Paard reageert heftig op verandering zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline29

Paard reageert heftig op verandering zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 11:53

Hallo allemaal,

Het is een hele zoektocht geweest om het juiste zadel voor mijn paard te vinden. Hij heeft er nu twee jaar best fijn onder gelopen alleen moest hij echt opgevuld worden. Dat is gebeurd en nu is mijn paard volledig in de staak en geeft hij aan dat hij pijn heeft. Hij loopt het beste onder een zadel dat veel te breed is met een dikke pad eronder. Met dat verhaal ben ik ook naar de zadelpasser gegaan; zadel zit nu ook goed, maar niet volgens mijn paard dus. Ik moet er wel bij vertellen dat de dierenarts heeft hem voor een blessure in zijn rug heeft behandeld wat nu goed is, maar wel een gevoelig punt blijft. Heeft iemand soortgelijke ervaringen en misschien nog een tip? Ik zit wel een beetje met de handen in mijn haar...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:01

Dan zou ik persoonlijk toch weer terug veranderen naar te ruim met een pad er onder als je zo duidelijk verschil merkt.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:04

Ik zou toch een second opinion van een andere zadelpasser willen.
En hoe lang is de behandeling van zijn rug geleden? Na correcties kan er best pittige spierpijn optreden door de verandering. Best is ook om hem rust te geven na zo'n behandeling. Of zit nog tussen de oren? Langzaam aan opbouwen met longeren bijv, na een aantal dagen rust

Caroline29

Re: Paard reageert heftig op verandering zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 12:13

Hij is echt al een hele tijd geleden hiervoor behandeld, dus dat kan het niet zijn. Hij reageerde echt heftig hoor, niet dat je denkt 'ik moet even doorpakken', terwijl dat in het verleden wel eens is gebeurd hoor.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:45

Je paard geeft heel duidelijk aan wat hij prettig vindt en wat absoluut niet..
Dan is het toch niet zo moeilijk? Rij met dat waar hij prettig op loopt.

Is het 'te brede' zadel zoveel te breed dat hij ook daadwerkelijk op de schoft ligt?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:47

Misschien hoef je ook niet helemaal terug naar voor het opvullen, maar is het al opgelost met iets vulling eruit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:55

Ik vind ook dat je moet kijken naar wat je paard als prettig ervaart, en als dat wat ruimer is met een pad er onder, lijkt me dat prima toch.
Gewoon weer wat vulling eruit?
Misschien is het zadel nu net te strak opgevuld waardoor het voor hem, hard aanvoelt...
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 11-02-17 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:59

Vraag eens een second opinion van een andere zadelmaker. Ik heb dit ook gedaan nadat ik 2 andere zadels aangeschaft had voor mijn paarden. Na 3 keer aangepast voelde het nog steeds niet goed en ben ik nooit tevreden geweest terwijl het al met al een hele investering was/ is. Second opinion gaf verschillende dingen aan die mis waren met de zadels waarvan 1 volledig afgekeurd. Weet niet in welke regio je zit?

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:03

Mijn paard heeft kissing spine in de rug .
Mijn zadel is nooit optimaal via de spin.
Als we dat wel doen hang ik in de lampen
Dit hebben we ondervonden nadat het zadel volgens de spin 100% moest liggen.
Mijn paard vond dit totaal niet fijn.

Goed dat je naar je paard luistert .
Ik zou idd nog eens je zadelmaker raad plegen en als je het niet vertrouwd een ander laten kijken .

Persoonlijk ben ik van mening dat te wijd ook niet goed is voor een paard met een rugblessure .
Maar als zou paard daar geen problemen mee geeft zou ik er persoonlijk niet te veel aan willen veranderen .
Misschien is de stap van te wijd naar 'goed passend' te groot .

Vero_Linds

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:49

Vind een goedezadelmaker ook nog wel een dingetje iedereen zegt wat anders..! Dus zou vooral naar je paard luisteren na wat hij aan geeft het is zijn lichaam

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 09:06

Mijn zadel is 33 breed, de rug van mijn paard 30,5. Er ligt een dik pad onder het verschil te corrigeren. Dat accepteert hij; hij geeft het heel duidelijk hoor, dus daar kan ik ook echt niet om heen :)
Nu weer zien dat ik het zadel terug krijg in oude staat... dat een paard zo heftig op zadels reageert, heb ik zelf nog nooit meegemaakt...

Nog meer mensen met soortgelijke ervaringen?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 09:35

Ik heb laatst ook mijn zadelmaker/passer langs gehad.
Mijn paard is helaas uit haar zadel gegroeid en Loes had een paar zadels mee om uit te proberen.
Zadels 1+2 liep mijn paard gelijk al wel ruimer maar ze was toch gespannen in d'r bovenlijn en sprong in contragalop aan terwijl ze dat normaal niet doet.
3e zadel liep ze ook nog heerlijk ruim maar gaf ze door het hele lijf een compleet ontspannen beeld en bij de galop sprong ze gelijk correct aan.
Duidelijk dus dat het zadel nummer 3 moest worden.

Loes zei ook dat dat dus de reden was waarom ze de mensen bij het passen ook liet rijden. Bij het opzadelen leek nr 1 het beste te zijn maar mijn paard dacht daar anders over.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 09:42

Ja hier een ervaring. Hadden eerst het zadel van een haflinger er opliggen omdat we niets hadden. Zadelmaker er bij laten komen. Zoe zegt leg dit zadel er maar op dat past. Ze werd ontzettend vervelend met aansingelen. Wij dachten dat het kwam omdat ze niet van mannen hield em de zadelmaker een man was.

