiv lichaamswarmte van paard en nota bene de ruiter.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:45

Dat is duidelijk Kuggur, ik vermoed alleen dat Celiien een marketing-leus van een site heeft aangehaald. Wat BMHP aangeeft is waarschijnlijker, als de vulling van memoryfoam is dan zullen de kussens zich aanpassen bij lichaamswarmte. Die vervorming is elastisch en komt dus weer terug in zijn oude vorm.
Een vervorming van een boom is plastisch, als die verbogen is buigt die niet meer terug. Zo'n boom kan je wel weer vervormen, maar daar zijn andere temperaturen of krachten voor nodig dan bij normaal gebruik.