Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Celiien schreef:Het zadel heeft een flexibele thermoplastische boom wat maakt dat de boom zich onder invloed van de lichaamswarmte van het paard en de ruiter perfect aanpast.
future_vet schreef:als ik het woord ontleed lijkt mij dat het door temperatuur(=thermo) te vervormen(=plastisch) is
wilma84 schreef:Ik heb zelf een Sommer zadel. Kopijzer is gewoon (koud) te verstellen. In principe zit daar geen limiet aan. Daar wordt zelfs 30 jaar garantie op gegeven.
Wat betreft de omschrijving thermoplastisch: in de praktijk vertaalt zich dat in een iets beweeglijke boom, zeg maar wat vering. Uiteraard verandert de boom niet qua vorm en stabiliteit. Je merkt het ook echt wel een beetje, zelfs zo dat ik mijn elastieken singel heb vervangen door een vaste, omdat het tegen elkaar in ging werken. Dat was iets teveel beweging dus...
Celiien schreef:Iik ben bloed serieus. Vraag het maar aan een zadelmaker van Zaldi/producent van Zaldi. die hebben ook een paar zadels met die boom. en we hebben het dan over mm werk heh, niet dat je boommaat opeens verdubbeld is oid
Citaat:Bij de ontwikkeling van de Zaldi T&T boom spelen het gewicht, diepte van de zitting, lengtes en wijdte van het zadel, materiaalkeuze (lichtgewicht 'elastisch" high tech polymers, carbon fibre alsmede carbon fibre/polypropylene mix) een belangrijke rol. Bijzonder voordeel is dat de T&T boom te verstellen is door Ollashop als erkende dealer.
Roodvos schreef:future_vet schreef:als ik het woord ontleed lijkt mij dat het door temperatuur(=thermo) te vervormen(=plastisch) is
Je bent warm.
Een thermoplast is een type kunststof.
Er zijn 2 soorten kunststoffen: thermoplastisch en thermohardend. Voorwerpen van thermohardende kunststoffen zijn bijvoorbeeld de polyester kap van een paardentrailer, badkuipen, golfplaten. Deze worden in of op een mal gevormd vanuit een vloeibare hars. Na het uitharden blijft de vorm hard en is niet meer vervormbaar.
Thermoplastische kunststoffen hebben een verwekingspunt. Als deze temperatuur wordt bereikt wordt de kunststof weer zacht en is weer (ver)vormbaar. Na afkoelen heb je dan een andere vorm.
De kunststof kan door de verhoogde temperatuur wel degeneren en aan eigenschappen verliezen.
Een thermoplastische boom is dus van een thermoplastische kunststof gemaakt. En is dus vervormbaar. Welke temperatuur daar voor nodig is, is geheel afhankelijk van de thermoplast, maar denk aan 60°C of meer.
Citaat:De Zaldi San Jorge is hét topdressuurzadel van Zaldi. Het zadel kenmerkt zich door zijn diepe zit en zijn ergonomisch gevormde kniewrongen die zorgen voor een perfecte zit en groot confort voor de ruiter. Het zadel heeft een flexibele thermoplastische boom wat maakt dat de boom zich onder invloed van de lichaamswarmte van het paard en de ruiter perfect aanpast.
De diepe zit garandeerd voor de professionele dressuurruiter een zeer ontspannen houding en een zeer fijn close contact gevoel met uw paard.
Myca schreef:Geen zorgen, die bomen gaan niet zomaar vervormen hoor. Je kan rustig in de stralende zon een trektocht maken, zonder dat het vervormd.
Ik rijd nu met een houten boom, maar ik heb eerder wel zo'n zadel gehad en daar was niets mis mee.