Bitprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 16:49

Hoi allemaal,

ik zal hier even mijn verhaal doen.
Toen ik begon met zadelmak maken en te rijden met mijn paard ben ik begonnen met een gewone dubbelgebroken trens. In het begin ging dit heel goed , tot ik merkte dat mijn paard langs de linkerkant zijn tong eruit wil duwen.
Hij had rechts dan ook een mooi dun laagje schuim op zijn lippen, en links niks. Dit had naar mijn gevoel ook te maken met dat hij links soms zijn bit vastpakte.
Zijn tanden en zadel etc. zijn allemaal in orde.
Nu was ik op Horse Event en had mijn verhaal gedaan bij de stand van de Mylerbitten.
Zij vertelde mij toen om een Myler level2 te proberen omdat deze geschikt is voor paarden met een kleine mond met een grote tong. Moest het niet lukken, mocht ik hem terugsturen.
Nu dus een tijd met dit bit gereden , maar mijn gevoel zegt dat het nog altijd niet goed is.

Nu is hij ook wel aan het puberen en mij vaak aan het uittesten, maar toch.

Welk bitje gebruiken jullie bij een paard dat dus een kleinere mond heeft met een grotere tong, die ook sensibel is ?
Ik had gelezen dat een ongebroken bustrens goed zou zijn?
Ik rijd altijd met een zo rustig mogelijke hand zodat ik hem niet stoor, en we rijden 1 of 2maal per week 30 minuten.

Ik hoor graag van jullie :)

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:21

Klinkt als mijn paard. En die is echt het fijnste te rijden op precies het bit wat je nu hebt, namelijk de myler level 2.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 17:23

Ja vind het zo twijfelachtig!
Dan denk ik weer het lukt niet , en dan is het weer van zou het niet gewoon komen door het puberen en uittesten dat hij zijn eigen zinnetje wil doen ?

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:30

Bombers happy tongue kneveltrens komt als eerst bij mij op.

Myler was verschrikkelijk.
Bombers echt super.

14 mm en mevrouw sluit dr mond volledig.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:41

Mijn paardje had net hetzelfde probleem als die van jou, en hij liep als een zonnetje op een Sprenger Correctiebitje :)

Myler was hier geen oplossing, het correctiebitje bleek rustiger en stabieler in de mond te liggen en dat was voor mijn paard beter.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:57

Die van mij schuimt alleen een beetje op de HH Sweet Iron dubbelgebroken bustrens.

In the circle of life, you should never take more than you need....................

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 18:50

Bombers heb ik nog nooit van gehoord , eens opzoeken! :)
Correctietrens ga ik ook eens bekijken :)

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:59


"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 19:05

Ziet er wel interessant uit! :)
Mijn paard accepteert wel dubbel gebroken dat wel :) enkel gebroken vind ik ook niet fijn.

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:13

Probleem is wel, dat ik erg weinig dealers van bombers kan vinden in NL.
Waarom... rest mij ook de vraag.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 19:46

Ja ik ben van België en heb er nog nooit van gehoord :)

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:01

Dit probleem los je niet op met een ander bit. Is een teken van onbalans van je paard. Dit los je op met je paard op een juiste manier te leren lopen onder het zadel en hem de tijd te geven om zijn balans daaronder te vinden. Heb je topic onder Rij_ITP gezien. En daar is duidelijk op te zien dat jij te snel wilt gaan met dit paard. Hij geeft duidelijk signaal dat het niet goed gaat op deze manier van rijden.

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 20:49

Dat je van een paar momentopnames uitgaat vind ik wel triest, 5 foto's weliswaar.
Ik heb dan ook geen belang aan deze reactie, simpel.

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:54

Hier ook precies hetzelfde probleem.. Begonnen met een dubbel gebroken, toen op aanraden een aurigan correctiebitje, maar die accepteerde ze echt niet (in stilstand vond ze het al niks). Daarna inderdaad een myler 2 bitje geprobeerd, maar ik bleef het gevoel houden dat ook dit het niet helemaal was. Ze hielt aan 1 kant heel erg vast en was heel stug. Uiteindelijk rij ik nu bitloos en dat gaat echt heel goed! Nooit verwacht dat dat voor ons de uitkomst zal bieden, aangezien het een erg wakker paard is.