Mijn vriendin wou toch even zien hoe ik op het zadel zat. Wel aan de longe omdat ze zoo druk was. Ik heb amper het zadel aangeraakt met mn kont en ik lag er al naast. Terwijl paard dat helemaal niet bedoelde.

Zadelmaker ze moet er aan wennen. 2 keer geprobeerd met longeren werd niets beter. Oude zadel er weer opgelegd en niets meer aan de hand. Toen het zadel terig gebracht.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 09:58

Probeer op met je gezonde verstand in je achterhoofd op je gevoel af te gaan. Ik heb een KWPN-er die niet fijn onder zijn eigen, voor hem passende zadel liep. Ben toen eens gaan stoeien met diverse zadels en bij 1 liep hij echt als een wereld van verschil. Makkelijker en ruimer. Als ik dat zadel goed bekijk ligt hij eigenlijk iets achterover en is het ene kussen iets dikker dan het andere maar het kan mij niets schelen. Voor mijn gevoel heb ik er een bontje onder liggen. That's it. Mijn paard loopt er nu al zo'n 5 jaar goed onder en ik laat er niets meer aan doen.

3lsk3Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:02

Mijn vorige paard reageerde ook heel heftig toen zijn zadel net niet helemaal goed was.

Ik had een nieuw zadel gekocht, getest en proefgereden en dat beviel prima. De eerste keer dat ik serieus ging rijden met mijn nieuwe zadel liep mijn paard rechstom kreupel, zonder zadel op was er niks aan de hand.

De zadelmaker gebeld en die zag niks raars aan het zadel. Door de reactie van mijn paard en na aandringen van mij heeft ze het zadel toch maar meegenomen. Alle vulling eruit gehaald en toen was te zien dat het rechter kussen een paar millimeter scheef zat. Nadat dit was verholpen liep mijn paard gelukkig heerlijk onder het zadel.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:17

Niet alles gelezen maar vanuit de OP doet het me denken aan mijn eigen verhaal. Ik had een jaar een zadel waar mijn paard prima onder liep. Enige probleem hij schoof heel erg. Ik heb een andere zadelmaker laten komen die aangaf dat de boom veel te breed was. Hij maakte de boom smaller. Hierdoor lag het zadel iid beter alleen accepteerde mijn paard nu het zadel niet meer.
Mijn paard heeft veel schouder en nu het zadel goed lag kon mijn paard haar schouderbladen niet meet kwijt. Ik heb nu een zadel met extreem veel schouder vrijheid en nu is ons probleem echt opgelost. Paard liet direct haar hoofd zakken onder dit zadel. En loopt nu alweer 3 maand super. Dus misschien ook nog iets om naar te kijken.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:39

Mijn paard loopt ook het beste op een te ruim zadel met flexibele onderlegger. Dat komt in het geval van mijn paard omdat haar spieren, met name de trapezespier, enorm opzwellen tijdens het werk en klem komen te zitten onder een 'passend' zadel. Buiten de rugblessure zou dit bij jouw paard ook aan de orde kunnen zijn. Oplossing: Vulling er uit tot waar het zadel weer te ruim is en een dekje eronder met iets dat veel meer meegeeft dan een wollen vulling. Ik heb ooit een zadel bruggend op laten vullen om dit probleem op te lossen, dat was de oplossing van de zadelmaker, maar dat werkte ook niet: paard woedend en totaal in de staak.. Ik rij nu met een boommaat groter dan gewenst, (wel natuurlijk met de juiste boomvorm,dat blijft!) en gebruik Barefootdekjes met schapenwollen onderkant en inlages van Barefoot (voor onder boomloze zadels dus), die inlages heb je in alle diktes en kun je aanpassen al naar gelang het postuur van je paard. Ik heb nu de meest simpele van 1 cm dik in het dekje, en paard loopt totaal ontspannen. Dit was voor mij ook een zeer frustrerende puzzel van jaren, met een boos stakend of rennend paard met onverklaarbaar totaal wisselende prestaties (van de sterren naar de hemel lopen binnen een kwartier totaal in de staak, de ene dag heel graag willen werken, dag twee rennen, enz...) , instructeurs die mijn merrie maar een onopgevoed humeurig takkebeest vonden, een enorme rij van zadelmakers die het allemaal wel op zouden lossen en een enorme rij zadels die in no time weer afgedankt konden worden. ik bleef echter luisteren naar mijn paard die vertelde dat er 'íets' niet goed zat, ik denk dat je op een gegeven moment schijt moet hebben aan alle 'experts' en je eigen gevoel moet volgen. Het dubbeltje viel pas goed toen ik een tijd boomloos ging rijden en het probleem totaal niet meer bestond. Ik hoop dat ik je met dit verhaal kan helpen.

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:04

Bedankt voor jullie reacties. Ik had niet verwacht dat een zadel zoveel invloed zou kunnen hebben. Bij mijn vorige paarden is dat ook absoluut niet het geval geweest. Ik heb al best veel met mijn paard meegemaakt en als dan zoiets weer gebeurt (zo'n heftig stakend paard), dan vraag je je wel eens af waar je het voor doet. Maar als ik deze verhalen weer lees, dan geeft me dat weer de moed en energie om door te gaan.