ervaringen appelbit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

ervaringen appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 09:03

Aangezien ik niet meer met mijn kunstof bit met boog, op wedstrijd mag per 1 april. Ben ik opzoek na een alternatief bit voor eventueel alleen op wedstrijden. Ik heb eerlijk gezegt niet zo veel zin om weer 10tallen euros uit te geven. Mijn kunstofbit was al 85 euro. En baal er ook behoorlijk van dat dit bit niet meer mag.

Kunstof vind mijn paard het fijnst. nu zoek ik dus ervaringen met appelbit. Ik heb zoekfunctie gebruikt maar dan kom ik op heel andere topics.

de appel bitjes zijn nog wel betaalbaar om 'uit te proberen' maar ik heb verschillende meningen gehoord, zo kunnen we ze wel eens breken?? en of heeft t kunstof scherpe randjes??

wat zijn jullie ervaringen.

mocht ik een appelbit nemen ga ik voor de dubbelgebroken

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:09

De gebroken appelbitjes zijn van een soort plastic, deze gaan vaak kapot (met alle schade in de mond die ervan kan ontstaan) omdat een paard er op kauwt en het plastic dan scheurt, stukjes afbreken. De ongebroken variant zijn vaak van een soort ruber en ook wat flexibel. Ik zou de plastic gebroken appelbitjes niet zo snel aanraden. Zelf de ongebroken variant al 2 jaartjes en die is nog helemaal heel!

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:43

Ik rij zelf ook met een appelbitje dubbel gebroken. Als ze erop kauwen komen er idd scherpe randjes. Als oplossing draai ik er nu bittape omheen en heb ik nergens meer last van. Moet je wel af en toe vervangen natuurlijk want ook de tape gaat op een gegeven moment ook stuk. Maar met een hele rol kun je best lang doen!

_Charlot

Re: ervaringen appelbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:08

Ik heb 2 happy mouth bitten.

1 ongebroken, gaat nu ondertussen al 3 jaar mee. Dagelijks gebruik!
Geen scherpe randen etc.

Tegenwoordig heb ik sinds een paar weken ook een happy mouth stang en trens set!
Mijn paard loopt er heerlijk op, terwijl hij mijn dure sprenger bitten maar niet wil accepteren.
Hier nog geen ervaring met scherpe randen etc. ( maar de onderlegtrens heb ik ook nog maar enkele weken)

De ongebroken trens vind ik persoonlijk echt een aanrader.
( van Sprenger is hij er ook in 16mm) happy mouth alleen 20 & 22mm

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:03

Ik rij met een ongebroken appelbitje met mijn haflinger. Erg fijn bit van goede kwaliteit heb hem zelf van Harry's Horse. Ik heb geen last van scherpe randen of dat ze het kapot kauw.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:05

Helaas kapot gebeten bitjes bij mijn paarden. 3 x geprobeerd maar alle 3 kapot

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:02

Ik heb er jaren lang met mijn lusitano merrie mee gereden die alleen daar fijn op liep, zowel onder het zadel als voor de wagen.
Na een jaar of 5 heb ik geloof ik een keer een nieuwe gekocht, de eerste was al 2e hands
Nooit problemen gehad met stuk kauwen of scherpe randen, maar dat misschien ook liggen aan hoe je paard ermee om gaat en of je 'm goed er in hangt.

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 10:31

Mijn appelbitje had na aankoop al allerlei scherpe kantjes helaas.
Deze heb ik eraf geschuurd en nu super tevreden ermee!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:34

Hier geen appelbitjes meer :n
Mijn pony liep er heerlijk op maar helaas 1 nadeel: als je een paard hebt dat veel knauwelt, gaan ze best snel kapot. 3x geprobeerd maar nooit meer.
Ben overgestapt naar een sweet iron bit. Zelfde idee eigenlijk. Beide met smaakje.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:37

Ik wil niks anders meer dan appelbitjes. Tja, ze gaan wel eens stuk, daarom kosten ze ook maar een tientje ofzo. Maar zo snel gaat dat bij mijn paard ook weer niet. Dus ik koop liever met enige regelmaat een nieuw bit waar ze lekker op lopen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:41

Ik heb hem gebruikt met inrijden, ging goed. Fijne bitjes, maar helaas ook na verloop van tijd scherpe randjes. Ik had daarna een sprenger bit met aurigan. daar zit ook een smaakje aan. Liep ze ook altijd super op.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:24

Een van mijn pony's loopt er al lang heel fijn op! Mijn schwarzwälder vrat hem zowat op en die loopt nu fijn op een argentaan bit :j

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:41

_lotteeee schreef:

Geen scherpe randen etc.

Tegenwoordig heb ik sinds een paar weken ook een happy mouth stang en trens set!
Mijn paard loopt er heerlijk op, terwijl hij mijn dure sprenger bitten maar niet wil accepteren.
Hier nog geen ervaring met scherpe randen etc. ( maar de onderlegtrens heb ik ook nog maar enkele weken)

Mag ik vragen waar jij de happy mouth stang en trens set vandaan heb? Misschien linkje?

De ongebroken gebruik ik hier dagelijks en nog altijd helemaal gaaf.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 01:16

setteke schreef:
_lotteeee schreef:

Geen scherpe randen etc.

Mag ik vragen waar jij de happy mouth stang en trens set vandaan heb? Misschien linkje?

De ongebroken gebruik ik hier dagelijks en nog altijd helemaal gaaf.

Ze zijn nieuw in omloop.
Het is het eerste bit, er staat bij dat het een pelham is, maar dit is een foute omschrijving.
Op deze site is ook de onderlegtrens te vinden 14mm dacht ik.

https://www.horsetopshop.com/Happy-Mouth

En ik moet zeggen! Echt top bitten en Superlicht!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 01:19

Afbeelding

Hier mijn stang & trens set.

En ook niet duur! €150,- samen.
Mijn Sprenger set is 3x zo duur

Ik zeg aanrader! :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:25

_lotteeee, dankjewel! Wist niet eens dat het bestond. Het is toch wel gewoon toegestaan op wedstrijd?
Ik zou alleen graag een enkel gebroken onderlegtrensje willen, die zag ik er niet bijstaan.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:29

setteke schreef:
_lotteeee, dankjewel! Wist niet eens dat het bestond. Het is toch wel gewoon toegestaan op wedstrijd?
Ik zou alleen graag een enkel gebroken onderlegtrensje willen, die zag ik er niet bijstaan.

Voor zover ik weet gewoon toegestaan, het is niet anders dan gewone appelbitjes.

https://www.horsetopshop.com/Happy-Mout ... oken-14-mm

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:29

Ik heb een appelbitje gehad, maar binnen 5 weken kon ik een nieuwe kopen. Het plastic ging wat rafelen. Heb 3 keer een nieuwe gekocht, uiteindelijk opgegeven. Ik vind ze trouwens wel heerlijk licht, lijkt me voor het paard wel aangenaam. Alleen die scherpe stukken die eraan komen vond ik echt niet tof.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 17:30

Ik mag nu 2 appelbitjes lenen. Morgen de ongebroken proberen. Heb ook een enkel te leen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 17:43

Bevalt mij super....

Ik heb er nog een liggen voor je ter overname is te klein: Horka Watertrens Gebroken Appel Smaak 20mm Appel 11,5