schuurplekken achter het zadel hoe oplossen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x179x

schuurplekken achter het zadel hoe oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 01:19

Hooii bokkers,

Ik heb voor 5 maanden mijn eigen pony. Ik hen de pony op winterstalling. Het is een ponykampony. Het is super leuk alleen is er 1 probleem. Het zadel ligt niet lekker en schuift tijdens het rijden naar achter en zo schuift het dekje ook mee en krijgt ze 2 ronde schuurplekken achter het zadel. Als het echt mijn eigen pony was had ik gezegt ik laat een zadelmaker komen maar omdat het niet mijn zadel is en ze gaat over 1 1/2 maand al weer weg vind ik dat niet de moeite waard! Ik heb van alles geprobeerd voor het rijden insmeren met vaseline en na het rijden met sudocreme, zoown schapenbontje onder het zadel met daaronder mijn dekje, ook andersom dus eerst schapenvacht en dan dekje maar dat raden heel veel mensen bij mij op stal af. Ik ben ten einde raad heeft 1 van jullie de gouden tip?!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 01:38

Of het zadel laten aanpassen of met een barebackpadje gaan rijden of niet rijden.

Het zorgt voor zoveel problemen als je met een slecht passend zadel gaat rijden, dat wil je je paard echt niet aandoen.
Oplossen met allemaal dekjes gaat niet werken, daardoor wordt het zadel ook nog eens smaller en dat zal weer voor andere problemen zorgen.

Nirvana_

Re: schuurplekken achter het zadel hoe oplossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 03:02

Niet rijden zonder passend zadel is het enige wat ik je aan kan raden... Schuurplekken helen wel, maar je creeert er grotere problemen mee die zichzelf niet makkelijk meer oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 03:17

Is de pony er voor jou of ben jij er voor de pony?
In het eerste geval kun je gewoon doorrijden met het niet passende zadel, er steeds een ander dekje onder gooien en telkens weer concluderen dat het toch weer schuurt omdat een niet passend nou eenmaal niet stilligt en dus elke dekje eronder altijd zal schuren.

Als jij er voor de pony bent, dan is je belangrijkste uitgangspunt dat je de pony geen pijn wilt veroorzaken. Jij hebt 'last' van het feit dat de vacht kaal wordt op een bepaalde plek, maar de pony heeft waarschijnlijk door zijn hele rug pijn door het niet passende zadel. Alleen zie jij dat niet, dus lijkt voor jou het enige probleem dat er haartjes afbreken. Als je er echt voor de pony bent, dan accepteer je dat dit zadel je pony pijn doet en dat je dit gewoon niet kunt gebruiken, met wat voor dekje dan ook. Dan heb je de keus om een zadelpasser erbij te halen, of een paar weken niet te rijden zodat de rug zich kan herstellen en dan een goed passende barebackpad te kopen, of gewoon te gaan grondwerken als je niet in staat bent om pijnvrij tuig voor je pony te kopen.
Het is dus vooral de vraag wat jij het belangrijkste vindt?

x179x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 09:41

Het probleem is eigelijk daf het niet mijn eigen pony is. Ik heb het zadel meegekregen van de stal waar ze vandaan komt. Het liefst zou ik alles nieuw kopen. Maar ze blijft nog maar 1 1/2 maand en dan gaat ze weer terug alleen als ze weer terug is word ze gewoon weer met dat zadel gereden. Maar ze heeft ook niet ergens op de rug als je een beetje drukt pijn.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:50

Ik denk dat het zadel niet goed past, dat ie daardoor zo schuift :)!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:57

Heb je al contact gehad met de eigenaren hierover? Misschien hebben zij wel een oplossing.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:19

x179x schreef:
Het probleem is eigelijk daf het niet mijn eigen pony is. Ik heb het zadel meegekregen van de stal waar ze vandaan komt. Het liefst zou ik alles nieuw kopen. Maar ze blijft nog maar 1 1/2 maand en dan gaat ze weer terug alleen als ze weer terug is word ze gewoon weer met dat zadel gereden. Maar ze heeft ook niet ergens op de rug als je een beetje drukt pijn.

Dan lijkt mij de optie om niet te rijden of met barebackpad beter... dat ze geen pijn aangeeft, wil niet zeggen dat er geen schade ontstaat al dan niet met levenslange gevolgen.

x179x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 22:47

Nee dat snap ik