Life holds special magic, for those who dare to dream

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:56

ik heb even je fotos bekeken, maar je bit is gewoon echt te groot. ik zou eerst eens beginnen met 1 maat kleiner. en ik zou ook even aan de binnenkant van zijn lip kijken ter hoogte van het bit. ik zie ik op de rij foto's dat het bit er vrij ver uit komt aan de linker kant waardoor het schakeltje van het dubbel gebroken bit steeds over de lip schuift. dit kan namelijk behoorlijk letsel geven.

ik zelf zou gewoon voor een simpel enkel gebroken D trens gaan, en dan zeker 1 maat kleiner dan je nu hebt

weetje je hebt van die mensen en die schijven wel iets fout, ik ben daar een van, alvast sorry daarvoor

duvall: B + 13 L2+10 M1+15 M2+10 Z1+6
[ITP] Duvall door van Veldhoven fotografie

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 20:58

Dat begrijp ik helemaal ja !
Die van mij is ook zo wakker , en daarnaast nog heel sensibel en schrikt snel. Daarom ben ik wat bang van het bitloze denk ik.

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-17 20:58

nicky_rilana schreef:
ik heb even je fotos bekeken, maar je bit is gewoon echt te groot. ik zou eerst eens beginnen met 1 maat kleiner. en ik zou ook even aan de binnenkant van zijn lip kijken ter hoogte van het bit. ik zie ik op de rij foto's dat het bit er vrij ver uit komt aan de linker kant waardoor het schakeltje van het dubbel gebroken bit steeds over de lip schuift. dit kan namelijk behoorlijk letsel geven.

ik zelf zou gewoon voor een simpel enkel gebroken D trens gaan, en dan zeker 1 maat kleiner dan je nu hebt


Dat is inderdaad een reden voor mij voor een ander bit ja , denk zelf ook dat die niet goed past , bedankt!

Aslono ~ onbekend ~ Pensioen
Siebert van de Cobbe ~ Beart 411 x Adel 357 ~ Dressuur B+8
Hannes ~ Adel 357 x Haitse 425 ~ Veulen

Ney
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-12-16

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:56

Ik had hetzelfde probleem. Met bit was voor mij inderdaad de myler level 2 het fijnst maar ik heb besloten om bitloos te gaan en merkte dat Ra daar ook heel erg goed op reageerde. Is dat geen optie voor jou?

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 05:52

FriesWytske schreef:
Dit probleem los je niet op met een ander bit. Is een teken van onbalans van je paard. Dit los je op met je paard op een juiste manier te leren lopen onder het zadel en hem de tijd te geven om zijn balans daaronder te vinden. Heb je topic onder Rij_ITP gezien. En daar is duidelijk op te zien dat jij te snel wilt gaan met dit paard. Hij geeft duidelijk signaal dat het niet goed gaat op deze manier van rijden.


Scheefheid en disbalans kan dit wel veroorzaken TS een ander bit kan mooier liggen, maar dit niet oplossen.
Het is goed om dat wel te onthouden.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:29

En toch, met een slecht passend bit kán je die scheefheid niet altijd oplossen. Probeer jij maar eens je nek te bewegen, en doe dan hetzelfde opnieuw terwijl je je tanden heel hard op elkaar klemt.

Pas als je een bit hebt waar zowel jij als je paard gelukkig mee zijn, kan je echt rijtechnisch dingen gaan oplossen. Ik vind het goed dat TS over zulke dingen nadenkt, want dat doen de meeste mensen veel te weinig. Sommigen vinden misschien dat ik daar iets te fanatiek in ben, maar ik wil het mijn paard zo comfortabel mogelijk maken om te doen wat ik van hem vraag.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:33

Je zou ook eens sprenger kunnen proberen, vriendin van mij heeft bij haar paard met kleine mond een sprenger dynamic volgens mij. Vrij dun bitje en paard doet het er erg fijn op

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:36

Als je nu een te brede myler lvl 2 heb kan ik me zomaar voorstellen dat de juiste maat een wereld van verschil kan geven.

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:53

Eline91 schreef:
En toch, met een slecht passend bit kán je die scheefheid niet altijd oplossen. Probeer jij maar eens je nek te bewegen, en doe dan hetzelfde opnieuw terwijl je je tanden heel hard op elkaar klemt.

Pas als je een bit hebt waar zowel jij als je paard gelukkig mee zijn, kan je echt rijtechnisch dingen gaan oplossen. Ik vind het goed dat TS over zulke dingen nadenkt, want dat doen de meeste mensen veel te weinig. Sommigen vinden misschien dat ik daar iets te fanatiek in ben, maar ik wil het mijn paard zo comfortabel mogelijk maken om te doen wat ik van hem vraag.


Wat ik zei inderdaad.

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Bitprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:50

Maar voordat je een ander bit gaat kopen. Moet je eerst bij jezelf na gaan of jij niet iets fout doet, waardoor een paard niet anders kan dan op een bepaalde manier lopen. Wordt in mijn ogen juist te snel naar een ander bit gegrepen ipv dat men naar zichzelf kijkt en de fout bij zichzelf zoekt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annahiltlady, Anouk_H, Drico, Flubberboot, Gitana, Niobe, rosslover en 25 bezoekers