Wintec Isabell Werth zadel of toch een ander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Wintec Isabell Werth zadel of toch een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 19:13

Hoi hoi :)

Ik ben op zoek naar ervaringen met de Wintec Isabell Werth zadel :)
Waarom kies ik voor dit zadel?
Makkelijk aanpasbaar op verschillende punten.

Ik heb gewoon mega veel pech gehad denk ik met diverse zadelmakers, dat ik er geen vertrouwen meer in heb.
De Isabell Werth kan ik zelf heel mooi aanpassen.

Er is alleen een kleine maar...
Ik heb een prachtig Kentaur zadel gezien, die ik onwijs mooi vind.
Het probleem hierbij is, dat de kussens na verloop van tijd (na aanschaf binnen 3 maanden), opgevuld moeten worden. (denk ik athans) en dat is mijn struikelblok...

Voor onze tinker(wannabe) hebben we een Kentaur zadel en die ligt als een huis.
En voor mijn haflinger ben ik op zoek naar een nieuw zadel.

Dus... Wie o wie heeft er ervaringen met de Isabell Werth?
Raad je het mij aan of niet?

Groetjes Devica

Spelt

Re: Wintec Isabell Werth zadel of toch een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:20

Het is inderdaad handig dat je het kopijzer zelf aan kunt passen, ik heb er zelf eentje gehad op mijn fries. Helaas vond ik dat het zadel zich niet goed naar mijn paard vormde, en hierdoor dus eigenlijk nooit perfect heeft gepast. Ik heb nu sinds een paar jaar een Fryso zadel en vind het een wereld van verschil, vooral omdat het leer en de kussens nu naar mijn paard gevormd zijn en het voor mij ook beter zit.

Kussens zullen bij een wol gevulde Isabel Werth ook opgevuld moeten worden, of je moet er een met cair hebben, maar ook dat past vaak niet perfect en zal je het met speciale schuimblokken aan moeten passen.

Ik zou voor je kentaur gaan!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 19:33

Goed dat je het aangeeft Spelt! :) ik ga voor de Cair-versie.
Hoe vaak laat jij de zadelmaker komen, om naar je zadel te kijken?

Waarom zou de cair vaak niet perfect passen?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:35

Ik heb jaren geleden een wintec isabel werth gehad met cair en ik was er niet tevreden over. Het kopijzer kunnen aanpassen is fijn, maar die optie wil niet zeggen dat het zadel meteen op alle paarden passend te maken is de breedte van de kamer en de match tussen kussenvorm en rug spelen ook een erg grote rol.

Bij mij was het zadel aangemeten en aangeraden door een zadelmaker. Na een tijd het zadel gebruikt te hebben liep mijn paard er toch niet helemaal lekker onder. Toen een (zeer ervaren) fysio langs kwam constateerde zij dat het zadel aan het bruggen was en dat dit zadel nooit passend geweest kon zijn of kon worden gemaakt voor mijn paard....

Ik zou dus eerder veel moeite investeren in het vinden van een gediplomeerde en oprechte zadelpasser. En nu, drie maal scheepsrecht, heb ik eindelijk een erg goede die je niet oplicht waar je bij staat en die goed werk levert.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:11

Ik ben van de cair afgestapt. Als je het zadel uit je kluis haalt is het kussen keihard (met name de wintermaanden) en je kan er niks aan aanpassen. Net als foam. Het ligt goed of het ligt niet goed.

Als je na 3 maanden je zadel hebt ingereden kan je weer ruim 8-12 maanden vooruit.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:21

Ik heb er ook een gehad voor mijn barock pinto. Helaas paste het zadel niet goed. Er zat ook cair in en mijn paard had ongelijke schouders en moest dus een aangepast zadel hebben. Dat kon met deze niet. Ook bleef hij met het smalste kopijzer kiepen. Het lag gewoon niet goed op de rug.

Ik heb nu een kent en masters, kopijzer is te verwisselen en met de wol kussens kan het perfect aangepast worden.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:25

Kijk vooral ook waar je paard fijn onder loopt. Mijn merrie gaat heel terughoudend lopen van wintec/bates cair.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:42

Mijn zadelmaker heeft ook op mijn hsflinger diverse wintec zadel geprobeerd, maar geen van alle lag op mijn haflinger goed... Of het past of het past niet. Mijn haflinger is duidelijk geen wintec paard.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:46

Dik tevreden!!

Heb mijn wintec vorig jaar gekocht bij de zadelmaakster uit utrecht (zie fb)

En ook met cair systeem.
Mijn paard had amper bespiering waardoor geen enkel.zadel goed zou liggen zonder aanpassingen.
Zij heeft de isabell helemaal voor hem aangepast met speciale dakjes tussen de kussens en zitting in zodat hij als gegoten lag. Wereld van verschil met rijden ook!!

Zadel.heeft nooit harde kussens ook niet in de winter en doordat er geen wol inzit.blijft de vulling top.

Nu heeft hij flink wat bespiering bijgekregen en komt ze binnenkort weer dan kan er waarschijnlijk een dakje uit of een andere aanpassing.

Nee voor mij geen ander zadel meer! !

Maar laat er ook zeker geen andere zadelmaker bij komen want er zijn er te veel zonder kennis van de cair en maar wat doen..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:47

Ik heb ook een aantal jaar met een Isabell Werth met cair gereden op mijn Haflinger, tot het finaal afgekeurd werd door een gediplomeerd zadelpasser... En ik mij maar afvragen waarom mijn paard bij het opzadelen nooit bleef stilstaan. Dat was meteen voorbij toen ik mijn nieuwe zadel had, een Thorowgood. Oppassen dus met die wintec zadels, er zijn blijkbaar maar weinig paarden waar die écht goed op passen. De mijne werd indertijd aangepast door iemand van een paardenwinkel, die er dus ook geen opleiding voor gevolgd had. Wist ik toen veel, als tiener...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:56

Het belangrijkste is dat het zadel passend is. En daar heb je toch vaak een zadelpasser bij nodig. Óók bij een wintec. De wintec is dus niet zomaar een oplossing voor je probleem.
Dan is een wintec vooral handig als je paard nog in de groei is of veel dikker wordt in de zomer dan in de winter.

Mijn zadelpasser is ook niet enthousiast over cair in het algemeen. Maar mijn beide paarden lopen er echt prima onder. Geeft ze ook gelijk toe. verschilt dus heel erg per paard.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:20

Absoluut pol, als het zadel past, past het gewoon he. Maar ik zou niet zelf lopen testen, maar er echt een gediplomeerd zadelpasser bijhalen, en niet gewoon iemand van een winkel, daar die helaas bijna nooit een opleiding gevolgd hebben. Als het dan toch blijkt te passen, des te beter! Maar een verwisselbare boom is niet de oplossing voor een goed passend zadel, er spelen nog veel meer factoren mee!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:38

Zowel op mijn kwpner als op mijn Fries de wintec isabel met Cair liggen. Fijne zadels goed aan te passen wel Door een zadelmaker laten doen. Mijn eerste wintec isabel is ruim 20 jaar mee gegaan. Voor mij geen leer meer zeker als ik zie hoe mijn zus sukkelt met die van haar.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:50

Ik heb er 1 met cair het nieuwe model , superfijn zadel breed tussenkanaal. Voor een haflinger zou ik ook eens kijken naar een thorowgood cob