Ervaringen Fairfax dressuurzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Ervaringen Fairfax dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 14:50

Zoals de titel zegt, wie heeft er een Fairfax dressuurzadel. Blijven ze lang mooi, hoe zitten ze, op wat voor paard? Lange termijn ervaringen dus :D.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:18

Ik heb een Fairfax Cob Dressuurzadel (met vierkante lepel) op mijn Fjord (brede bouw, vrijwel geen schoft).
Ik heb het zadel nu 5 jaar denk ik. Het is wel het oude model (wat nu als het goed is geproduceerd wordt door Kent & Masters).
Het leder begint nu een beetje te verkleuren op sommige plekken (zadel is zwart), maar ik ben dan ook niet zo fanatiek in het poetsen. :o

Mijn zadel heeft veel wrong, maar de zit is niet zo diep. Ik vind het altijd prima zitten. De zitting is zacht en heel comfortabel.
Het lag meteen als een huis op mijn bolle Fjord en het ligt nog steeds stevig. Het schuift ook niet naar voren toe, zoals de meeste andere zadels op mijn Fjord.

2005

Re: Ervaringen Fairfax dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 10:02

Dat is al fijn om te horen! Ik heb zelf het monoflap model gezien, mooi zadel en de drukmeting verhalen klinken ook goed.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:38

Fairfax zijn heel fijne zadels met veel (standaard) mogelijkheden tot aanpassen:
dikte kussen (performance panel, alleen op nieuwe modellen), locatie singelstoten (standaard 3) en de boommaat (verwisselbaar kopijzer).
Ik help jullie graag aan een passend exemplaar ;-)

Flevo Horse Support
Caroline Janssen-Hardam (gecertificieerd zadelpasser)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:49

Wat zijn de kosten van dat zadel fhs? En je ervaring vwb paarden waarbij het zadel vrijwel altijd naar voren schuift? Betreft een paard met rechte rug en redelijke schoft.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 14:38

FHS schreef:
Fairfax zijn heel fijne zadels met veel (standaard) mogelijkheden tot aanpassen:
dikte kussen (performance panel, alleen op nieuwe modellen), locatie singelstoten (standaard 3) en de boommaat (verwisselbaar kopijzer).

Flevo Horse Support

Wat is het performance panel? Is dat extra dun of dik en waar onder het zadel?

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:41

Ik heb een fairfax monoflap dressuur. Heerlijk zadel! Ben er zeer blij mee.

Zit in het tweede levensjaar van het zadel , heb het gloednieuw gekocht. Zadel ziet er nog perfect uit. Zat er gelijk vanaf dag 1 heerlijk op ,paard liep er duidelijk beter onder als onder andere zadels. Vooral heel fijn dat de boom ook verwisselbaar is.

Ligt op een grote kwpner met redelijk rechte rug / gemiddelde schoft.

Afbeelding

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:11

2005 schreef:
FHS schreef:

Flevo Horse Support

Wat is het performance panel? Is dat extra dun of dik en waar onder het zadel?

Een Performance Panel is een gedeeld kussen en dan bedoel ik het kussen aan de voorzijde van het zadel, dat van boven naar beneden loopt. Het vaste kussen (het panel op z'n Engels) eindigt aan de onderrand van de boompunt. De rest van het kussen, dus het onderste deel, is demontabel en verwisselbaar in een dunne, medium en dikkere variant.
Heb je een paard dat ruim in z'n conditie en/of bespiering zit, dan is een dunnere versie van het kussen aan te raden. Bij het naar achter plaatsen van het voorbeen van het paard, is er zo meer ruimte voor de spiermassa.
Heb je een heel smal en steil paard, dan kies je voor de dikkere versie, zodat je knie van de ruiter meer steun heeft. Bij het zadel zit een complete set, zodat je het eventueel zelf naar wens kunt aanpassen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:24

Ik heb de Fairfax Rebecca en vind hem echt het einde.
Zit echt geweldig voor vrouwen en de paarden lopen er super goed onder.